Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Bij mij is de zuiger zo naar binnen gekomen zodat de remblokken weer vrij zijn.
Automatisch druk je de zuiger tijdens het draaien (met de klok mee) in.
Automatisch druk je de zuiger tijdens het draaien (met de klok mee) in.
zeg maar Rob .
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Ik denk dat hij tijdens het draaien de wiggen aandrukt.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
De remzuiger draait op een spindel en gaat automatisch naar binnen als je de juiste kant op draait, zonder druk uit te oefenen.
Ziet er ongeveer zo uit, dit zijn foto's van een remklauw upgrade aan mijn ex Xantia HDI.



Ziet er ongeveer zo uit, dit zijn foto's van een remklauw upgrade aan mijn ex Xantia HDI.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Help me even om dat te begrijpen.....
In de set die jij ook hebt zitten twee verschillende apparaten om die remzuigers terug te drukken.
Een voor links, die moet je rechtsom draaien, de andere voor rechts die je linksom draait.
Bij dat draaien wordt druk uitgeoefend via een spindel in dat gereedschap.
Waar dient dat dan voor?
Groet,
JW
In de set die jij ook hebt zitten twee verschillende apparaten om die remzuigers terug te drukken.
Een voor links, die moet je rechtsom draaien, de andere voor rechts die je linksom draait.
Bij dat draaien wordt druk uitgeoefend via een spindel in dat gereedschap.
Waar dient dat dan voor?
Groet,
JW
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Om ervoor te zorgen dat het gereedschap stabiel op zijn plek blijft, anders moet je zelf drukken om ervoor te zorgen dat de nokjes van het gereedschap, goed in de remzuiger blijven zitten.
Als de boel niet goed gangbaar is, dan kunnen de eerste paar slagen vrij zwaar gaan en is het nogal een handeling om te draaien en hard drukken om te voorkomen dat de nokjes eruit schieten, terwijl je de remklauw bungelend aan de remslang, in balans probeert te houden.
Probeer je in een dergelijke situatie met iets anders de remzuiger terug te draaien, dan is de kans op uitschieten groot, met mogelijk letsel tot gevolg.
Als het goed gangbaar is, dan lukt het om in te draaien draaien met een schroevendraaier, punttang etc.
De betreffende remklauwen van de Xantia heb ik zonder het gereedschap in elkaar gezet, gewoon met een gebogen punttang en schroevendraaier.
Niet dat ik daar een voorstander van ben, ik gebruik dat tooltje graag om letsel te voorkomen, wegens omstandigheden had ik het toen niet bij de hand en als alles nieuw is, lukt het prima zonder.
Als de boel niet goed gangbaar is, dan kunnen de eerste paar slagen vrij zwaar gaan en is het nogal een handeling om te draaien en hard drukken om te voorkomen dat de nokjes eruit schieten, terwijl je de remklauw bungelend aan de remslang, in balans probeert te houden.
Probeer je in een dergelijke situatie met iets anders de remzuiger terug te draaien, dan is de kans op uitschieten groot, met mogelijk letsel tot gevolg.
Als het goed gangbaar is, dan lukt het om in te draaien draaien met een schroevendraaier, punttang etc.
De betreffende remklauwen van de Xantia heb ik zonder het gereedschap in elkaar gezet, gewoon met een gebogen punttang en schroevendraaier.
Niet dat ik daar een voorstander van ben, ik gebruik dat tooltje graag om letsel te voorkomen, wegens omstandigheden had ik het toen niet bij de hand en als alles nieuw is, lukt het prima zonder.
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Inderdaad, de zuiger draait uit zich zelf naar binnen als je met de klok meedraait.
De keggen zijn alleen om de sleutel met de twee stiften op zijn plek te houden.
Bij mij moest er aardig wat kracht uitgeoefend worden om kwart slag te draaien.
Met de keggen zet je de sleutel "vast" en op de sleutel kun je eventueel nog een pijp zetten, om zo het moment te vergroten zonder veel kracht inspanning.
Eenvoudig, goedkoop en snel opgelost.
De keggen zijn alleen om de sleutel met de twee stiften op zijn plek te houden.
Bij mij moest er aardig wat kracht uitgeoefend worden om kwart slag te draaien.
Met de keggen zet je de sleutel "vast" en op de sleutel kun je eventueel nog een pijp zetten, om zo het moment te vergroten zonder veel kracht inspanning.
Eenvoudig, goedkoop en snel opgelost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
zeg maar Rob .
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
de andere kant op draaien bij klauw aan de andere kant van de as!
Als je er een pijp op moet zetten zou ik maar heel gauw de klauw reviseren.
Het kan best wat zwaar gaan maar da's echt overdreven. Zelfs de hefboom van de slijpschijf sleutel vindt ik vrij fors.
Als je er een pijp op moet zetten zou ik maar heel gauw de klauw reviseren.

Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
daarom zitten hier 2 spindels in , voor links en rechts te kunnen draaien.


Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Ja klopt, maar je weet ook dat als je er buis op zet je minder kracht hoeft te zetten en daardoor nauwkeuriger kunt doseren.
De zuiger wilde nu eenmaal moeilijk terug zonder hefboompje. Daarna ging het heel makkelijk.
Daarom keggen er tussen. Heb je dat niet dan aandrukken en met het hefboompje draaien.
Trouwens weet je zeker dat bij de andere zijde (rechter), je de zuiger tegen de klok in moet draaien om hem naar binnen te krijgen?
Bij Volvo moet je de zuigers ook terug draaien en dat gaat aan beide zijden dezelfde kant op.
Bij mij loopt het in ieder geval nu weer soepel.
Voor degenen die graag voor ieder karweitje een speciaal gereedschap wil hebben is deze tip overbodig.
Als je op vakantie bent in den vreemden kun je maar beter niet afhankelijk zijn van allemaal speciaal gereedschap. Dan moet je het ook kunnen zonder speciaal gereedschap.
Dat is mijn filosofie.
Ik hoop dat TS zijn zuiger(s) al terug heeft gekregen. En weer kan rijden.
De zuiger wilde nu eenmaal moeilijk terug zonder hefboompje. Daarna ging het heel makkelijk.
Daarom keggen er tussen. Heb je dat niet dan aandrukken en met het hefboompje draaien.
Trouwens weet je zeker dat bij de andere zijde (rechter), je de zuiger tegen de klok in moet draaien om hem naar binnen te krijgen?
Bij Volvo moet je de zuigers ook terug draaien en dat gaat aan beide zijden dezelfde kant op.
Bij mij loopt het in ieder geval nu weer soepel.
Voor degenen die graag voor ieder karweitje een speciaal gereedschap wil hebben is deze tip overbodig.
Als je op vakantie bent in den vreemden kun je maar beter niet afhankelijk zijn van allemaal speciaal gereedschap. Dan moet je het ook kunnen zonder speciaal gereedschap.
Dat is mijn filosofie.
Ik hoop dat TS zijn zuiger(s) al terug heeft gekregen. En weer kan rijden.
zeg maar Rob .
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Meestal is het beide kanten rechtsom om in te draaien, bij de meeste merken/typen, zo ook bij de voorgangers van de C5.
Bij de C5-Ph1/2 is het echt, rechterkant linksom draaien en linkerkant rechtsom draaien.
Snap de logica niet helemaal waarom Citroen dit gedaan heeft, wellicht iets te maken met de handrem op de voorwielen, wat een uitzondering is.
De meeste merken hebben het op de achterwielen, in geval van schijven achter heb je hetzelfde verhaal van een remzuiger welke je rechtsom in moet draaien, tenminste als het handrem mechaniek in de remklauw is geïntegreerd.
Bij de C5-Ph1/2 is het echt, rechterkant linksom draaien en linkerkant rechtsom draaien.
Snap de logica niet helemaal waarom Citroen dit gedaan heeft, wellicht iets te maken met de handrem op de voorwielen, wat een uitzondering is.
De meeste merken hebben het op de achterwielen, in geval van schijven achter heb je hetzelfde verhaal van een remzuiger welke je rechtsom in moet draaien, tenminste als het handrem mechaniek in de remklauw is geïntegreerd.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
bij mij heeft er is iemand geweest die had de r klauw onder de pers gezet .
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Toen ik de C5 net had, liep ik er ook tegenaan dat de r klauw met het tooltje voor rechtsom muurvast kwam te zitten.
Gelukkig was het werkplaatshandboek in de kofferbank dichterbij dan de pers, die stond 2 meter verder
Gelukkig was het werkplaatshandboek in de kofferbank dichterbij dan de pers, die stond 2 meter verder

Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Als je de klauw goed bestudeerd zie je dat er een pijltje op staat met de draairichting!!
Citroen 2cv6 spécial 1986