Pagina 2 van 4

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 06 nov 2017 20:03
door boes
Wiki klopt niet.
De DW is een Commonrail doorontwikkeling (8kleppen) van de XUD en is geïntroduceerd in de xantia en 406.

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 06 nov 2017 20:11
door Roman
Jep, ik las dat de dw zelfs nog onderdelen gebruikte van de XUD..
Alleen lichtere materialen.

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 06 nov 2017 20:22
door Roman
ik denk dat ik het door heb en waar de onduidelijkheid zit.

De eerste DW 10. Met 90/110 pk zoals in de ph1 is een psa motor.

De 136 pk variiant zoals in de ph2 is een upgrade van de joint venture.


The 2-Liter Engine

PSA Peugeot Citroën and Ford are also introducing a second-generation 2.0-liter engine known respectively as the HDi 2l and the Duratorq TDCi 2.0l. The new powerplant represents the latest development in the 2.0-liter HDi family, which has been used in more than three million PSA Peugeot Citroën’s mid- and upper-range cars since 1998.

The engine’s new-generation common rail direct injection system is supplied by Siemens. It manages up to six different injections and delivers an injection pressure of 1,600 bar. The new 2.0-liter HDi/Duratorq TDCi engine at 136 hp (100 kW) offers 25% more power and 36% more torque (340 Nm at 2,000 rpm) than its predecessor.

The new engine will be also available in a Euro 4 compliant version with the particulate filter.

Launching the new engines required an aggregate investment of nearly €1 billion. Production capacity will ultimately exceed 1,600,000 engines a year, providing most of the diesel powerplants in the core model lines of each partner. The engines will be manufactured at PSA Peugeot Citroën’s Trémery plant in the Lorraine region of Eastern France. €159 million was spent to adapt the plant’s existing production line to handle the new engines.

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 06 nov 2017 20:29
door Roman
En hier op het forum nog iets over de 2,2 hdi

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=161" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 07 nov 2017 12:26
door Roman
DW 10 136 pk euro 4

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 07 nov 2017 12:36
door JW-C5
Daar zie ik ook de "double chevrons", dus ook deze toch wel een PSA motor?

Groet,
JW

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 07 nov 2017 12:46
door Roman
Ja de samenwerking...
Vanaf euro 4 is de DW een gezamelijke ford/psa motor.

Tot en met de euro 3 een psa blok.

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 07 nov 2017 18:04
door morjos
Pfoe, wat een raar zicht ... FoMoCo naast onze dubbele chevrons. :smt017 :smt017 .

Maar zo'n samenwerkingen houden de boel wat betaalbaarder voor alle partijen.

@Roman : Van welk onderdeel is die foto ?? Kan niet zo direct thuisbrengen en wil het ook bij mijn Dame eens checken.

Dit is het nummer trouwens van mijn motor : TURBODIESEL DW10BTED4 FAP

(40 jaar geleden gezworen van nooit meer een Ford te kopen :( :( ;) ;) )

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 07 nov 2017 18:28
door Roman
stop de pers!!!!!!!!!

ik ben mis en JW heeft gelijk.. :oops: en Boes ook
het is een beetje het oude seat systeem porsche verhaal

je hebt gewoon een PSA blok; maar links en rechts ,zoals op de foto, kom je Fomoco tegen.
aangezien ik geen duidelijkheid vond; heb ik net een hulplijn ingeschakeld.
en deze heeft mij bevestigd dat de de 2,0 een PSA blok is..

goh weer wat geleerd :smt023

nu heb ik nog meer info van Ford zijde..
Ford heeft samen de 1.6 HDI euro 4 gebouwd, en daarbij als test de door PSA gebouwde 2.0 HDI in hun gamma opgenomen..
zowel euro 4 als de euro 5.
op dit moment bouwt PSA samen met ford de 2.0 Blue HDI euro 6
hier staat ook FOMOCO op .

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 07 nov 2017 18:33
door morjos
Pfoe :smt193 :smt193
Dus toch een echte Citroën .......

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 07 nov 2017 18:35
door Roman
vraagje komt deze origineel uit duitsland?

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 07 nov 2017 21:10
door JW-C5
@ Roman,

Ook jij hebt het bij het juiste eind mbt de twee liter HDi's ;)

Het verhaal is lang, en begint midden jaren '90.
Bosch ontwikkelt het commonrail diesel systeem voor personenauto's, en heeft daarvoor een partner nodig om het te implementeren.
Daarvoor biedt Alfa zich aan, en vervolgens ook PSA.
Samen met Alfa komt dan in '97 de JTD op de markt, kort daarna komt PSA met de HDi.
Die HDi is er in eerste instantie als DW10ATED, de 110 PK versie. Bedoeld als opvolger van de 2.1TD.
Daarna ook de DW10TED, de 90 PK versie, dat is de opvolger van de 1.9 TD zoals die eerst onder andere in de BX, en later ook in de Xantia zat.
Die PSA motoren zijn gebaseerd op de PSA XUD, zie ook de posting van Boes hierboven.
Beide motoren zitten ook in de C5 PH1.

Maar er moest wat meer gebeuren.
Deze eerste generatie HDi's hebben een relatief simpel Bosch inspuit systeem, met enkele inspuiting.
Om meer vermogen en koppel uit deze motoren te halen is er meer nodig, en dat biedt het Siemens piezo multijet systeem, dat gelaagde inspuitingen mogelijk maakt. Daardoor zijn die systemen ook stiller, zuiniger en schoner.
Die ontwikkeling werd samen gedaan met Ford, zo zijn die FoMoCo-Double Chevron motoren ontstaan.
Dat zijn de 136PK DW10BTED motoren, met in de basis nog het oude onderblok, maar met een nieuw ontwikkelde 16-kleps kop en dat Siemens injectie systeem. Later kwam daar (ook) een Delphi injectie op

Nog weer wat later kwam de 163PK DW10CTED versie, onder andere gemonteerd in de PH3.

Hopelijk heb ik het goed op een rijtje gezet, en is het zo een beetje duidelijk ;)

Groet,
JW

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 07 nov 2017 21:15
door Roman
:smt023
Een heel verhaal zeg... :smt023

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 08 nov 2017 01:10
door morjos
Inderdaad een heel verhaal, maar ook heel leerrijk.
Bedankt JW :smt023 :smt023 :smt023

Re: Motorfabrikant C5 HDI

Geplaatst: 08 nov 2017 13:59
door BJG
Goed verhaal JW,

een kleine aanvulling:
In 1985 is common rail bedacht door Fiat. Omdat ze zelf teveel haken en ogen vonden aan de doorontwikkeling hebben ze het patent doorverkocht aan Bosch, die het vervolgens op de door jou beschreven wijze implementeerde.

De eerste generatie Bosch CR systemen werken met één voorinjectie en één hoofdinjectie.
De tweede generatie werkt met 3 injecties (2 voor één hoofd) plus een na-injectie bij roetfiltersystemen

De nieuwste generatie is in staat tot 5 inspuitingen te doen.

De Siemens Piëzo-systemen konden door snellere injectoren in eerste instantie meer inspuitingen doen. Inmiddels heeft de spoelverstuiver de piezo-verstuiver weer ingehaald.