Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Wiki klopt niet.
De DW is een Commonrail doorontwikkeling (8kleppen) van de XUD en is geïntroduceerd in de xantia en 406.
De DW is een Commonrail doorontwikkeling (8kleppen) van de XUD en is geïntroduceerd in de xantia en 406.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Jep, ik las dat de dw zelfs nog onderdelen gebruikte van de XUD..
Alleen lichtere materialen.
Alleen lichtere materialen.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
ik denk dat ik het door heb en waar de onduidelijkheid zit.
De eerste DW 10. Met 90/110 pk zoals in de ph1 is een psa motor.
De 136 pk variiant zoals in de ph2 is een upgrade van de joint venture.
The 2-Liter Engine
PSA Peugeot Citroën and Ford are also introducing a second-generation 2.0-liter engine known respectively as the HDi 2l and the Duratorq TDCi 2.0l. The new powerplant represents the latest development in the 2.0-liter HDi family, which has been used in more than three million PSA Peugeot Citroën’s mid- and upper-range cars since 1998.
The engine’s new-generation common rail direct injection system is supplied by Siemens. It manages up to six different injections and delivers an injection pressure of 1,600 bar. The new 2.0-liter HDi/Duratorq TDCi engine at 136 hp (100 kW) offers 25% more power and 36% more torque (340 Nm at 2,000 rpm) than its predecessor.
The new engine will be also available in a Euro 4 compliant version with the particulate filter.
Launching the new engines required an aggregate investment of nearly €1 billion. Production capacity will ultimately exceed 1,600,000 engines a year, providing most of the diesel powerplants in the core model lines of each partner. The engines will be manufactured at PSA Peugeot Citroën’s Trémery plant in the Lorraine region of Eastern France. €159 million was spent to adapt the plant’s existing production line to handle the new engines.
De eerste DW 10. Met 90/110 pk zoals in de ph1 is een psa motor.
De 136 pk variiant zoals in de ph2 is een upgrade van de joint venture.
The 2-Liter Engine
PSA Peugeot Citroën and Ford are also introducing a second-generation 2.0-liter engine known respectively as the HDi 2l and the Duratorq TDCi 2.0l. The new powerplant represents the latest development in the 2.0-liter HDi family, which has been used in more than three million PSA Peugeot Citroën’s mid- and upper-range cars since 1998.
The engine’s new-generation common rail direct injection system is supplied by Siemens. It manages up to six different injections and delivers an injection pressure of 1,600 bar. The new 2.0-liter HDi/Duratorq TDCi engine at 136 hp (100 kW) offers 25% more power and 36% more torque (340 Nm at 2,000 rpm) than its predecessor.
The new engine will be also available in a Euro 4 compliant version with the particulate filter.
Launching the new engines required an aggregate investment of nearly €1 billion. Production capacity will ultimately exceed 1,600,000 engines a year, providing most of the diesel powerplants in the core model lines of each partner. The engines will be manufactured at PSA Peugeot Citroën’s Trémery plant in the Lorraine region of Eastern France. €159 million was spent to adapt the plant’s existing production line to handle the new engines.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
En hier op het forum nog iets over de 2,2 hdi
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=161" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=161" onclick="window.open(this.href);return false;
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
DW 10 136 pk euro 4
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Ja de samenwerking...
Vanaf euro 4 is de DW een gezamelijke ford/psa motor.
Tot en met de euro 3 een psa blok.
Vanaf euro 4 is de DW een gezamelijke ford/psa motor.
Tot en met de euro 3 een psa blok.
C5club Die-Hard


Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Pfoe, wat een raar zicht ... FoMoCo naast onze dubbele chevrons.
.
Maar zo'n samenwerkingen houden de boel wat betaalbaarder voor alle partijen.
@Roman : Van welk onderdeel is die foto ?? Kan niet zo direct thuisbrengen en wil het ook bij mijn Dame eens checken.
Dit is het nummer trouwens van mijn motor : TURBODIESEL DW10BTED4 FAP
(40 jaar geleden gezworen van nooit meer een Ford te kopen
)
Maar zo'n samenwerkingen houden de boel wat betaalbaarder voor alle partijen.
@Roman : Van welk onderdeel is die foto ?? Kan niet zo direct thuisbrengen en wil het ook bij mijn Dame eens checken.
Dit is het nummer trouwens van mijn motor : TURBODIESEL DW10BTED4 FAP
(40 jaar geleden gezworen van nooit meer een Ford te kopen
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
stop de pers!!!!!!!!!
ik ben mis en JW heeft gelijk..
en Boes ook
het is een beetje het oude seat systeem porsche verhaal
je hebt gewoon een PSA blok; maar links en rechts ,zoals op de foto, kom je Fomoco tegen.
aangezien ik geen duidelijkheid vond; heb ik net een hulplijn ingeschakeld.
en deze heeft mij bevestigd dat de de 2,0 een PSA blok is..
goh weer wat geleerd
nu heb ik nog meer info van Ford zijde..
Ford heeft samen de 1.6 HDI euro 4 gebouwd, en daarbij als test de door PSA gebouwde 2.0 HDI in hun gamma opgenomen..
zowel euro 4 als de euro 5.
op dit moment bouwt PSA samen met ford de 2.0 Blue HDI euro 6
hier staat ook FOMOCO op .
ik ben mis en JW heeft gelijk..
het is een beetje het oude seat systeem porsche verhaal
je hebt gewoon een PSA blok; maar links en rechts ,zoals op de foto, kom je Fomoco tegen.
aangezien ik geen duidelijkheid vond; heb ik net een hulplijn ingeschakeld.
en deze heeft mij bevestigd dat de de 2,0 een PSA blok is..
goh weer wat geleerd
nu heb ik nog meer info van Ford zijde..
Ford heeft samen de 1.6 HDI euro 4 gebouwd, en daarbij als test de door PSA gebouwde 2.0 HDI in hun gamma opgenomen..
zowel euro 4 als de euro 5.
op dit moment bouwt PSA samen met ford de 2.0 Blue HDI euro 6
hier staat ook FOMOCO op .
C5club Die-Hard


Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Pfoe
Dus toch een echte Citroën .......
Dus toch een echte Citroën .......
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
vraagje komt deze origineel uit duitsland?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@ Roman,
Ook jij hebt het bij het juiste eind mbt de twee liter HDi's
Het verhaal is lang, en begint midden jaren '90.
Bosch ontwikkelt het commonrail diesel systeem voor personenauto's, en heeft daarvoor een partner nodig om het te implementeren.
Daarvoor biedt Alfa zich aan, en vervolgens ook PSA.
Samen met Alfa komt dan in '97 de JTD op de markt, kort daarna komt PSA met de HDi.
Die HDi is er in eerste instantie als DW10ATED, de 110 PK versie. Bedoeld als opvolger van de 2.1TD.
Daarna ook de DW10TED, de 90 PK versie, dat is de opvolger van de 1.9 TD zoals die eerst onder andere in de BX, en later ook in de Xantia zat.
Die PSA motoren zijn gebaseerd op de PSA XUD, zie ook de posting van Boes hierboven.
Beide motoren zitten ook in de C5 PH1.
Maar er moest wat meer gebeuren.
Deze eerste generatie HDi's hebben een relatief simpel Bosch inspuit systeem, met enkele inspuiting.
Om meer vermogen en koppel uit deze motoren te halen is er meer nodig, en dat biedt het Siemens piezo multijet systeem, dat gelaagde inspuitingen mogelijk maakt. Daardoor zijn die systemen ook stiller, zuiniger en schoner.
Die ontwikkeling werd samen gedaan met Ford, zo zijn die FoMoCo-Double Chevron motoren ontstaan.
Dat zijn de 136PK DW10BTED motoren, met in de basis nog het oude onderblok, maar met een nieuw ontwikkelde 16-kleps kop en dat Siemens injectie systeem. Later kwam daar (ook) een Delphi injectie op
Nog weer wat later kwam de 163PK DW10CTED versie, onder andere gemonteerd in de PH3.
Hopelijk heb ik het goed op een rijtje gezet, en is het zo een beetje duidelijk
Groet,
JW
Ook jij hebt het bij het juiste eind mbt de twee liter HDi's
Het verhaal is lang, en begint midden jaren '90.
Bosch ontwikkelt het commonrail diesel systeem voor personenauto's, en heeft daarvoor een partner nodig om het te implementeren.
Daarvoor biedt Alfa zich aan, en vervolgens ook PSA.
Samen met Alfa komt dan in '97 de JTD op de markt, kort daarna komt PSA met de HDi.
Die HDi is er in eerste instantie als DW10ATED, de 110 PK versie. Bedoeld als opvolger van de 2.1TD.
Daarna ook de DW10TED, de 90 PK versie, dat is de opvolger van de 1.9 TD zoals die eerst onder andere in de BX, en later ook in de Xantia zat.
Die PSA motoren zijn gebaseerd op de PSA XUD, zie ook de posting van Boes hierboven.
Beide motoren zitten ook in de C5 PH1.
Maar er moest wat meer gebeuren.
Deze eerste generatie HDi's hebben een relatief simpel Bosch inspuit systeem, met enkele inspuiting.
Om meer vermogen en koppel uit deze motoren te halen is er meer nodig, en dat biedt het Siemens piezo multijet systeem, dat gelaagde inspuitingen mogelijk maakt. Daardoor zijn die systemen ook stiller, zuiniger en schoner.
Die ontwikkeling werd samen gedaan met Ford, zo zijn die FoMoCo-Double Chevron motoren ontstaan.
Dat zijn de 136PK DW10BTED motoren, met in de basis nog het oude onderblok, maar met een nieuw ontwikkelde 16-kleps kop en dat Siemens injectie systeem. Later kwam daar (ook) een Delphi injectie op
Nog weer wat later kwam de 163PK DW10CTED versie, onder andere gemonteerd in de PH3.
Hopelijk heb ik het goed op een rijtje gezet, en is het zo een beetje duidelijk
Groet,
JW
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Een heel verhaal zeg...
C5club Die-Hard


Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2009 07:15
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Locatie: neerpelt
Inderdaad een heel verhaal, maar ook heel leerrijk.
Bedankt JW

Bedankt JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Goed verhaal JW,
een kleine aanvulling:
In 1985 is common rail bedacht door Fiat. Omdat ze zelf teveel haken en ogen vonden aan de doorontwikkeling hebben ze het patent doorverkocht aan Bosch, die het vervolgens op de door jou beschreven wijze implementeerde.
De eerste generatie Bosch CR systemen werken met één voorinjectie en één hoofdinjectie.
De tweede generatie werkt met 3 injecties (2 voor één hoofd) plus een na-injectie bij roetfiltersystemen
De nieuwste generatie is in staat tot 5 inspuitingen te doen.
De Siemens Piëzo-systemen konden door snellere injectoren in eerste instantie meer inspuitingen doen. Inmiddels heeft de spoelverstuiver de piezo-verstuiver weer ingehaald.
een kleine aanvulling:
In 1985 is common rail bedacht door Fiat. Omdat ze zelf teveel haken en ogen vonden aan de doorontwikkeling hebben ze het patent doorverkocht aan Bosch, die het vervolgens op de door jou beschreven wijze implementeerde.
De eerste generatie Bosch CR systemen werken met één voorinjectie en één hoofdinjectie.
De tweede generatie werkt met 3 injecties (2 voor één hoofd) plus een na-injectie bij roetfiltersystemen
De nieuwste generatie is in staat tot 5 inspuitingen te doen.
De Siemens Piëzo-systemen konden door snellere injectoren in eerste instantie meer inspuitingen doen. Inmiddels heeft de spoelverstuiver de piezo-verstuiver weer ingehaald.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website



