Pagina 2 van 3
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 14 jun 2017 12:58
door JW-C5
In een ander draadje liet ik dit plaatje zien van de op de rollenbank gemeten vermogens- en koppelcurves van ons C-Eendje:
C1 Tuning (850 x 768).jpg
Vóór de tuning bij BullPower was dat volgens de groene curves.
Na een eerste aanpassing werd dat de rode, na opnieuw aanpassen ontstond de blauwe.
Onderin is er een stevige toename, en dat was goed te merken bij dit relatief kleine motortje.
Maar als geschreven, ik zou dat niet laten doen bij mijn V6, daar is imho de meerwaarde te gering voor.
Groet,
JW
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 14 jun 2017 23:32
door bjornhalenbeek
Dat zal inderdaad geen geweldige vermogenswinst opleveren, en gezien die koppelkromme parallel verschuift zal ik er ook weinig mee opschieten.. Voorlopig ben ik genezen

Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 15 jun 2017 14:11
door exroosje
JW-C5 schreef:....dan was er toch wat mis met jouw PH2 V6
Ik denk dat ie het ook wel zou halen, maar hij is dan alweer over zijn max vermogen heen.
Dus vlot gaat het niet meer. In de praktijk haal je het dus niet /nauwelijks. In elk geval is het mij nooit gelukt in een situatie te komen waarin dat gebeurde. Het kan ook zijn dat de automaat overigens toch naar 6 schakelt boven de 200 en je het daarom niet zomaar haalt.
De ph1 had een samenvallend max topsnelheid en max vermogenstoerental. Dat betekent dat je vrij makkelijk naar die top toetrekt. Ook lag die top daardoor bijna 10km/u hoger (boven de 230). Dan is het een stuk minder lastig om de 220 aan te tikken.
En ja ik had een gps logger in de auto liggen in beide gevallen . Het gaat dus over echte kms.
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 15 jun 2017 14:29
door bjornhalenbeek
Bij mijn wagen wijkt de teller juist naar beneden af, 120 op de teller is ongeveer 126 op de GPS. Dacht eerst dat het met de velgen te maken had, maar er zitten gewoon monza's met 215/55R16 banden onder. Heb er geen last van, alleen even opletten in de trajectcontrole of als er busjes in de berm staan...
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 15 jun 2017 18:07
door Menno
Staat de naald wel goed , en de maat in de bsi wel juist ???
Een C5 is juist nauwkeurig !
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 15 jun 2017 20:25
door bjornhalenbeek
Naald staat volgens mij goed, hij geeft niet structureel ~6km te weinig aan, maar een procentuele afwijking. Er viel me alleen een keer op dat bij het afremmen/uitrollen op hoge snelheid (van 180 naar 130) de naald even hapert rond de 150. Weet niet of dit toevallig was, want zo hard rijd ik zelden.
Kan je die instelling in de BSI in met de lexia zien? Dan vraag ik volgende week of Johan of Bryan daar even naar wil kijken. M'n break klopt overigens aardig, die zal hooguit eens een km of 3-4 te veel aangeven.
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 15 jun 2017 21:15
door AaronKers
Mijne wijkt 1km te weinig af na mn correctie klusje
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 15 jun 2017 22:29
door NTwoO
Een andere optie wat ook niet oneindig veel hoeft te kosten zijn twee spagaat spruitstukken.
Voor de clio v6 zijn ze wel te krijgen, zie ik. De motor kan trouwens veel hebben. De onderblok is duidelijk gebouwd op een slakkendop.
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 16 jun 2017 08:31
door Menno
bjornhalenbeek schreef:
Kan je die instelling in de BSI in met de lexia zien?
Jazeker...

Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 16 jun 2017 11:49
door exroosje
Maar niets wat je in kunt stellen leidt tot 6% afwijking. Dat gaat om een procentje meer of minder.
Ik verdenk hier toch een issue met het asje van de km teller. Dat gaat wel vaker stuk.
Een andere teller zal ook wel te vinden zijn.. Wel eentje nemen met een lagere km stand
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 16 jun 2017 13:02
door Rvs63486
@NTwoO: wat levert zo'n spagaat spruitstuk aan voordelen op?
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 16 jun 2017 20:32
door NTwoO
Een spagaat heeft gelijke lengte buizen. En een overgang naar een buis met weinig weerstand. De combinatie resulteert in een lagere weerstand in de spruitstuk en dat de drukgolf van een cylinder in de trog van de voorganger valt. Dit resulteert in een motor die iets sneller oppakt, maar met name meer vrijheid heeft in de top. 5-10% in winst is wel mogelijk. Een lagere verbruik ook. Inbouw is wel enigszins lastig, helemaal met de achterste cylinderbank.
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 16 jun 2017 20:37
door NTwoO
Wat is anders aan de clio v6 opstelling met 255pk?
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 16 jun 2017 22:51
door boes
Tja,....da's gewoon een mechanische aanpassing ipv een softwarematige zoals TS zou willen.
Want als je die kant op gaat,....de kop vlakken om de compressie te verhogen, andere nokkenassen, andere zuigers, lichter vliegwiel enz enz
Re: Motortuning C5 V6 3.0 2001
Geplaatst: 16 jun 2017 23:23
door NTwoO
De kliko heeft idd een compressie van 11.6:1, dus dat zal wel meespelen. Verder levert de motor zijn max koppel bij 4750 en gaat op naar max vermogen bij 7100 toeren. De hogere compressie vereist wel een kop aanpassing en de hogere toeren zoekt wel stijver klepveren, andere nokkenassen en nog wat meer. Toch is een spagaat spruitstuk een relatief eenvoudige aanpassingen (op de dwarsliggende v6 misschien niet) voor een soepeler motor. Mijn vader had op zij 728 uit '83 destijds een spagaat opgezet omdat de gietijzeren spruitstuk gekraakt was. Voor de aanpassing stond de auto in de familie bekend als "de lamme eend" maar die was welzeker opgepept door een spagaatje