Pagina 2 van 8

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 18 mei 2017 23:41
door JW-C5
....met daarbij de kanttekening dat ik in principe wel een voorstander ben van een systeem waarbij de voorzichtige rijder een lagere verzekeringspremie gaat betalen dan iemand die altijd "de randen opzoekt".
Het huidige systeem van no claim korting komt daarin maar ten dele tegemoet.

Hoe je dat zou moeten invullen zonder de privacy te schenden is nog niet duidelijk.

Groet,
JW

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 01:26
door Roman
wat is privacy nog tegenwoordig,

ze kunnen je hele surf gedrag volgen, bel je met je gsm weten ze waar je uithangt
ow je betaald met je bankkaart..
toen ik de c4 had , kon ik via de mycitroen app precies zien hoeveel km ik gereden had, wat mijn verbruik was, wanneer de auto op de beurt moest etc etc.

met de computer systemen die nu in de auto's zitten weten ze nog veel meer..

maar we doen het zelf ook, alles moet op facebook twitter en de hele zooi.
in een draadje hier werden zelfs de foto,s van google streetview gepost..kijk mijn C5 voor de deur.
in het vakantiedraadje kwam te staan dat er 3 weken op vakantie werd gegaan.
hoezo privacy...

hopelijk leest hier de belastingdienst niet mee, als er weer in het zwart geklust wordt.. :lol: :lol:


kortom wat is nog privacy tegenwoordig?????

Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 01:37
door Roman
JW-C5 schreef:
Hoe je dat zou moeten invullen zonder de privacy te schenden is nog niet duidelijk.

Groet,
JW
een nobel idee,
maar welke parameters wil je er dan voor gaan gebruiken JW??

stel ik word geflitst omdat ik 80 rij ipv 70, dan ben ik een gevaarlijke rijder?
maar wat als ik mooi 70 rij maar straal bezopen achter het stuur zit? hoe ga je dat dan noemen..??

ik begrijp je insteek, maar het is niet eenvoudig om dit uittevoeren.. ;)

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 07:24
door boes
@Roman; je hebt een punt maar heel veel van die zaken zijn keuzes die men zelf kan maken.
Je betaalgedrag kan worden gemonitord door banken maar een klantenpas nemen is een keuze.
Social media is een keuze.
Gsm gebruik en vooral "gratis apps" is een keuze
Een logging device, zoals de ANWB obd stekker, is een keuze.
Al die zaken zijn alleen bedoeld om data te verzamelen en te verhandelen..
Een zogenaamde financiële prikkel moet je hiertoe verleiden.

Daarom heb,...en gebruik ik die zaken niet.
Mijn keuze.
Gelukkig heeft iedereen die keuze.
Alleen heeft niet iedereen door dat je waardevolle info aan het verzamelen bent en je privacy hebt verkocht.

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 08:21
door grun
Ik vind het een illusie om te denken dat een mens nog steeds een keuze heeft mbt privacy of vrijheid. Dat station is allang gepasseerd, niet gisteren of vorig jaar, maar al tientallen jaren geleden.

Thuis ben ik al niet anoniem (want op internet) en dat wordt erger zodra ik de deur uitstap. De binnenstad van Groningen hangt vol met cctv, de buurman heeft een camera aan de gevel gespijkerd, auto's zijn voorzien van dashcams enzovoort.

Door klantenkaarten te weigeren en geen mobiele telefoon te gebruiken kun je het hooguit een heel klein beetje moeilijker maken om je te volgen, maar zeker niet onmogelijk. En laten we eerlijk zijn, een mobiele telefoon maakt je traceerbaar, maar soms zijn ze verdraaid handig.

Je kunt het er niet mee eens zijn en je erover opwinden, prima. Ik ga me er niet druk om maken.

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 09:10
door Menno
( Zeer ) slechte zaak dat monitoren om lagere verzekeringspremie te kunnen krijgen door bepaald rijgedrag te belonen ...

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 09:15
door boes
Ik zeg ook niet dat je gehele privacy hebt. We worden inderdaad al overal "gevolgd".
Maar het verzamelen van data gebeurd heel vaak "vrijwillig" door apps, klantenkaarten enz.
De "korting" die je krijgt staat niet in verhouding tot de waarde (inmaterieel en materieel)

En ik maak me er ook niet druk over hoor,....ik ben het me alleen bewust.

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 09:44
door grun
Ik snap ook wel dat er (veel) nadelen zijn. Om het bij de anwb stekker te houden: op enig moment in de toekomst zouden ze wel eens kunnen zeggen 'tja, grun, je ben nu stilgevallen langs de weg en wij mogen het oplossen. Maar wij kunnen zien dat de storing waarschijnlijk komt omdat het onderdeel het begeven heeft wat jij eigenlijk twee beurten geleden al had moeten laten vervangen.'

Nu is de anwb een van de weinige (enige?) hulpverlener die me uberhaupt nog wil helpen met een auto op leeftijd, dat vind ik wel een prettig idee. Of, laten we hopen dat het niet voorkomt, dat je midden in de nacht ergens in een verlaten gebied crashed en zelf niet meer in staat bent hulp te roepen. Dan belt de auto als het ware zelf 112 en geeft de positie door.

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 12:53
door BJG
Zit die noodhulpfunctie er inderdaad in?

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 13:12
door grun
Ik weet niet of die specifieke applicatie al geimplementeerd is. De anwb zegt dat de software toepassingen nog regelmatig ontwikkeld en uitgebreid worden.

De hardware, de connector zelf, lijkt daar in ieder geval al wel op voorbereid. Hij heeft een simkaart, een gps module en sensoren waarmee onder andere de acceleratie gemeten kan worden. Dat laatste wordt al gebruikt voor een applicatie waarmee je je rijgedrag kunt analyseren. 'Iets minder hard accelereren en minder bruusk remmen, dan daalt het brandstofverbruik', bijvoorbeeld.
Het zou ook kunnen dat hij daarvoor de sensoren van de auto zelf uitleest, dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Diezelfde sensor zou dan imho ook in staat moeten zijn om de remmen te beoordelen. 'Van 100 naar 0 km/uur in 0,5 seconde, zulke goeie remmen bestaan niet', zou die sensor vervolgens kunnen denken.

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 13:54
door boes
@grun, je maakt het mooier als het is. De ANWB "stekker" leest gewoon de ECU data uit via de OBD2 poort.
Hij is met Bluetooth verbonden met je telefoon waarop de app is geïnstalleerd.
Eigenlijk is het gewoon een OBD2 scantool die zijn data deelt met de ANWB.
That's all.

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 14:15
door grun
?? Zo heb ik dat eigenlijk niet begrepen. Onder de veelgestelde vragen staat o.a.:
Werkt ANWB Connected ook in het buitenland?
Ja, ANWB Connected werkt binnen Europa via het 2G netwerk.

En als je niet meer weet waar je auto geparkeerd is, kun je de locatie zien op je smartphone, ook als die buiten het bluetooth bereik is. Dan zou je toch mogen veronderstellen dat er meer is dan alleen maar een bluetooth verbinding.

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 14:50
door boes
Hij registreert wanneer de motor gestopt wordt als parkeerplaats.
De app op je smartphone logt dit. ( GPS via je telefoon).

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 15:25
door grun
O, dan heb ik me vergist. :oops: Daarmee vind ik hem meteen een stuk minder aantrekkelijk. Bedankt voor de opheldering.

Re: Dubbelstekker op diagnosestekker/OBD2?

Geplaatst: 19 mei 2017 16:26
door Jooster
De ANWB plug heeft een eigen GPS sensor. Alle data wordt via het G2 netwerk vertuurd naar het Intelematics platform. Daar wordt de data verwerkt. De telefoon app staat via de normale internetverbinding in contact met datzelfde Intelematics platform. Op die manier kom je bij de opgewerkte data. En uiteraard via een website. Er is geen directe verbinding tussen de dongel en de telefoon. De app heeft meen ik geen automatische alarm functie (112), bv obv G-krachten. Als je je telefoon al rijdend zou laten vallen, zou die immers vals alarm slaan. Wereldwijd zijn er al nu tientallen miljoenen gebruikers op dit plarform, noodcentrales zouden er overbelast door raken. Voor nieuwe auto's is dit binnenkort überhaupt ook niet meer nodig. Het Europese noodsysteem Ecall is dan verplicht.