Re: Defecte secundaire luchtpomp
Geplaatst: 29 apr 2017 23:13
Ik lees een paar misvattingen in dit draadje, daarom voel ik mij toch geroepen te reageren:
Op een rijtje:
De secundaire luchtpomp maakt deel uit van het emissiebestrijdingssysteem en wordt daarom wel degelijk gecontroleerd door het motormanagement (niet door de BSI). Het motormanagement slaat ook foutcodes op indien er een defect gedetecteerd wordt. Deze foutcodes zitten in de reeks P0410 - P0414.
De luchtpomp wordt aangestuurd door een relais in de BSM.
Ik vermoed dat de opgeslagen codes dus P0412, 0413 en 0414 zijn geweest en geen 0213 etc
En dan even over foutcodes:
Foutcodes worden gegenereerd door de regeleenheid en niet door de tester. De uitgelezen foutcode is bij iedere tester hetzelfde, de omschrijving kan wat verschillen door vertalingen.
Er zijn P codes, voor de powertrain
B-codes voor Body gerelateerde fouten
C-codes voor chassis gerelateerde fouten
U-codes voor netwerk of communicatie gerelateerde fouten
Wel is er onderscheid tussen EOBD en merkspecifiek uitlezen.
Bij EOBD worden alleen emissie gerelateerde fouten uitgelezen, en gaat het om een specifiek deel van de regeleenheid motor/transmissie of hybride.
P0000 - P09xx zijn EOBD codes en betekenen bij ieder merk hetzelfde.
P1xxx codes zijn merkspecifiek en verschillen per merk qua betekenis, dus alleen in deze range kan sprake zijn van specifieke PSA codes.
P2xxx is weer universeel en biedt meer gedetailleerde foutinfo.
Op een rijtje:
De secundaire luchtpomp maakt deel uit van het emissiebestrijdingssysteem en wordt daarom wel degelijk gecontroleerd door het motormanagement (niet door de BSI). Het motormanagement slaat ook foutcodes op indien er een defect gedetecteerd wordt. Deze foutcodes zitten in de reeks P0410 - P0414.
De luchtpomp wordt aangestuurd door een relais in de BSM.
Ik vermoed dat de opgeslagen codes dus P0412, 0413 en 0414 zijn geweest en geen 0213 etc
En dan even over foutcodes:
Foutcodes worden gegenereerd door de regeleenheid en niet door de tester. De uitgelezen foutcode is bij iedere tester hetzelfde, de omschrijving kan wat verschillen door vertalingen.
Er zijn P codes, voor de powertrain
B-codes voor Body gerelateerde fouten
C-codes voor chassis gerelateerde fouten
U-codes voor netwerk of communicatie gerelateerde fouten
Wel is er onderscheid tussen EOBD en merkspecifiek uitlezen.
Bij EOBD worden alleen emissie gerelateerde fouten uitgelezen, en gaat het om een specifiek deel van de regeleenheid motor/transmissie of hybride.
P0000 - P09xx zijn EOBD codes en betekenen bij ieder merk hetzelfde.
P1xxx codes zijn merkspecifiek en verschillen per merk qua betekenis, dus alleen in deze range kan sprake zijn van specifieke PSA codes.
P2xxx is weer universeel en biedt meer gedetailleerde foutinfo.