Pagina 2 van 4

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 24 okt 2016 19:16
door Citroenfan39
https://de.wikipedia.org/wiki/TSI_(Motorentechnik)
Ab 2012 werden im Rahmen der Strategie des modularen Querbaukastens die bisherigen TSI-Motoren bis hin zum 1,4-l-TSI-Motor grundlegend modifiziert.[1][2] Die Motoren der neuen Baureihe EA211 sind leichter (beim 1,4-Liter-TSI um 22 kg) und durchgängiger modularisiert. Im Vergleich zur Vorgängerbaureihe EA111 wird anstatt der Steuerkette ein während der Lebensdauer des Motors nicht auszutauschender Zahnriemen verwendet. Das Kurbelgehäuse besteht aus Aluminiumdruckguss und nicht mehr aus Grauguss. Eine besondere Neuerung ist die Möglichkeit der Zylinderabschaltung der beiden mittleren Zylinder beim 1,4-l-Motor. Weitere Merkmale des modular aufgebauten Motors sind ein im Zylinderkopfdeckel integriertes Ventiltriebsmodul (iVM) mit variabler Ventilsteuerung der Einlassventile (beim 1,4-l-TSI mit 103 kW auch die Auslassventile), ein im Zylinderkopf integrierter wassergekühlter Abgaskrümmer, sowie eine Zweikreiskühlung.

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 24 okt 2016 23:00
door JW-C5
Dat is dus een geheel nieuwe motor, die niets meer met de vorige te maken heeft.
Er is dus geen sprake van "vervanging van de ketting door een riem", zoals je zou kunnen denken.

Ik veronderstel dat een geheel nieuwe motor van PSA er ook heel anders uit zal zien dan de huidige THP.
We zullen zien ;)

Groet,
JW

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 25 okt 2016 11:46
door BJG
Inderdaad, en de nieuwe motor is dus niet vanaf 2012 (!!) wel even goed lezen.
Ze hebben nog gewoon kettingen hoor.

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 25 okt 2016 15:26
door exroosje
Wat ik me afvraag, zit er in het setje
00000805K1 1.00 54.44 65.87
SPROCK AND BOLT
00000805K3 1.00 41.77 50.54
SPROCK AND BOLT
00000513C8 1.00 15.06 18.22
TIMING PINION
V861831780 1.00 38.79 46.94
TIMING CHAIN

Ook nog onderdelen die sinds een bepaald bouwjjaar gemodificeerd zijn (om reke tegen te gaan)

Ik begrijp dat er in elke geval een andere kettingspanner is die meer kan opvangen, maar is de ketting ook verbeterd? Of kun je een andere ketting vinden elders die beter is (zal wel niet...)

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 25 okt 2016 19:02
door roelbouwman
Tja, het is de onderdelenlijst op dit moment.

Ik had al eerder een nieuwe kettingspanner besteld en dat had ik niet bij Citroen gedaan. Die spanner was op basis van het typenummer van de langere variant die BMW tegenwoordig in de mini's doet. Hij was inderdaad iets langer dan het origineel.

Deze: http://www.autodoc.nl/febi-bilstein/8014135" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder is er blijkbaar tegenwoordig wel een gewijzigd kleppendeksel. Wat daar de voordelen van zijn is mij nog niet geheel duidelijk.

Ik ben vanmiddag met demontage begonnen, klepdeksel zit er nog op. Maar ik ga ook direct de hele kop er af halen en wegbrengen voor reinigen, kleppen slijpen, nieuwe klepsteelpakkingen, etc. Dus hele uitlaatzijde + inlaatzijde moeten er ook af. Dat is nu bijna helemaal klaar, morgen verder.

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 25 okt 2016 21:44
door exroosje
Dat nieuwe klepdeksel moet voorkomen dat de carterventilatie olie afzetting deponeert bij de inlaatkleppen. En dus vervuiling tegen gaan.

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 27 okt 2016 10:40
door roelbouwman
Ik heb gisteren alles gedemonteerd.

Ben trouwens nog wat verder gegaan en heb ook de kop gedemonteerd en weggebracht voor reiniging en nieuwe klepsteelpakkingen.

Maar wel wat interessante constateringen:

1. De ketting is exact even lang als een nieuwe. Van rek is dus geen sprake. De tandwielen en geleiders zagen er ook nog prima uit. Wel mis ik - na demontage - een klein stukje plastic van een van de geleiders.
ketting-oud-nieuw.jpg
en het missende stukje plastic:
geleider-afgebroken.jpg
Voor demontage heb ik wel gecontroleerd of de ontsteking op tijd stond. Niet dus! Met de nokkenassen vast in de middenpositie stond de krukas ongeveer 30 graden van de middenpositie af. Ik denk dat ik dus had kunnen volstaan met alleen op tijd zetten om weer normale prestaties te krijgen. De laatste distributiewissel was op 60k door de dealer.

Maar er was ook weer sprake van forse vervuiling, ca 30k km na een granulaatreining:
cilinderkop-vervuild.jpg
inlaatklep-vervuild.jpg
Er moest dus echt wat gebeuren. In de luchtinlaatslangen trof ik ook veel olie aan en het olieverbruik was inmiddels opgelopen tot 2 liter per 1000km.

Nog wat andere constateringen: het kleppendeksel zweette olie langs de rand aan de achterzijde, tussen het afdekkapje dat er bovenop zit (maar niet los te krijgen is) en de rand. Dat is een luchtkanaal voor de carterventilatie maar is dus niet geheel dicht bij mijn (oude) deksel.

Ik heb dus nu ook een nieuw deksel besteld in de hoop dat hiermee ook de vervuilingsopbouw afneemt.

Morgen is de kop klaar en dan ga ik weer monteren. Er gaat ook een nieuwe hogedruk brandstofpomp op en dus een nieuw setje voor de distributie. Ik vervang ook direct alle pakkingen inclusief de krukaspakking en de pakking bij het uitlaatspruitstuk - al lijkt me de metalen plaat die er tussenzit herbruikbaar.

En dan hopen dat 'ie weer als nu rijdt, en dan nu langer dan 30.000 km.

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 27 okt 2016 11:34
door JW-C5
Je pakt het wel heel rigoureus aan :smt023

Je schreef:
Voor demontage heb ik wel gecontroleerd of de ontsteking op tijd stond. Niet dus! Met de nokkenassen vast in de middenpositie stond de krukas ongeveer 30 graden van de middenpositie af. Ik denk dat ik dus had kunnen volstaan met alleen op tijd zetten om weer normale prestaties te krijgen.
Op hoeveel graden moet hij dan wél staan?
En hoe verstel je dat?

Overigens, op die foto lijken de kettingen níet even lang :idea:

Groet,
JW

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 27 okt 2016 11:53
door roelbouwman
Het geheel staat op tijd als:

- de krukas in de middenpositie staat - dat is de positie waarin hij vergrendeld kan worden met een pinnetje in het vliegwiel..
- de nokkenassen beide met de merktekens naar boven vergrendeld staan met de daarvoor bedoelde tools.
- de ketting strak staat (van krukas naar uitlaat naar inlaat).

Toen ik de nokkenassen vergrendeld had stond de motor zeker niet in de middenpositie. Beide buitenste cylinders stonden hoger dan de twee binnenste. En ik kon dus pas de krukas vergrendelen nadat ik alles los had gedraaid en de krukas ca 30 graden had gedraaid. Dat is dus slip geweest op het onderste tandwieltje.

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 27 okt 2016 11:56
door willy4
maar 30 graden vind ik toch veel

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 27 okt 2016 12:00
door JW-C5
Dat betekent dus dat de nokkenassen zo'n 15 graden verkeerd stonden :shock:
Verbazingwekkend dat de motor dan nog een beetje redelijk liep.

En je zou haast bang worden dat er een klep tegen een zuiger zou kunnen komen, als de nokkenasverstelling op z'n maximum is.
Of gaat dat dan juist de goede kant op?

Groet,
JW

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 27 okt 2016 12:43
door roelbouwman
"Fatsoenlijk liep" is een groot woord. Eerder: hortend en stotend, vooral koud en met fors minder vermogen dan die hoort. Afgelopen weekend nog op de autobahn het gas vol ingetrapt: 170 lukte wel, maar meer dan dat alleen heuvelaf.

Warm liep de motor redelijk, maar waarschijnlijk met dank aan de variabele inlaat timing van deze motor. Stationair en op lage toeren haperde 'ie en als je de motor op lage toeren belastte dan vlogen de misfire storingen je om de oren (1336 - 1339).

Hij stonk ook nog continu naar olie, en dat is ook wel logisch met een verbruik van 1 liter per 500km. Dat is ouderwetse mengsmering 1:50, zal ook niet bevordelijk zijn voor de ontsteking :-).

Twee weken geleden stond ik in de Eurotunnel shuttle, op de terugweg naar Calais, en liep de mevrouw die de tussendeuren dichtmaakt nog een extra rondje in onze coupe, ruikend en naar haar neus wijzend op de ietswat vreemde geur.. Gelukkig dacht ze dat het van de auto voor mij kwam die zijn motor nog aan had staan.

Ik pak het nu inderdaad grondig aan. Het is heel simpel: de auto in die staat verkopen of inruilen levert niets op. Alles laten doen is zodanig duur dat je je kunt afvragen of het wel de moeite waard is. Ik twijfel ook sterk aan de grondigheid waarmee het gedaan wordt en hoeveel aandacht er bijvoorbeeld geschonken wordt aan het vetvrij en met het goede aanhaalmoment monteren van de drie tandwielen van de distributie zodat toekomstige slip wordt voorkomen. Immers, mijn dealer had het al twee keer gedaan, en beide keren verliep het zaakje weer.

Als 'ie dit weekend weer klaar is en hopelijk weer als nieuw rijdt dan ga ik me nog eens bezinnen op verkoop of niet. Maarja, verder is het een heerlijke auto, en ik ken hem nu van binnen en van buiten. En in de toekomst een keertje de distributie opnieuw stellen als dat opnieuw zou verlopen is in feite een peuleschil - ik heb nu ook het benodigde afstelgereedschap. Het enige euvel dat dan blijft is de vervuiling van de inlaat en wellicht olieverbruik. Maar hopelijk dat dat met het nieuwe kleppendeksel en de nieuwe klepsteelpakkingen ook gewoon weer acceptabel is.

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 27 okt 2016 13:26
door Jooster
roelbouwman schreef: 1. De ketting is exact even lang als een nieuwe. Van rek is dus geen sprake.
Ik weet niet hoe je kettingrek bepaald hebt, maar je kunt het niet bepalen adh van de foto. Je zult de kettingen naast elkaar moeten ophangen aan de bovenste schakel, en het verschil meten bij de onderste schakels. Zo pak je nl. ook evt. uitgelubberde gaten in de schakels mee, evenals slijtage op de pennen van iedere schakel.

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 27 okt 2016 18:35
door roelbouwman
Had ik al gedaan. No difference at all.

Re: Distributieketting vervangen van een 1.6 THP

Geplaatst: 27 okt 2016 19:12
door JW-C5
Merkwaardig......

Aan de rechterkant liggen de schakels gelijk, links ziet de nieuwe er korter uit, daar zijn de schakels verschoven.
Dat is wat het plaatje laat zien, maar dat klopt dus niet?