Pagina 2 van 3
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 10 mei 2016 12:37
door BJG
Hier ook:
BX 260 k km, 1 zijde vervangen
Xantia 320 k nooit
Xantia 290 k nooit
C5 400k nooit
Ik breng het gemiddelde dus omhoog qua km per lager
Natuurlijk kunnen we verbeteringen bedenken voor deze constructie, ik denk dat de fabrikant dit ook kan. Het is een keuze geweest van de fabrikant om het zo te doen. Waarbij inderdaad de kleine lagers van de Xantia berline zijn gebruikt.
@JanSr: Ik vind het wat goedkoop om te roepen dat het een gebrek aan deskundigheid is. Nogmaals er is een keuze gemaakt op bepaalde gronden (die wij niet kennen) Jij zult gezien je ervaring en kennis ook goed begrijpen dat bij het maken van keuzes de technische levensduur van een product niet altijd het meest doorslaggevend is.
Het is met auto's net als met voetbal: iedereen heeft er verstand van. Waarbij er toch een spreekwoord over stuurlui bij me op komt
Leuk om te lezen de laatste AMT over het kwaliteitsbeleid bij PSA
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 10 mei 2016 13:34
door JanSr
4 DS, 2 CV, 2 CX, 1Xantia (450k), 7 XM, nooit
2 BX beide, 4 C5, allemaal, tussen 250k en 350 k.
Citroen heeft meer dan eens bewezen te weten hoe het moet.
Raadselachtig is het dan ook om te ervaren hoe verkeerd het kan.
Vandaar mijn vermoeden dat er iets over het hoofd werd gezien. Onder de paraplu van Peugeot niet zo gekke gedachte.
Tenslotte vinden we ook het remsysteem en de stuurbekrachtiging van Peugeot in onze auto's.
Kijk eens naar het belastingmodel: er is maar één verschil met de wokkelversie: de kracht van de veercilinder.
De arm van hart wiel naar draaipunt is ca 3 à 4 maal zo groot als de afstand van de zuigerstang naar het draaipunt. En dus is de kracht op de zuigerstang ook die factor hoger. En dus ook de reactiekracht op het lager.
De draagarmen die ik in handen had hadden allemaal uitgelubberde binnenlagers en dan ook nog aan de voorzijde, precies waar die veerkracht naar wijst.
Het is zo maar een gedachte, maar het verklaart veel.
Kent iemand de Peugeot draagarmen van de overeenkomstige modellen? Zou ik wel eens naast elkaar willen zien.
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 10 mei 2016 14:46
door BJG
Kijk dat is wat genuanceerder
Dat van de belasting gaf ik al aan. Die is inderdaad erg hoog, en daarmee het grootste nadeel van deze constructie. Vandaar de platte kanten enzovoort (zie vorige posting)
Wat bedoel je precies met het verschil met de wokkelversie en Peugeotdraagarmen?
De overeenkomstige Peugeotmodellen van de BX en Xantia zijn er niet. De 405 en 406 hebben een andere ophanging.
De C5 Ph1 heeft een nieuwe ophanging uitsluitend voor Citroen
De C5 II-tegenhanger is de 407 qua netwerkstructuur maar met een compleet ander onderstel en ophanging (zelfde als C6, maar dan met wokkels). Deze ophanging is verder doorontwikkeld en gebruikt in de C5 ph3 zowel in wokkel als in bollenvariant. (de 407 is dus een voorloper op de C5ph3 qua ophanging, later vervangen door de 508)
Andere modellen van Citroen (AX, Saxo, Xsara) en Peugeot (106, 206, 306, 307) zijn qua ophanging identiek maar hebben torsievering, dat is dus wat anders.
De C4 en oude 308 hebben geen torsievering achter maar een nieuwe wielophanging met staande wokkels, of luchtveren igv C4GP excl..
De C3 (Ford onderstel), en de nieuwe 308 en nieuwe C4P (Opel platform) zijn niet te vergelijken.
Dat we tegenwoordig een conventioneel remsysteem aantreffen heeft niet alleen met fabrikantkeuze te maken, ook de regelgeving is wat dat betreft veranderd.
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 10 mei 2016 15:23
door JanSr
BJG schreef:Kijk dat is wat genuanceerder
Dat van de belasting gaf ik al aan. Die is inderdaad erg hoog, en daarmee het grootste nadeel van deze constructie. Vandaar de platte kanten enzovoort (zie vorige posting)
Wat bedoel je precies met het verschil met de wokkelversie en Peugeotdraagarmen?
Dat is niet zozeer een nadeel van deze constructie, die qua principe al vanaf de 2CV bestaat (wel wokkels, maar met dezelfde grote arm/kleine arm). Het is het nadeel van de sommetjes niet correct maken. En zoals ik steeds betoog: Ze KUNNEN het wel. (of beter gezegd: ze KONDEN het wel.
Ik veronderstelde, kennelijk ten onrechte dat de wokkelversies (Peugeotversies) hetzelfde onderstel hebben. Dat is jouw voordeel, jij zit midden tussen de details.
En over nuances; als je maar stevig genoeg nuanceert, zeg je niets meer. Zoals in de politiek.
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 10 mei 2016 16:23
door JW-C5
BJG schreef:.....
Wat bedoel je precies met het verschil met de wokkelversie en Peugeotdraagarmen?
De overeenkomstige Peugeotmodellen van de BX en Xantia zijn er niet. De 405 en 406 hebben een andere ophanging.
......
Als ik me goed herinner had de P305 Break deze ophanging, met horizontale wokkels en dempers.
Dat alles om een zeer vlakke en zo breed mogelijke laadvloer te creëren.
Groet,
JW
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 10 mei 2016 17:02
door SimonH
Heren en of dames, mijn dank is groot dat er zo duidelijk en uitvoerig op mijn probleem wordt gereageerd.
Uit de antwoorden leer ik dat het een zwak punt is van de PH I C5.
Hoe het allemaal beter kan is ook leuk om te horen maar voorlopig heb ik ( en ik neem aan meerdere mensen) nog een PH I met dit euvel.
Dat sommigen (wellicht de meesten misschien) er geen last van hebben gehad is puur mazzel denk ik. Of ze hebben de auto nooit zwaar beladen gehad.
Vandaag even onder de auto gekeken maar ik zie er zo 123 niets aan.
Echter, wanneer ik tijdens het rijden "ineens " naar links of rechts stuur, dus met een rukje (gecontroleerd), heeft de achterkant de neiging "uit te breken"... Zelfs zonder belading.
Het klinkt dus allemaal heel logisch dat er 1 of 2 ADALS versleten zijn.
Uitgaande van alle uitvoerige antwoorden hier mag ik er dus vanuit gaan dat het niet aan iets anders kan liggen....
Indien er iemand in de buurt van Alkmaar woont en mij hierin kan en wil bijstaan, dus het probleem kan constateren en analyseren, zou ik dat enorm appreciëren.
Net nog wat gelezen over ADALS en uitlijning...
Indien de ADALS inderdaad versleten zijn, kan dit ook een lichte resonantie veroorzaken door de auto? Net alsof er een wiel niet goed in balans is maar dan door gehele auto?
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 10 mei 2016 17:15
door boes
Als je de banden en bandenspanning kan uitsluiten......
Dan blijven de adals over.
Ooit wel een een (vrij nieuwe) band gehad die een fabrieksfout in het karkas had....
Werd de wegligging en vooral het bochtengedrag niet beter van.
Om niet te zeggen levensgevaarlijk.
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 10 mei 2016 21:45
door akooiman
Wat je ook nog kan proberen......
Zet de auto in de hoogste stand en controleer of de wielen recht staan.
Bij versleten lagers willen de wielen wel eens scheef gaan staan.
Dit gaat er dan ook weer voor zorgen dat de banden scheef slijten en dat kan ook weer voor trillingen zorgen.
Maar ik heb al bij verschillende auto's adals vervangen, ook waar niets aan te zien was, maar die toch helemaal versleten waren.
Merk je verder niets aan de auto als je hard remt terwijl je rechtuit rijdt?
Als de auto hier gaat spoorzoeken zou er ook aan de voorzijde ergens speling kunnen zitten.
hieronder voorbeelden van versleten lagers waar zo goed als niets van te bemerken was, muv een olie spoortje bij de afdichtingen.......
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 10 mei 2016 21:49
door BJG
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 10 mei 2016 23:24
door BJG
JW-C5 schreef:Als ik me goed herinner had de P305 Break deze ophanging, met horizontale wokkels en dempers.
Dat alles om een zeer vlakke en zo breed mogelijke laadvloer te creëren.
Groet,
JW
Ja dat klopt inderdaad
https://youtu.be/LVPv8410oLQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 11 mei 2016 18:16
door H_H
Nog een indicator: als je achterbanden of één er van 'gecupt' is/zijn. Dus aan de buitenzijde meer versleten dan aan de binnenzijde. Zicht zegt al iets maar meten met schuifmaat is nauwkeurige indicatie. Bij mij was de RA band flink gecupt door rotte adal(s).
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 11 mei 2016 19:03
door Maarten
Cupping is wat anders dan asymmetrische slijtage
Maar inderdaad is dat laatste ook een indicatie.
Als je de auto laat controleren op de uitlijning en de achterwielen staan buiten de fabrieksspecificaties, kun je er óók van uit gaan dat de ADALs op zijn.
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 11 mei 2016 21:50
door Paljas
@ andre ': In 3 uur beide kanten , knap hoor ! Heb je ABS draden doorgeknipt en hoe weer doorverbonden ? Ik zag in een ander draadje hierover dat Willy4 een busverbinding gebruikt.
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 11 mei 2016 21:55
door willy4
dat klopt , je kunt ze ook solderen en een krimpkous er over doen
Re: Zwabberende C5 PH1
Geplaatst: 11 mei 2016 21:59
door SimonH
Ik hoop snel de howto van JW-C5 te krijgen want ik vraag me af hoe dit nou moet.....