Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ok dus als je met hoge belasting rijdt gaat hij ook direct uit?

Ik durf het eigenlijk niet te proberen, want als hij het echt doet heeft de turbo echt te lijden. Maar bij een rit met 140 km/h op de snelweg doet de turbo eigenlijk niets, dus zou hij dan in principe vrij snel uit kunnen.

Pas bij hoge belasting gaat dit een rol spelen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ja ook direct na hoge belasting, dat is juist wat ik vreemd vind, gelukkig met een draai aan de knop op te lossen ...
Misschien dat start/stop net anders werkt , dat weet ik niet , hier zit natuurlijk nog elektrische aandrijving bij in.
Principe lijkt mij gelijk :) , gek genoeg , andersom werkt wel ( koude motor gaat niet constant aan/uit )

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Nou ja, bij 140 wordt de turbo behoorlijk heet... Het is lastig per specifiek motor type te achterhalen of koeling en smering (dit laatste heeft ook koel functie!) blijven nalopen nadat de motor is uitgezet. Een andere vaak toepaste techniek bij automatische start/stop is het afhankelijk maken van de auto stop van de turbo temperatuur: bij te hoge temperatuur gaat de motor niet uit, ook al is het start/stop systeem ingeschakeld.

Juist omdat het onduidelijk is bij welke motor welke maatregel is geïmplementeerd geldt het gezond verstand: laat voor koeling de motor even stationair nalopen nadat je gestopt bent. En geef door gebrek aan smering bij uitzetten geen gas.
Plaats reactie