Pagina 2 van 2

Re: Inhouden na ESP of ABS

Geplaatst: 03 mei 2016 11:49
door Armand456
Ik heb m gekocht bij een Peugeot garage in Ridderkerk met garantie. Zij hebben het eerst zelf geprobeerd, toen dat niet lukte, hebben ze m uiteindelijk bij een Citroën dealer gebracht

Re: Inhouden na ESP of ABS

Geplaatst: 03 mei 2016 12:32
door BJG
Gezien de klacht zou ik mij eens concentreren op de koppelingschakelaar. Staat deze wel goed afgesteld en werkt hij goed.

Re: Inhouden na ESP of ABS

Geplaatst: 03 mei 2016 12:42
door JW-C5
Daar dacht ik ook aan, zie m'n opmerking daarover in m'n posting van gisteren 14:05:
JW-C5 schreef:......

En één van de parameters is het koppelingspedaal:
Positie van het koppelingspedaal (Bij aanwezigheid van een koppelingspedaal) - % Informatie gemeten door de koppelingspedaalsensor die varieert afhankelijk van hoe ver het koppelingspedaal wordt ingetrapt
Maar dat zou je dan toch ook via de Diagbox moeten kunnen zien?

Groet,
JW

Re: Inhouden na ESP of ABS

Geplaatst: 03 mei 2016 21:33
door BJG
Ja. Alleen niet zo duidelijk. Het is bij deze auto een verbreekcontact. In meetwaarden is de ingeschakelde versnelling te zien. Die is berekend adhv toerental en snelheid. Die verandert naar neutraal als de koppelingsschakelaar wordt onderbroken. Als je er niet op let mis je hem.

Re: Inhouden na ESP of ABS

Geplaatst: 03 mei 2016 23:58
door JW-C5
Is dat alleen een onderbreek contact?

In dat doc lees ik:
Positie van het koppelingspedaal (Bij aanwezigheid van een koppelingspedaal) - % Informatie gemeten door de koppelingspedaalsensor die varieert afhankelijk van hoe ver het koppelingspedaal wordt ingetrapt
Dat suggereert dat er een soort "potmeter" aan het pedaal gekoppeld is..........

Groet,
JW

Re: Inhouden na ESP of ABS

Geplaatst: 04 mei 2016 08:30
door BJG
Ik zal eens kijken. Ergens zijn ze over gegaan op potmeters/hallsensoren. Het zou maar zo eens kunnen dat je gelijk hebt. :oops:

Re: Inhouden na ESP of ABS

Geplaatst: 04 mei 2016 09:45
door JW-C5
Ook ik zal nog eens kijken.
Ik bedenk me dat er bij de CC ook een schakelaar gebruikt wordt, die moet in SEDRE te vinden zijn.
En langs die weg is dan wellicht te vinden hoe dat zit met ESP bij die auto.

De daarvoor benodigde VIN heb ik al ;)

Groet,
JW

Re: Inhouden na ESP of ABS

Geplaatst: 04 mei 2016 11:51
door JW-C5
De koppeling blijkt bij deze auto volgens SEDRE, waarbij de via de VIN verkregen gegevens gebruikt worden, twee aparte "sensoren" te hebben.

De eerste is een gewone schakelaar, die de CC triggert om uit te schakelen.

De tweede is een sensor tbv de ESP die de stand van de koppeling checkt:
C5 PH3 ESP.jpg
Dat is sensor 1611, "positiesensor koppelingspedaal"

Ik zal nog in de gewone doc's kijken of die ergens genoemd wordt, en waar die dan zit.

Groet,
JW

Re: Inhouden na ESP of ABS

Geplaatst: 04 mei 2016 12:06
door JW-C5
In de docs vind ik dit plaatje:
C5 PH3 ESP2.jpg
Daarin is #7 die positiesensor, artikelnummer 218922.

Merkwaardig is echter dat ik dit alleen te zien krijg als ik de C5 PH3 in het algemeen oproep.
Gebruik ik de VIN van Armand456's C5, dan komt het plaatje wel tevoorschijn, maar staat dat #7 niet in de stuklijst:
C5 PH3 ESP3.jpg
Dat betekent normaliter dat deze auto daar niet mee uitgerust is.
Een check op de auto zal moeten laten zien hoe dat in werkelijkheid zit :idea:
Het balletje ligt dus even weer bij Armand456 ;)

Groet,
JW

Re: Inhouden na ESP of ABS

Geplaatst: 04 mei 2016 17:35
door JW-C5
Ik vond nog dit plaatje:
C5 PH3 ESP4.jpg
Daarop is te zien dat die sensor 1611 vlak onder het draaipunt van het koppelings pedaal zit.
Die moet dus makkelijk te traceren zijn ;)

Groet,
JW