Pagina 2 van 3
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 31 jul 2015 00:07
						door JW-C5
						BJG schreef:chathanky schreef: 
Als je de motor uitzet stopt de circulatie van de koeling en wat het dan het voordeel is van nadraaien heb ik nooit begrepen. De echte hitte zit wat dieper in het motorblok en de koel je niet echt weg met warme lucht die achter je radiateur het blok bereikt.
Zeer zeker wel. Afkoelende vloeistof in de radiateur gaat zakken, daardoor komt er nieuwe warme vloeistof vanuit de motor de radiateur in.  Er ontstaat zo circulatie.
 
Zo werkte vroeger ook de CV: het thermosyphon systeem.
Daar kwam geen circulatiepomp aan te pas  
 
 
In het huis waar ik als kind gewoond heb zat zo'n systeem, gebouwd in het begin van de vorige eeuw.
Ook bij sommige zonneboilersystemen wordt gebruik gemaakt van dit principe.
Groet,
JW
 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 31 jul 2015 00:58
						door chathanky
						Bij een thermosifon werking stop je een vlammetje in het systeem om het fenomeen op te wekken.  

 als het vlammetje weg is stopt het fenomeen. 
Daarnaast is een cv systeem opgebouwd aan een strak ontwerp met voldoende dikke leidingen en niet de kronkelige stuctuur zoals je die in een C5 tegen komt. 

 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 31 jul 2015 01:28
						door chathanky
						c5jan schreef:Koning Bolo schreef:Schiet me net te binnen dat de fan sowieso hoort te draaien bij het inschakelen van de aircopomp.
Met de motorkap open hoor je kort na het starten een klik rechtsvoor, dat is het inschakelen van de airco. Dan moet de fan gaan draaien (als je airco hebt  

 ) Als de fan niet gaat draaien is er meer aan de hand.
 
Andersom is ook waar:  De airco zal afslaan op hogedruk als de koelfan het niet doet. Dat duurt niet langer dan hooguit een minuut.
 
Als de lage stand het niet doet wordt nog eerst de hoge stand van de ventilateur ingeschakeld.
 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 31 jul 2015 21:11
						door Harmvdw
						Goedenavond,
Net even getest, en de fan draait niet, ook als ik de airco aanzet blijft de fan stil staan. Ik heb echter niet lang getest, ik ga morgen een ritje maken en zal eens kijken of hij dan misschien aan gaat had hem nu alleen even stationair laten draaien.
Bedankt voor de reactie's en ik zal de ontwikkelingen posten.
Groet Harm
					 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 31 jul 2015 21:51
						door chathanky
						Kan best dat het relais stuk is. Dit is geen storing die je op je dashboard tegen komt. Met het uitlezen komt het iig naar voren. 
Er staat ergens nog een uitgebreid topic hier op het forum.
					 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 31 jul 2015 21:56
						door c5jan
						chathanky schreef:Bij een thermosifon werking stop je een vlammetje in het systeem om het fenomeen op te wekken.  

 als het vlammetje weg is stopt het fenomeen. 
Daarnaast is een cv systeem opgebouwd aan een strak ontwerp met voldoende dikke leidingen en niet de kronkelige stuctuur zoals je die in een C5 tegen komt. 

 
Zo'n ouderwetse zelfs net buizen van verlopende dikte...ik heb dat heel lang geleden met verbazing staan bekijken in een oud huis.
 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 01 aug 2015 00:03
						door JW-C5
						Hierboven schreef ik het al, in het huis waarin ik als kind gewoond heb zat zo'n systeem.
De kolen gestookte CV ketel stond in de kelder, daar moesten we dagelijks vanuit de garage kolen in laten lopen om de CV aan de praat te houden.
Het systeem was in staat het hele huis, drie verdiepingen hoog te verwarmen, via dat thermosyphon systeem. Werkte prima  
 
 
Groet,
JW
 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 01 aug 2015 01:08
						door chathanky
						Als je een werkend systeem in een auto zoekt kijk dan naar de traction avant. 
Dergelijke systemen zijn voor de huidige motoren niet toepasbaar. 
Degene die de oudere motoren ook kent weet ook dat mechanische aangedreven ventilatoren al dan niet met een friktie koppeling ook nooit nadraaide als de motor uit staat . 
 
 
Moderne koelsystemen zijn dusdanig opgebouwd dat er van een thermosifon werking geen sprake is. Voor de v6 bezitters. Met aanvoer en retour slang aan de bovenzijde geplaatst is het onmogelijk om een dergelijk principe op te bouwen.
 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 01 aug 2015 01:50
						door BJG
						Je vergeet dat de radiateur van boven naar onderen werkt. Zo is er wel degelijk circulatie te krijgen.
Dat men niet altijd kiest voor nakoeling is wat anders. Jij trok het nut ervan in twijfel en dat is onterecht.
Tegenwoordig wordt het bij moderne koelsystemen juist weer veel toegepast soms geholpen door een elektrisch pompje. Zie daarvoor de thp.
					 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 01 aug 2015 08:24
						door Sjever
						Geef de ventilator motor even een paar tikjes met een hamer(tje) meestal zijn de koolborstels op, en gaat hij na de tikken even draaien, weet je ook wat er aan de hand is in dat geval.
					 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 01 aug 2015 08:32
						door chathanky
						Stromingsrichting van natuurlijk koelen is idd van boven naar beneden. 
Als de thp een elektrische pomp nodig heeft waarom spreek je dan nog van thermosifon werking? 
 
 
De traction avant had een dergelijk systeem. 
De V6 heeft beide aansluiting boven zitten. 
Ik trek zeker het nut ervan in twijfel.  Dat zegt idd niet dat er bij de traction avant duidelijk voor gekozen is.
Voor de overgrote meerderheid kiest men er niet voor. Zeker gezien hoe de opbouw is. Een spaghetti aan slangen die door het motorruim liggen. De vele ontluchtingspunten en bij modellen waar het ontluchten en vullen een crime is. 
Als je al een speciale vul hulpmiddelen nodig hebt omdat je anders het systeem niet gevuld of ontlucht krijgt is er geen sprake van een opbouw met het oog voor een thermosifon werking.
 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 01 aug 2015 10:00
						door c5jan
						De plaatsing van ontluchtingspunten zegt niets over circulatie. Bedenk ook dat iedere auto een korte en een lange kringloop heeft.
Plaats van expansievat en vulpunt zeggen niet zoveel over de aard van de circulatie.
Neemt niet weg dat ik je punt snap en dat een klassiek ontwerp inderdaad meer op de natuurlijke circulatie lijkt te zijn gebouwd.
					 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 01 aug 2015 13:57
						door Rvs63486
						Enkele jaren geleden heb ik ook eens last gehad van een ventilator die niet aansloeg. Er is toen een andere ventilator ingezet, helaas zonder resultaat. Uiteindelijk bleek een draadbreuk de oorzaak te zijn.
Moet eenvoudig te meten zijn lijkt me.
					 
					
									
						Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 01 aug 2015 18:56
						door chathanky
						c5jan schreef:
Neemt niet weg dat ik je punt snap en dat een klassiek ontwerp inderdaad meer op de natuurlijke circulatie lijkt te zijn gebouwd.
Wel over natuurlijke circulatie.
 
					
									
						Re: Niet nakoelen motor
						Geplaatst: 01 aug 2015 22:24
						door Harmvdw
						Vandaag even een groter rondje gereden, en de fan doet het wel. Als ik het contact uit zet stopt hij. Nu was het een klein rondje en niet erg warm natuurlijk. Ik denk dat hij gewoon niet na blijft draaien als het contact uit gezet wordt.
Weet iemand misschien of dit softwarematig aangepast kan worden?
Groet Harm