Pagina 2 van 9

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Geplaatst: 05 sep 2007 18:42
door R1200C
Net terug van Van Gompel en meteen even gevraagd of ze iets wisten tegen het olieverbruik. Ze hadden ook iets om er bij te gooien maar ze hadden ook een alternatief: niet meer bijvullen tot max.

Het zou namelijk kunnen zijn dat de motor vindt dat er te veel olie in zit en dit dus "dumpt". Nou weet ik niet wat ik er van moet denken, maar ik ga het wel eens proberen. Ben benieuwd of het werkt...

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Geplaatst: 05 sep 2007 20:14
door Harm
Houd je dan met de peilstok in de gaten dat er niet te weinig in zit? Dat lijkt me namelijk een kostbare omissie...

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Geplaatst: 05 sep 2007 20:39
door R1200C
Duh, tuurlijk. Heb al een keer eerder een motor mogen (laten) vervangen. Dat gebeurt me geen tweede keer...

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Geplaatst: 05 sep 2007 20:42
door Harm
Gelukkig...

Wat wordt je criterium om bij te vullen? Minimum-niveau? En hoeveel vul je dan bij?

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Geplaatst: 05 sep 2007 20:47
door R1200C
Met een liter vul ik ongeveer de helft tussen min en max. Ik ga kijken wat er gebeurt als ik gewoon afwacht. Dus bij de helft beginnen met pijlen en dan elke paar dagen even onder de motorkap duiken. Zodra het te dicht bij min komt dan gaat er een liter bij zodat ik weer ongeveer halverwege zit en dan kijk ik weer hoe lang het duurt totdat ik op min sta.

Als dat weer binnen 1000 km of zo is dan is dit experiment ook weer ten einde...

Re: Olie additieven ( o.a. slick 50 e.d. ) en het nut hiervan ?

Geplaatst: 05 sep 2007 20:56
door Harm
Ik help het je hopen, maar ik vrees dat het niet werkt...

Het carter en de motorruimte waar de olie in mag komen is relatief groot. Daarin zit 4,5 liter (om en nabij) aan vloeibare olie plus een ruimte onder de zuigers voor "motordampen".
Zodra de motor loopt, wordt er olie rondgepompt en ontstaat er door lekkage langs de zuigerveren wat overdruk onder de zuigers, lijkt me...Waarheen zou de olie (het teveel aan?) weggepe(r)st moeten worden?


:smt017

Ervaringen met TSL olie in een 2.0

Geplaatst: 13 sep 2008 16:17
door joopbos
TSL is een olietoevoeging met zeer goed smerende eigenschappen; het brengt op de 'hotspots' in de motor een zeer gladde film aan. Na zeer positieve ervaringen in een Mitsubishi en een Mazda 626 (LPI) vroeg ik mijn C5 dealer of het aan te raden is om TSL toe te voegen aan de 2.0 ltr C5 (benzine). Antwoord: 'het zou te glad zijn voor de motor, gebruik uitsluitend Total motorolie...'.
Wie heeft (meerjarige) ervaring met TSL in de C5 benzine?

Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0

Geplaatst: 13 sep 2008 17:52
door Ronald
De oliekanalen in de hydraulische klepstoters van de C5 zijn extreem dun. Zo dun dat als je te dikke olie gebruikt ze niet snel genoeg vol- cq leeglopen. Breng je in dit kanaal ook nog een film/coating aan dat wordt de diameter nog kleiner.
Lijkt me niet aan te bevelen.

gr. Ronald

Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0

Geplaatst: 15 sep 2008 22:02
door joopbos
TSL maak de olie iets dunner en versterkt het smerend vermogen van de olie. Het werkt wezenlijk anders dan de PFTE ('Teflon') toevoegingen die de olie dikker maken. Ben benieuwd of iemand het geprobeerd heeft, ik durf het nog niet aan...ondanks de prima ervaringen met de Mazda. Zie ook: www.lare.nl

Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0

Geplaatst: 15 sep 2008 22:44
door Hertogjan
Het maakt me wel nieuwsgierig moet ik zeggen. Het lijkt aanbevelenswaardig voor 2 liter motoren. Die 1.8 motoren hebben kennelijk betere klepstoters; veel 2 liters zijn, zo ik heb gelezen, al vervangen door die van 1.8 motoren.

Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0

Geplaatst: 16 sep 2008 00:56
door THEFXR
Bedoel je nu dat er klepstoters van een 2.0 vervangen worden door die van een 1.8?

Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0

Geplaatst: 16 sep 2008 17:37
door Hertogjan
Ja, daar is een draadje over geweest ook geloof ik.

Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0

Geplaatst: 16 sep 2008 21:22
door exroosje
Ik heb wel eens TSL in mijn eerste C5 gegooid (HPI). In de hoop dat ie er iets beter van ging lopen. Gebruikte het wel in mijn Xantia's.

Kon bij de C5 niets merken.

Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0

Geplaatst: 17 aug 2010 13:22
door joopbos
Update TSL in C5: 30.000 km geleden TSL bij de olie gevoegd. Resultaat: motor loopt iets stiller, minder rauw, geen probleem(-pjes) gehad met een hangende klepstoter (dus geen onregelmatige loop bij koude start, niet meer 'schudden' bij stationair koude motor) of inhouden of licht schokkenn).
Motorolie gegevens: 05000C2 MOTOROIL 5W-30 PREMIUM SYNTHETIC MS C2-04 (MPM), zie deze link

Re: Ervaringen met TSL olie in een 2.0

Geplaatst: 17 aug 2010 14:03
door Klussie
Mooi dat je dit ons laat weten na die tijd :smt023