Pagina 2 van 20
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 11 jun 2015 06:15
door Iceman
Jij hebt de 1e generatie 2ltr, die verbruiken nauwelijks olie.
Als je temperatuur meter nog nooit hoger is geweest dan 1/4 dan heb je: alleen maar 80km/h gereden en bij 2000rpm door geschakeld of je olietemperatuursensor wijkt af.
Greetz Iceman

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 11 jun 2015 08:02
door c5jan
Of een vreselijk stukke thermostaat.
Maar gaarne hier alleen on topic en alleen reageren als je antwoord op mijn vragen hebt die specifiek gaan over een C5 ph2 2.0 16v met ew10a motor.
De rest graag in je eigen topic....danks!
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 11 jun 2015 22:04
door GW-tje
Mijn Ph1, EW10J4 zoop ook olie dus het echt een EW10XXX probleem
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 11 jun 2015 22:31
door cieterman
Ik vraag mij af of dat laatste wel goed is.
Bij mij staat de olietemperatuurmeter horizontaal als de motor lekker warm is.
Er is wel ergens op dit forum een draadje met de juiste standen en de daarbij behorende temperaturen.
Groeten, Cieterman

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 12 jun 2015 07:54
door GW-tje
De verschillen tussen de EW10J4 en de EW10A zijn ook niet heel groot. Op de EW10A is de EGR-klep verdwenen en de luchtpomp die zorgt voor het sneller opwarmen van de lambdasondes na de koude start. Verder is de inlaatnokkenas voorzien van een variator en hierdoor levert de motor iets meer kW's.
Bij het oliefilter is al een warmtewisselaar gemonteerd om de olie te koelen. Verder is het onderblok van de motoren gelijk gebleven. De opening voor de luchtpomp-aansluiting zit er nog gewoon op, maar wordt niet gebruikt. PSA heeft er wel wat aandacht aan gegeven door de koeler te plaatsen bij het oliefilter maar dit is blijkbaar niet het probleem.
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 12 jun 2015 10:27
door c5jan
Die oliekoeler, ja, die waterslang was dus geknapt...
Wat me vooral verbaast is de ontzettend snel oplopende motor temperatuur.
Ik zou bijna zeggen: Maakt een koudere thermostaat uit...?
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 12 jun 2015 10:59
door GW-tje
Koudere thermostaat gaat eerder open, dus eerder koeling via radiateur, dus misschien iets minder snel een warme motor. Maar als je een flink eind rijdt en de zaak is thermisch volledig gestabiliseerd, dan maakt die thermostaat natuurlijk niets meer uit. Het grootste effect zou dan te bereiken zijn met een extra radiateur of een grotere. Net als bij de DS in het verleden een 2 of 3 rijen radiateur.....
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 12 jun 2015 20:55
door Timo 1972
Mijn thermostaat is een tijdje geleden overleden , en toen heb ik een nieuwe gemonteerd die op 89 c opent.
Ook mijn dame verbruikt best wat dus ik zal komende vakantie eens kijken of het scheeld.

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 13 jun 2015 10:31
door My_First_C5
Voor wat het waard is (ik heb een ph2 2.0 16v, maar geen idee of dat met een ew10a motor is), ervaring die ik heb gehad.
Mijn thermostaat heb ik afgelopen jaar moeten laten vervangen. Ik heb het vermoeden dat deze al langer niet goed werkte. Het olieverbruik was aanzienlijk minder na het vervangen van de thermostaat. Ik zou moeten nakijken, maar ik gok dat ik voor vervanging 1:2000 liep, tegen 1:10000 na vervanging.
Bovendien hingen er geen druppels olie meer onder de auto. Blijkbaar heeft de motor altijd te warm gelopen...
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 13 jun 2015 11:03
door c5jan
Interessant... Mijn blok is droog volgens mij.
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 13 jun 2015 12:14
door GW-tje
Ph2 2.0i 16V = altijd EW10A. Interessante materie. Een verse thermostaat kost niets. Gaan we dus nog voor de vakantie doen!
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 13 jun 2015 13:21
door Iceman
Dat de motor flink warm wordt is bekend, de 105gr thermostaat helpt daar zeker bij.
Trek de kap maar eens open na een tijdje snelweg, de walm van hitte die er dan vrij komt
Ik ga morgen weg dus dat wordt hem niet meer.
Maar ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Zou zo fijn zijn om niet te hoeven bedenken of je wel voldoende olie bij je hebt als je een lange rit gaat maken.
Greetz Iceman

Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 13 jun 2015 13:58
door BJG
My_First_C5 schreef:
Bovendien hingen er geen druppels olie meer onder de auto. Blijkbaar heeft de motor altijd te warm gelopen...
Ik vermoed dat er wel meer is gebeurd dan alleen een thermostaat vervangen. Bijvoorbeeld het aandraaien van een carterstop of het vervangen van de beruchte warmtewisselaar die wel eens voor problemen zorgt. Olielekkage los je namelijk niet (nooit) op door een thermostaat te vervangen.
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 13 jun 2015 14:42
door c5jan
Maar welke van die factoren zou leiden tot merkbaar verbruik?
Re: Olieverbruik ph2 2.0 16v
Geplaatst: 13 jun 2015 23:08
door turbo-hdi
Ik denk dat het toch te maken heeft met de carterdruk in de motor. Als je bij een "oud" type 2.0 de vuldop los draait als de motor loopt heb je weinig tot geen verandering in het loop gedrag. Doe je dit bij het nieuwe type dan gaat de motor slecht lopen en kan er zelfs een storing door ontstaan. Mijn idee is dat er in het kleppendeksel een klepje zit wat de carterdruk omhoog gooit en dat er daardoor een klein beetje olie met de verbranding mee gaat wat dus relateert in een olieverbruik. Ik denk dat regelmatig verversen zeker belangrijk is misschien eens motorflush proberen zodat de carterventilatie optimaal schoon blijft en dat het verbruik wat minder wordt