Pagina 2 van 2
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 25 aug 2007 09:05
door Roman
Klaverblaadje schreef:Bij de Ph2 is het minder eenvoudig om de koelkast uit te zetten, geen ECO-knop en ook geen aanwijzing in het instructieboekje.
Centrale dashboard/computer
Bij de 6 linkse (vierkante) knoppen zit CLIMA die druk je in
Dan druk je de grote ronde "OK" knop in het midden in.
Op je schermpje komt dan "airco uitzetten"
Nog een keer op de grote ronde "OK" knop drukken
Airco is dan uit "A/C OFF" op het schermpje
1 druk op AUTO en de A/C is weer ingeschakeld.
dit is de korte versie

, je kan ook anders te werk gaan
je drukt op het knopje Menu
dan kies je het uiterst rechtse symbool (sneeuwvlokje)
in dit menu dan kan je ook de airco uit/aan zetten.
of de gescheiden tempratuurregeling omzetten naar gezamelijk.

Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 24 mei 2009 19:18
door Gerrie
De Airco van mijn C5 werkt ook niet zo ik het graag zou willen.
Als ik hem op automatisch zet en ik vraag 15 graden terwijl de buiten temp. 23 is komt de aanjager lang niet op vol.
Hij koelt op dat moment wel maar volgens mij niet voldoende
Ga ik verder naar handmatig gaat hij wel vol blazen
Eingelijk moest hij op automatisch toch ook vol blazen in eerste instansie
Hij heeft aan de computer gehangen en geeft geen enkele foutmelding
Ik praat hier over een CITROEN C5; 1.6HDI 16V 5 Berline Prestige 2005 Ph.2
Gerrie
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 24 mei 2009 22:32
door Hans47
volgens mij bouwt ie het langzaam op en hoort dat ook zo. Bij mijn phase I reageert de cc met de instelling binnen op 20 gr en buitentemp. bv. 26 gr. door de aanjagersnelheid geleidelijk te verhogen; dat kan wel 1 a 2 minuten duren. In het begin dacht ik ook wel eens waarom gebeurt er zo weinig. Het systeem heeft het echter altijd zo gedaan dus ik ga ervan uit dat het goed is. Aangenaam vind ik het in ieder geval wel dat je niet gelijk compleet weggeblazen wordt.
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 25 mei 2009 10:44
door WackoH
Gerrie schreef:De Airco van mijn C5 werkt ook niet zo ik het graag zou willen.
Als ik hem op automatisch zet en ik vraag 15 graden terwijl de buiten temp. 23 is komt de aanjager lang niet op vol.
Hij koelt op dat moment wel maar volgens mij niet voldoende
Ga ik verder naar handmatig gaat hij wel vol blazen
Als ik mijn Cc instel zoals jij schrijft, gaat de blower bijna op max (nog een half blad v/h ventilatortekentje over).
Trouwens, als de blower voluit staat is dat niet per definitie optimaal. Simpel gezegd: Als er meer lucht langs de verdamper stroomt, moet er ook meer lucht worden gekoeld. Omdat de verdamper maar een beperkt aantal Watt kan koelen, zal de temperatuur van de lucht op gaan lopen zodat de overall effectiviteit achteruit gaat.
Ik neem maar aan dat Citroen de Cc onder allerlei omstandigheden heeft getest en het regelalgoritme heeft geoptimaliseerd.
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 25 mei 2009 15:26
door Gerrie
Vanmiddag nog even weer geprobeerd met een buitentemperatuur van 26 graden
Ik vraag op dat moment 15 en de aanjager gaat voor 3/4 aan
In de auto was het denk ik wel 30 graden
Ik zie trouwens ook nooit water onder de auto komen na het rijden
Was bij mijn vorige auto wel zo
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 28 mei 2009 22:50
door bajeke
als de buiten temperatuur meter niet goed weergeeft bv 66 graden celcius aka "kapot "
klopt de temperatuur binnen dan ook niet helemaal?
het gevoelsmatig verschil tussen bv max 28 graden en min 16 graden is tuurlijk groot,
maar als ik bv 28 en 26 graden pak is het 28 heet en 26 normaal lijkt mij dat 26 eigenlijk ook heet moet zijn doe ik op 24 is het aangenaam.
in ieder geval achter is het dan bij 24 graden ijs koud :S:S
dus de buiten temperatuur sensor moet gemaakt worden , maar lijkt me niet zo moeilijk.
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 07 aug 2009 11:52
door Gerrie
Ik zie ook geen water onder mijn auto komen als ik de auto weg zet.
Denk dat dit wel normaal is als er wel water onder komt
Weet vast iemand een antwoord op
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 25 apr 2012 08:17
door zyxel
Bedankt voor de uitleg.
Ik had al twijfels over de werking.
Net een week een C5 uit 2002 met een kapotte buiten sensor (32 graden), auto airco aan en gaat de blower op stand 4.
Sensor vervangen en nu draait de blower minimaal, zal nog even testen bij wat warmer weer.
Gr, Robert
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 25 apr 2012 09:32
door exroosje
Volgens mij mist er nog wel wat info in dit draadje.
ten eerste: volgens mij heeft de ECC airco een variabele opbrengst, dus ipv hem aan of uit te zetten wordt ie harder en zachter gezet naarmate de koude vraag. Dit betekent dat er nauwelijks sprake is van meerverbruik als de airco niet nodig is. Wel is het zo dat bij starten de airco altijd eventjes merkbaar werkt. Waarom dat is weet ik ook niet.
ten tweede: De airco werkt niet onder een bepaalde buitentemperatuur in de winter. De exacte cut off waarde is enigszins variabel (eviltwin heeft wel eens een grafiekje gepost)
ten derde:
de temperatuur aanduiding lijkt in graden, maar is niet noodzakelijkerwijs de daadwerkelijk afgeregelde temperatuur. Citroen geeft aan dat deze waarde een indicatie is voor het gevoel dat je thuis hebt bij die ingestelde temperatuur
Sowieso is er geen sprake van 1 temperatuur, maar meer van warmere en koudere zones
ten vierde: de C5-3 heeft geen interne temperatuursensor. Er is dus geen feedback over de ingestelde temperatuur, puur op basis van het ingebouwde algoritme dat acteert op de waargenomen temperatuur buiten, zonlichtsterkte en sensoren in de kachelbuis voor de temp van de aangevoerde lucht berekend hij de theoretische waarde binnen. Dit versterkt het effect van het vorige punt.....
ten vijfde: de C5-3 heeft weer een rechtstreekse knop AC waarmee je de airco uit kan zetten.
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 25 apr 2012 16:33
door JW-C5
Dat "ten vierde"...
Waarom denk je dat er geen temperatuur sensoren in de auto zitten?
In het document
D6AY011RP0 Hulp bij het opsporen van storingen : Airconditioning wordt gesproken over luchtsensoren rechts voor en links voor.
Bij storingen daar in kan dat resulteren in Foutcode F70A resp. F70B:
Belangrijkste mogelijke gevolgen voor de klant
Storing van de koeling
Storing van de verwarming
Storing in de regeling van de gewenste temperatuur
Voorts is er een sensor luchtkwaliteit. Die is verantwoordelijk voor de recirculatie.
Groet,
JW
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 26 apr 2012 20:17
door exroosje
Dat van die ontbrekende sensor is hier al eens gepost. De door jou genoemde sensoren zitten in de wanverhouding. van lucht.
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 26 apr 2012 21:46
door JW-C5
Ik heb je posting een paar maal gelezen, maar begrijp niet wat er staat.......
Groet,
JW
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 27 apr 2012 21:32
door exroosje
Aanvoerleiding, android maakte er wat anders van. De sensoren zitten niet in het interieur. JO heeft ooit eens een technische beschrijving gepost.
Re: FAQ Airco en Climate Control
Geplaatst: 28 apr 2012 11:07
door EvilTwin
Harm schreef:Voor zover ik weet, als gebruiker, is er geen indicatielampje van werkende koeling. Zou meteen tot verwarring en ongewenst dealerbezoek kunnen leiden: terwijl het vriest dat het kraakt brandt het lampje AC niet, en anders wel: "Garage, maak eens?".
Die is er op sommige versies wel.

De mijne heeft een sneeuwvlokje knop (ipv eco knop) en aan het bijbehorende lampje kan ik zien of de automatische regeling om airco werking vraagt (maar het is niet zo dat hij knippert met de compressor mee, dus die indicatie speelt denk ik op een iets hoger niveau). Druk ik dan het sneeuwvlokje in, dan wordt de compressor niet meer aangesproken (vergelijkbaar met [Eco], maar dan andersom.) Het lampje bij [Auto] gaat dan uit.
Iets soortgelijks geldt voor intern recirculeren, mijn buitensensor is gaar, dus denkt de ACC dat het buiten 30C à 45C is. Start ik met de regeling op 20C en standje [Auto], dan eist de ACC dat intern recirculeren aan gaat (de eerste X minuten van een rit althans]. Ik kan dat handmatig overrulen, maar dan gaat het [Auto] lampje direct uit.
Mijn tijdelijk oplossing voor de buitentempsensor is overigens de blower handmatig naar 1/4 te klikken, op die manier vries ik niet vast in mijn auto.

Dan merk je wel hoe essentiëel de ACC werking is, want op deze manier wordt de stand 20C vrij snel te koud (voelt als <17C) maar 21C vrij snel te warm (voelt als >25C), dus moet ik om de paar minuten de boel een graadje warmer/kouder zetten.