Pagina 2 van 15

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 29 sep 2015 18:58
door akooiman
@GW, ja
@BJG, helaas nu even niet, alles moet op afspraak, en ik ben te vroeg onderweg en te laat weer thuis.......

Maar of het de koppakking ook is.....
Om 3 uur nog een ritje Oosterhout, starten en weg. Zat net nieuwe dop op en bijgevuld, dus geen piep. 60km later, bij de klant nog geen melding(maar die kwam ook altijd pas bij het vertrek weer). na het karwei de auto starten en tot mijn verbazing: geen piep. Toch de dop???
Maar helaas na 5km was het aansluiten in de file en na een paar minuten een erg zenuwachtig gepiep, continu de melding aan/uit/aan/uit....... na twee minuten bleef hij uit en ik ben helemaal binnendoor terug naar huis gereden(laatste stukje snelweg). niet een piepje. Nogmaals 60km en hier voor de deur de kap open. Niveau mooi tussen min en max????????
Twee minuten staan kijken en ik zie het peil zakken tot 5cm onder min.

Het lijkt mij minder op de koppakking nu aangezien hierbij de draaiuren erg belangrijk zijn. Hoe langer de motor draait, hoe meer er de verbrandingskamers in kan. Bij mij gebeurt er pas iets als ik de motor afzet.
Ik verdenk nu even de thermostaat.......

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 29 sep 2015 20:29
door Maarten
Klinkt toch alsof de dop invloed heeft gehad.
Misschien i.c.m. een brakke koelvloeistofniveausensor (of hoe heet dat ding)?

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 02 okt 2015 16:54
door akooiman
Deze week nog een helder moment gehad........
Problemen zijn gekomen na het vervangen van de krukas keerring. Hierbij is de oliekoeler los geweest en kan er dus lucht in het systeem gekomen zijn.

Dinsdag gedurende de dag nog 5x de melding koelvloeistof te laag gehad en dus een beetje bijgevuld. Dinsdag avond nog een poging tot ontluchten gedaan.....resultaat: vanaf dinsdag avond ong 800km gereden en niet een keer meer de piep gehad.... tot deze ochtend: PIEP...........Kans op gladheid! :D Vanmiddag: PIEP...........remblokken versleten (hoe verzin je het).......verder nog geen melding over het niveau gehad, alleen stond zojuist bij thuiskomst de dame toch weer te druppelen voor de deur. Bovenop het tankje is het drijfnat en zelfs de onderzijde van de motorkap, zou er dus nog lucht in zitten, of ben ik toe aan een nieuwe koppakking????

Nu zie ik dat er verschillende versies zijn van pakking wat aangegeven wordt door rondjes in de pakking. kan ik zo een willekeurig pakking bestellen, of moet ik ergens rekening mee houden?

Ik hoor het graag.

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 02 okt 2015 17:17
door willy4
hoe is het met egr koeling en de olie koeler , komt er olie bij het water?

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 02 okt 2015 17:48
door akooiman
Mijn auto heeft geen EGR koeler.......
De motor olie heeft 100% geen kvs, de automaat olie kan ik niet controleren.

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 02 okt 2015 19:37
door BJG
Ff snuffelen met de 4 gasmeter is het snelst.

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 02 okt 2015 23:05
door akooiman
Is zo'n viergasmeting 100%?

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 02 okt 2015 23:14
door BJG
Bij een lekke koppakking komt er mogelijk iets HC maar altijd CO2 in het koelsysteem dat hoopt zich op in het expansietankje dus dat is zeker een betrouwbare meting om te doen.

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 02 okt 2015 23:42
door akooiman
Dan gaan we daar eerst eens een adresje voor zoeken.....

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 05 okt 2015 16:57
door akooiman
Zaterdag even de thermostaat vervangen.... Aangezien bij het ontluchten de nippel van het huis afbrak, moest ik het huis vervangen(bovenzijde). En dan is het wel handig om de thermostaat mee te nemen. Hierna ontlucht en warm laten draaien tot de fan begon te draaien(na 40 minuten).


Vandaag langs de garage geweest voor de gasmeting.........Geen uitlaatgassen in de KVS !!!!!

Zij vonden ook dat er erg veel druk op het systeem stond. Bij het losdraaien van de dop, braakte de dame behoorlijk wat KVS...... Ze hebben een half uur onder de kap lopen staren. In het tankje kijken met behoorlijk wat toeren van de motor. Dit een paar minuten, geen borrels in het tankje.
De kachel werd niet echt heet, dus de nippels maar weer eens los: bij de kachel direct KVS, de nippel van de Thermostaat gaf weer behoorlijk wat lucht. Nippels erop en de kachel weer bloedheet. Zij gaven het advies nu een tijdje te rijden en af te wachten.......... Niet mijn ding(afwachten)

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 05 okt 2015 17:07
door willy4
dat de kachel niet heet werd , dat wil zeggen dat er nog altijd lucht op zit
als ik het kvs aflaat en deze terug vul , en dan de kachel heet word
dan ben ik zeker dat je de motor niet stuk rijd,ik verband met lucht in de motor
en dan nog laten draaien tot de fan op slaat

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 05 okt 2015 20:27
door akooiman
Zaterdag na het vervangen van de thermostaat, heb ik het systeem ontlucht.
De kachel werd toen wel heet. Ik heb de auto net zo lang laten draaien tot de fan aan ging.
Dit duurde bizar lang, maar hij ging wel draaien. Niet op volle snelheid, maar halve kracht zeg maar.
Na een minuutje of twee stopte de fan weer.
Als ik de KVS sensor loskoppel, springt de meter naar maximaal en gaat de fan direct op volle snelheid draaien. Dus dat systeem lijkt me in orde.

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 05 okt 2015 20:43
door willy4
als je nu een goede rit hebt gemaakt,en ge draait na een half uur de dop eraf zit er dan nog druk op het vaatje

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 05 okt 2015 21:03
door akooiman
Er zit de volgende ochtend nog druk op........

Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.

Geplaatst: 05 okt 2015 21:26
door willy4
dan is de koppakking nog goed,en zit je met geen lek