Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
SaXoKe ik dacht zo'n 4cm en lekker scheuren en in een scherpe bocht! 
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
@ SaXoK: Als je van ET 50 naar ET18 wil dan zal er een ring van 32mm tussen moeten. Dat ga je met de bestaande bouten echt niet redden op een verantwoorde manier. 
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
@GoudFrank: als je wielbouten op dezelfde plaats zitten als bij de originele wielen zou dat toch moeten gaan want je ET veranderd niet. Stel dat wielen met een ET van 50 wel zou den kunnen passen, maar te ver naar binnen zouden zitten, dan gaan je originele bouten veel te lang zijn.
Probleem is echter dat ik helemaal geen fan ben van aftermarket wielen.
Het beste blijven gewoon de origineel door de fabriek geleverde wielen. Probleem daarvan is dat ze niet heel duur, maar gigantisch duur zijn.
Zelf zou ik graag een mooi setje 19" wielen op mijn C5 willen monteren, maar als ik de prijzen zie van de setjes die (zeldzaam) te koop aangeboden worden, daar word ik niet vrolijk van
Onder mijn Saxo heb ik jaren lang ervaring gehad met aftermarket zooi, ook met spoorverbreders omdat er voor een Saxo in 16" toen niet heel veel te krijgen was.
1x heb ik een setje TSW wielen gehad, die hadden de juiste ET en dus geen spacers nodig, maar die waren het ergste om mee te rijden.
Nu heb ik onder de Saxo een Setje 16" wielen van een DS3 gemonteerd, die passen zonder spacers en nog nooit, heb ik een setje gehad dat compleet trillingsvrij is, alleen de DS3 wielen geven geen enkele trilling. Of ik nu 50 rij of 160, het maakt niet uit, niets trilt.
Op de Berlingo had ik hetzelfde voor, origineel had ik de stalen 16" wielen met winterbanden en achteraf heb ik me een setje C4 Exclusive wielen in 16" bij gekocht voor de zomerbanden. Ook deze alu wielen trilden op geen enkele snelheid.
Daarom alleen al zou ik zoeken naar originele wielen, het kost wat, maar je hebt ook wat.
Als ik de topic starter was zou ik opzoek gaan naar een origineel setje in 17" (staan er veel te koop), 18" (minder te koop maar nog wel te vinden) of 19" (je betaald je blauw aan banden en aankoop van de wielen).
Foto van de Saxo op de DS3 wielen:

Probleem is echter dat ik helemaal geen fan ben van aftermarket wielen.
Het beste blijven gewoon de origineel door de fabriek geleverde wielen. Probleem daarvan is dat ze niet heel duur, maar gigantisch duur zijn.
Zelf zou ik graag een mooi setje 19" wielen op mijn C5 willen monteren, maar als ik de prijzen zie van de setjes die (zeldzaam) te koop aangeboden worden, daar word ik niet vrolijk van
Onder mijn Saxo heb ik jaren lang ervaring gehad met aftermarket zooi, ook met spoorverbreders omdat er voor een Saxo in 16" toen niet heel veel te krijgen was.
1x heb ik een setje TSW wielen gehad, die hadden de juiste ET en dus geen spacers nodig, maar die waren het ergste om mee te rijden.
Nu heb ik onder de Saxo een Setje 16" wielen van een DS3 gemonteerd, die passen zonder spacers en nog nooit, heb ik een setje gehad dat compleet trillingsvrij is, alleen de DS3 wielen geven geen enkele trilling. Of ik nu 50 rij of 160, het maakt niet uit, niets trilt.
Op de Berlingo had ik hetzelfde voor, origineel had ik de stalen 16" wielen met winterbanden en achteraf heb ik me een setje C4 Exclusive wielen in 16" bij gekocht voor de zomerbanden. Ook deze alu wielen trilden op geen enkele snelheid.
Daarom alleen al zou ik zoeken naar originele wielen, het kost wat, maar je hebt ook wat.
Als ik de topic starter was zou ik opzoek gaan naar een origineel setje in 17" (staan er veel te koop), 18" (minder te koop maar nog wel te vinden) of 19" (je betaald je blauw aan banden en aankoop van de wielen).
Foto van de Saxo op de DS3 wielen:

verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 847
Lid geworden op: 11 okt 2012 16:51
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Locatie: Linschoten
Nou, van die laaste post ben ik overtuigd. Het is misschien hypothetisch, maar geen spacers voor mij.
C5club Fan


Berichten: 79
Lid geworden op: 25 dec 2013 11:40
Auto: kinderwagen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Geen idee waar hier de logica inzit.. de as gaat niet verder naar binnen en veelal is de velg even dik, tenzij van ander materiaal gemaakt, stalen t.o.v. LM bijv.Stel dat wielen met een ET van 50 wel zou den kunnen passen, maar te ver naar binnen zouden zitten, dan gaan je originele bouten veel te lang zijn.
Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
SaXoK schreef eerder, "Waarom zou je langere wielbouten nodig hebben als je met spacers de ET terug naar de normale ET wil brengen?".
Ik begrijp hem niet meer.
Ik begrijp hem niet meer.
Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Orginele velgen komen vaak genoeg voorbij op diverse tweedehands sites..
Tegen belachelijk lage prijzen..
Zo kocht ik op de c3p de orginele 16" volonga velgen van de c3 voor 300€.
Daar had ik nog geen nieuwe aftermarket voor in 16"
Voor de crv heb ik nu de orginele 18" velgen met wb voor minder dan de helft kunnen kopen..
Gewoon blijven speuren
Tegen belachelijk lage prijzen..
Zo kocht ik op de c3p de orginele 16" volonga velgen van de c3 voor 300€.
Daar had ik nog geen nieuwe aftermarket voor in 16"
Voor de crv heb ik nu de orginele 18" velgen met wb voor minder dan de helft kunnen kopen..
Gewoon blijven speuren
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
simpel gezegd:
je kan spacers gebruiken voor 2 zaken:
1 om de wielen verder naar de buitenkant van de wielkast te brengen zodat je spoorbreedte breder wordt
2 om de ET waarde te veranderen zodat je de wielen kan monteren op je auto omdat anders de wielen te ver naar binnen zitten en bvb tegen de remmen of de veerpoot aan zouden lopen.
In het eerste geval zeg ik ZEKER NIET doen!!!!!
In het tweede geval zeg ik, als het niet anders kan om die wielen te monteren, dan moet je ze wel gebruiken.
De ET waarde bepaald hoe ver je wielen naar binnen/buiten staan op de as. Als je wiel te ver naar binnen komt te staan (dus de spoorbreedte smaller wordt dan origineel) dan moet je spacers gebruiken om de ET aan te passen naar de bredere ET van de originele spoorbreedte.
Ik ga eens kijken of ik het door middel van een tekening uit kan leggen....
je kan spacers gebruiken voor 2 zaken:
1 om de wielen verder naar de buitenkant van de wielkast te brengen zodat je spoorbreedte breder wordt
2 om de ET waarde te veranderen zodat je de wielen kan monteren op je auto omdat anders de wielen te ver naar binnen zitten en bvb tegen de remmen of de veerpoot aan zouden lopen.
In het eerste geval zeg ik ZEKER NIET doen!!!!!
In het tweede geval zeg ik, als het niet anders kan om die wielen te monteren, dan moet je ze wel gebruiken.
De ET waarde bepaald hoe ver je wielen naar binnen/buiten staan op de as. Als je wiel te ver naar binnen komt te staan (dus de spoorbreedte smaller wordt dan origineel) dan moet je spacers gebruiken om de ET aan te passen naar de bredere ET van de originele spoorbreedte.
Ik ga eens kijken of ik het door middel van een tekening uit kan leggen....
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
Dat klopt Roman, maar ongeveer 1500euro voor een setje 2de hands 19" zonder banden vind ik toch veel geld.
De DS3 wielen in 16" heb ik destijds gekocht voor 400euro. (zonder band)
De DS3 wielen in 16" heb ik destijds gekocht voor 400euro. (zonder band)
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)

in dit geval is een spacer gemonteerd.
Als de spacer nu een vast deel van de velg zou zijn (dus een langere naaf), dan heb je toch geen andere bouten nodig?
Of anders gezegd, omdat uiteindelijk de ET van de wielen gelijk komt, heb je bij gebruik van spacers geen langere bouten nodig?
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
SaXoKe schreef: De DS3 wielen in 16" heb ik destijds gekocht voor 400euro. (zonder band)
Veel te duur
Dat vind je goedkoper..
Blijven neuzen, ik zal ook mijn ogen openhouden
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
Als je nu in mijn schets de spacer weg zou nemen, en de wielen zouden gemonteerd kunnen worden, dan kan je zelfs zeggen dat de bouten te lang kunnen zijn en dan kan het zijn dat je wiel niet vast gaat zitten, terwijl de bouten wel helemaal vastgedraaid zijn.
het beste advies is eigenlijk, als je het zelf niet vertrouwd, blijf dan van spacers af, gebruik je ze toch, zorg dan dat de spoorbreedte NIET breder wordt dan hoe de auto origineel zou moeten zijn.
het beste advies is eigenlijk, als je het zelf niet vertrouwd, blijf dan van spacers af, gebruik je ze toch, zorg dan dat de spoorbreedte NIET breder wordt dan hoe de auto origineel zou moeten zijn.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Je maakt een gedachtefout....SaXoKe schreef: https://farm8.staticflickr.com/7587/167 ... 3b97_z.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
in dit geval is een spacer gemonteerd.
Als de spacer nu een vast deel van de velg zou zijn (dus een langere naaf), dan heb je toch geen andere bouten nodig?
Of anders gezegd, omdat uiteindelijk de ET van de wielen gelijk komt, heb je bij gebruik van spacers geen langere bouten nodig?
De lengte van de bout wordt bepaald door de dikte van de wielflens plus de dikte van de spacer.
Daar bovenop moet de maat gerekend worden die de bout in de schroefdraad van de wielnaaf (door jou as genoemd in je tekening) moet hebben om vast te zitten, vermeerderd met de dikte van de remschijf die tussen de wielnaaf en het wiel-met-spacer komt te zitten.
Rekenvoorbeeld:
-wielflensdikte 20 mm
-spacer 10 mm
-remschijf dikte 8 mm
-wielnaaf boutgat 20 mm
De lengte van de bout onder de kop wordt dan 58 mm.
Zit die spacer er niet tussen dan wordt de lengte van de bout onder de kop 48 mm.
Dat heeft dus niks met de ET waarde te maken.
De dikte van de wielflens, 20 mm in dit rekenvoorbeeld, is immers niet afhankelijk van de ET waarde, maar wordt bepaald door de eisen aan de sterkte van het wiel.
Groet,
JW
C5club Die-Hard


Berichten: 580
Lid geworden op: 25 feb 2015 20:18
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Locatie: Achel (België)
Dus jw, als de dikte van de spacer die ik in mn schets gemaakt heb, in de velg vast zou zitten, dan zou de wielflens dikte ook veranderen?
Dan heb je de 10mm extra lengte niet meer nodig?
Lijkt me raar want dan kan je qua design een ander wiel krijgen.
Dan heb je de 10mm extra lengte niet meer nodig?
Lijkt me raar want dan kan je qua design een ander wiel krijgen.
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De ET waarde van zo'n velg verandert niet door de dikte van de wiel/velg-flens te veranderen, maar door hem anders te gieten.
Daarmee komt het hart van de velg op een andere plek te zitten tov de binnenkant van de velgflens, dat is de ET waarde.
Zoals ik schreef, de dikte van de velgflens wordt in hoge mate bepaald door de vereiste sterkte van de velg-met-bevestiging.
Groet,
JW
Daarmee komt het hart van de velg op een andere plek te zitten tov de binnenkant van de velgflens, dat is de ET waarde.
Zoals ik schreef, de dikte van de velgflens wordt in hoge mate bepaald door de vereiste sterkte van de velg-met-bevestiging.
Groet,
JW


