Pagina 2 van 3
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 02 mar 2015 19:10
door JW-C5
Bij de THP heb je het over EGR vervuiling door klepoverlap.
Groet,
JW
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 02 mar 2015 19:41
door roelbouwman
Hij staat inmiddels op ruim 110k, zal het profiel even wijzigen..
Vandaag de leiding vervangen. Alles weer olievrij gemaakt, kan weer zonder rook rijden. Van onderaf inderdaad prima bereikbaar nadat de katalysator eraf was en de hitteschilden. Wel een hoop roestige bevestigingboutjes waar al die kunstof kappen aan de onderkant mee vastzitten hoor, dat Citroen daar geen fatsoenlijk rvs voor gebruikt..
Het zou trouwens wel eens kunnen dat die wastegate toch hinder had van die pakking. Nu in ieder geval vrij met een nieuwe pakking. Ga zo even een stukje snelweg proberen, het leek iig niet veel uit te maken net, maar ik zat midden in de spits, dus kon niet veel testen.
Kan het nog zijn dat de klep die de wastegate bedient kapot gaat door een blokkade? Dat is een elektrische klep. Hoe kan ik de werking daarvan testen?
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 02 mar 2015 19:48
door willy4
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 02 mar 2015 21:34
door BJG
De wastegate wordt met vacuüm bediend (wel via een elektroklep) die gaan niet echt heel vaak stuk.
De dumpvalve is geheel elektrisch en hebben af en toe een mechanisch probleem.
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 02 mar 2015 21:56
door roelbouwman
Net even een testritje. Vermogen blijft nog steeds achter, was dus niet een toevallige oplossing voor dat probleem. Maar wel weer helemaal oliedicht. Eerst maar eens een keer reinigen. Weet iemand wat het voorgeschreven middel is?
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 03 mar 2015 01:00
door roelbouwman
Hmm.. nu ik kritisch ga kijken zie ik een hoop verdachte zaken. Spruitstuk wordt roodgloeiend na een ritje van een paar minuten (wel even flink op z'n donder gegeven). Normaal? Of wellicht toch een timing issue met de ontsteking?
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 03 mar 2015 06:58
door Iceman
Visueel rood gloeiend?
Lijkt me niet heel waarschijnlijk......
Greetz Iceman

Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 03 mar 2015 07:11
door boes
Lijkt me sterk.
Dan moeten je kleppen lekken of je moet raketbrandstof hebben getankt8-)
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 03 mar 2015 10:38
door c5jan
Loopt de motor te arm...
Zag je vroeger een stuk beter, voor het plastic deksel tijdperk.
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 03 mar 2015 11:41
door roelbouwman
Iceman schreef:Visueel rood gloeiend?
Lijkt me niet heel waarschijnlijk......
Greetz Iceman

Jep, visueel roodgloeiend. Ook het bovenste deel van de katalysator.
Zoals ik het begrijp kan dat drie oorzaken hebben:
- te late ontsteking: brandstof in uitlaatsysteem -> hoge temperatuur
- te arm mengsel: veel zuurstof in uitlaatsysteem -> hoge temperatuur
Maar wat veroorzaakt dit? Kan dat weer een issue met de distributieketting zijn? Of wellicht iets eenvoudigers zoals een defecte lambda sonde of een defecte kat?
Storingshistorie:
0k: nieuw, altijd al een kleine trilling
30k: distributie / THP probleem (nav wegvallen vermogen, noodloop, etc)
60k: distributie / THP probleem (opnieuw hetzelfde. Vermogen werd in de loop der tijd al minder)
Hierna eigenlijk nooit meer het reguliere vermogen teruggehad. De dealer verklaarde mij enigzins voor gek, althans, zo voelde het.
90k-100k: regelmatig storingsmelding. Ging ook vanzelf weer weg. Met name een keer een cyclus die is toegeschreven aan een tank brandstof met biobijmenging. Boven de 130 viel de auto standaard naar noodloop. Is inderdaad na een tankje of twee, drie weer over gegaan. Vermogensopbouw bleef altijd enigzins schokkerig, nu nog steeds en ik heb sinds ca 35-40k het idee dat er van de 155pk's nog maar hooguit 110 tot 120 over zijn. Maar nogmaals, de dealer verklaarde mij altijd enigzins voor gek.
Ik kwam elders de tip tegen om de connector van de lambdasonde eens los te trekken en te rijden. Is zo'n test waardevol? Zoja, zou het dan alleen om de bovenste, de onderste of beide sensoren gaan?
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 03 mar 2015 12:08
door Kapitein Rob
Kan wel hoor
(foto is niet van een Cirtoën....)

Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 03 mar 2015 12:27
door Herman
Oei dat is heet, lijkt mij echt niet normaal. Brandweer bellen!

Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 03 mar 2015 12:40
door JW-C5
roelbouwman schreef: ......Storingshistorie:
0k: nieuw, altijd al een kleine trilling
30k: distributie / THP probleem (nav wegvallen vermogen, noodloop, etc)
60k: distributie / THP probleem (opnieuw hetzelfde. Vermogen werd in de loop der tijd al minder)
Hierna eigenlijk nooit meer het reguliere vermogen teruggehad. De dealer verklaarde mij enigzins voor gek, althans, zo voelde het......
Is er bij die gelegenheden wél wat aan gedaan?
En is ooit de ketting vervangen?
PSA heeft in de loop van de tijd ook een SW-update doorgevoerd op het motormanagement. Daarbij werd de klep-overlap veranderd waardoor er minder EGR vervuiling op zou moeten treden in het inlaatgedeelte van de kop.
Weet je of dat ook bij jou gedaan is?
Voorts heb ik uit het relaas van exroosje begrepen dat hij ook bezig geweest is met de carterventilatie. Dat is ergens te vinden in zíjn draadje.
Groet,
JW
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 03 mar 2015 12:57
door Herman
Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen
Geplaatst: 03 mar 2015 13:37
door exroosje
Yep,
da's om te voorkomen dat er oliedrab vanuit het carter op de inlaatkleppen gedumpt wordt . Da's preventief. Het lijkt op de modificatie die Cit zelf heeft uitgevoerd met een nieuw klepdeksel die op sommige THPs is doorgevoerd. De mijne is echter veel simpeler, gewoon afdoppen (er is nog een ventilatie namelijk die gunstiger uitkomt)
Ik heb regelmatig met biobrandstof gereden, maar daar nooit dingen als noodloop van gehad (en ik ben zelfs flink boven de 10% geweest door zelf E85 bij te mengen - da's een goedkope octaanbooster).
De laatste 40K km rij ik overigens uneventful op euro95 van de Esso. Voor zover ik kan beoordelen trekt mijn THP prima , maar ik heb wel een automaat die veel uitfiltert.