Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Hij staat inmiddels op ruim 110k, zal het profiel even wijzigen..
Vandaag de leiding vervangen. Alles weer olievrij gemaakt, kan weer zonder rook rijden. Van onderaf inderdaad prima bereikbaar nadat de katalysator eraf was en de hitteschilden. Wel een hoop roestige bevestigingboutjes waar al die kunstof kappen aan de onderkant mee vastzitten hoor, dat Citroen daar geen fatsoenlijk rvs voor gebruikt..
Het zou trouwens wel eens kunnen dat die wastegate toch hinder had van die pakking. Nu in ieder geval vrij met een nieuwe pakking. Ga zo even een stukje snelweg proberen, het leek iig niet veel uit te maken net, maar ik zat midden in de spits, dus kon niet veel testen.
Kan het nog zijn dat de klep die de wastegate bedient kapot gaat door een blokkade? Dat is een elektrische klep. Hoe kan ik de werking daarvan testen?
Vandaag de leiding vervangen. Alles weer olievrij gemaakt, kan weer zonder rook rijden. Van onderaf inderdaad prima bereikbaar nadat de katalysator eraf was en de hitteschilden. Wel een hoop roestige bevestigingboutjes waar al die kunstof kappen aan de onderkant mee vastzitten hoor, dat Citroen daar geen fatsoenlijk rvs voor gebruikt..
Het zou trouwens wel eens kunnen dat die wastegate toch hinder had van die pakking. Nu in ieder geval vrij met een nieuwe pakking. Ga zo even een stukje snelweg proberen, het leek iig niet veel uit te maken net, maar ik zat midden in de spits, dus kon niet veel testen.
Kan het nog zijn dat de klep die de wastegate bedient kapot gaat door een blokkade? Dat is een elektrische klep. Hoe kan ik de werking daarvan testen?
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De wastegate wordt met vacuüm bediend (wel via een elektroklep) die gaan niet echt heel vaak stuk.
De dumpvalve is geheel elektrisch en hebben af en toe een mechanisch probleem.
De dumpvalve is geheel elektrisch en hebben af en toe een mechanisch probleem.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Net even een testritje. Vermogen blijft nog steeds achter, was dus niet een toevallige oplossing voor dat probleem. Maar wel weer helemaal oliedicht. Eerst maar eens een keer reinigen. Weet iemand wat het voorgeschreven middel is?

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Hmm.. nu ik kritisch ga kijken zie ik een hoop verdachte zaken. Spruitstuk wordt roodgloeiend na een ritje van een paar minuten (wel even flink op z'n donder gegeven). Normaal? Of wellicht toch een timing issue met de ontsteking?
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Visueel rood gloeiend?
Lijkt me niet heel waarschijnlijk......
Greetz Iceman
Lijkt me niet heel waarschijnlijk......

Greetz Iceman

Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Lijkt me sterk.
Dan moeten je kleppen lekken of je moet raketbrandstof hebben getankt8-)
Dan moeten je kleppen lekken of je moet raketbrandstof hebben getankt8-)

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Loopt de motor te arm...
Zag je vroeger een stuk beter, voor het plastic deksel tijdperk.
Zag je vroeger een stuk beter, voor het plastic deksel tijdperk.

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Jep, visueel roodgloeiend. Ook het bovenste deel van de katalysator.Iceman schreef:Visueel rood gloeiend?
Lijkt me niet heel waarschijnlijk......![]()
Greetz Iceman
Zoals ik het begrijp kan dat drie oorzaken hebben:
- te late ontsteking: brandstof in uitlaatsysteem -> hoge temperatuur
- te arm mengsel: veel zuurstof in uitlaatsysteem -> hoge temperatuur
Maar wat veroorzaakt dit? Kan dat weer een issue met de distributieketting zijn? Of wellicht iets eenvoudigers zoals een defecte lambda sonde of een defecte kat?
Storingshistorie:
0k: nieuw, altijd al een kleine trilling
30k: distributie / THP probleem (nav wegvallen vermogen, noodloop, etc)
60k: distributie / THP probleem (opnieuw hetzelfde. Vermogen werd in de loop der tijd al minder)
Hierna eigenlijk nooit meer het reguliere vermogen teruggehad. De dealer verklaarde mij enigzins voor gek, althans, zo voelde het.
90k-100k: regelmatig storingsmelding. Ging ook vanzelf weer weg. Met name een keer een cyclus die is toegeschreven aan een tank brandstof met biobijmenging. Boven de 130 viel de auto standaard naar noodloop. Is inderdaad na een tankje of twee, drie weer over gegaan. Vermogensopbouw bleef altijd enigzins schokkerig, nu nog steeds en ik heb sinds ca 35-40k het idee dat er van de 155pk's nog maar hooguit 110 tot 120 over zijn. Maar nogmaals, de dealer verklaarde mij altijd enigzins voor gek.
Ik kwam elders de tip tegen om de connector van de lambdasonde eens los te trekken en te rijden. Is zo'n test waardevol? Zoja, zou het dan alleen om de bovenste, de onderste of beide sensoren gaan?
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Kan wel hoor (foto is niet van een Cirtoën....)

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive


Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Oei dat is heet, lijkt mij echt niet normaal. Brandweer bellen! 

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Is er bij die gelegenheden wél wat aan gedaan?roelbouwman schreef: ......Storingshistorie:
0k: nieuw, altijd al een kleine trilling
30k: distributie / THP probleem (nav wegvallen vermogen, noodloop, etc)
60k: distributie / THP probleem (opnieuw hetzelfde. Vermogen werd in de loop der tijd al minder)
Hierna eigenlijk nooit meer het reguliere vermogen teruggehad. De dealer verklaarde mij enigzins voor gek, althans, zo voelde het......
En is ooit de ketting vervangen?
PSA heeft in de loop van de tijd ook een SW-update doorgevoerd op het motormanagement. Daarbij werd de klep-overlap veranderd waardoor er minder EGR vervuiling op zou moeten treden in het inlaatgedeelte van de kop.
Weet je of dat ook bij jou gedaan is?
Voorts heb ik uit het relaas van exroosje begrepen dat hij ook bezig geweest is met de carterventilatie. Dat is ergens te vinden in zíjn draadje.
Groet,
JW
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Yep,
da's om te voorkomen dat er oliedrab vanuit het carter op de inlaatkleppen gedumpt wordt . Da's preventief. Het lijkt op de modificatie die Cit zelf heeft uitgevoerd met een nieuw klepdeksel die op sommige THPs is doorgevoerd. De mijne is echter veel simpeler, gewoon afdoppen (er is nog een ventilatie namelijk die gunstiger uitkomt)
Ik heb regelmatig met biobrandstof gereden, maar daar nooit dingen als noodloop van gehad (en ik ben zelfs flink boven de 10% geweest door zelf E85 bij te mengen - da's een goedkope octaanbooster).
De laatste 40K km rij ik overigens uneventful op euro95 van de Esso. Voor zover ik kan beoordelen trekt mijn THP prima , maar ik heb wel een automaat die veel uitfiltert.
da's om te voorkomen dat er oliedrab vanuit het carter op de inlaatkleppen gedumpt wordt . Da's preventief. Het lijkt op de modificatie die Cit zelf heeft uitgevoerd met een nieuw klepdeksel die op sommige THPs is doorgevoerd. De mijne is echter veel simpeler, gewoon afdoppen (er is nog een ventilatie namelijk die gunstiger uitkomt)
Ik heb regelmatig met biobrandstof gereden, maar daar nooit dingen als noodloop van gehad (en ik ben zelfs flink boven de 10% geweest door zelf E85 bij te mengen - da's een goedkope octaanbooster).
De laatste 40K km rij ik overigens uneventful op euro95 van de Esso. Voor zover ik kan beoordelen trekt mijn THP prima , maar ik heb wel een automaat die veel uitfiltert.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik

