Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
		    C5club Bikkel

    			        
Berichten: 293
      		Lid geworden op: 24 jan 2011 13:18
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 break exclusive
      			      		      			      				Opties: bijna alles dus.
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 196511
      			      		      			      				Kleur: blauw
      			      		      		
      		      		      		        Ik kan je redenatie heel goed begrijpen Willem. Mijn auto is nu bijna 12 jaar oud en heeft op 4 jaar na ook altijd buiten gestaan. De lampen zijn ook nog steeds helder en ik kom zelf ook nooit in de wasstraat. Wassen doe ik gewoon thuis, dat is zo gebeurd. Er zit een hoop verschillende soorten reinigingsmiddelen en dat zou best invloed er op kunnen hebben. Als het van de lampen zou komen, zou ik ook zeggen dat het glas niet egaal dof zou worden.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 11351
      		Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
      			      		      			      				Opties: SUV
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2018
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				Kleur: Soft sand
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        Daar heb je wel een punt, lampen met UV schijnt niet overal.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
    				
    				    			Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 219
      		Lid geworden op: 27 okt 2013 13:39
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
      			      		      			      				Opties: genoeg
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Energielabel: B
      			      		      			      				Organummer: 1284176
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 70000
      			      		      			      				Kleur: Beige Metallic
      			      		      		
      		      		      		        Xenon- en halogeenlampen produceren beide UV ) 
De sterkte van de lichtbundel is niet overal gelijk, deze is het resultaat van de optische eigenschappen van de reflector ten opzichte van de gloeidraad van de lamp.
Als de dofheid in de polycarbonaat werkelijk van de lamp zou komen dan zou die dofheid evenredig moeten zijn met het intensiteit-verschil van de lichtstraal waar deze door de polycarbonaat schijnt. Die dofheid zou dan niet overal gelijk moeten zijn.
Maar dat is hij wel.
Het polycarbonaatdeel waar alleen je richtingaanwijzerlampje achter zit
blijkt net zo dof als de rest te worden.
Vandaar dat ik steeds meer de overtuiging krijg dat agressieve wasmiddelen en/of methoden de veroorzaker van dofheid zijn, en niet het UV licht.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			De sterkte van de lichtbundel is niet overal gelijk, deze is het resultaat van de optische eigenschappen van de reflector ten opzichte van de gloeidraad van de lamp.
Als de dofheid in de polycarbonaat werkelijk van de lamp zou komen dan zou die dofheid evenredig moeten zijn met het intensiteit-verschil van de lichtstraal waar deze door de polycarbonaat schijnt. Die dofheid zou dan niet overal gelijk moeten zijn.
Maar dat is hij wel.
Het polycarbonaatdeel waar alleen je richtingaanwijzerlampje achter zit
blijkt net zo dof als de rest te worden.
Vandaar dat ik steeds meer de overtuiging krijg dat agressieve wasmiddelen en/of methoden de veroorzaker van dofheid zijn, en niet het UV licht.
Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        Vandaar dat ik steeds meer de overtuiging krijg dat agressieve wasmiddelen en/of methoden de veroorzaker van dofheid zijn, en niet het UV licht.
die indruk heb ik ook
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			die indruk heb ik ook
Berichten: 33562
      		Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroën
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      		      			      				Locatie: 033
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Eerder het gebrek aan onderhoud ( lees netjes schoonhouden ) .....
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        er zijn nog merken, die daar ook veel last van hebben
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 11351
      		Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
      			      		      			      				Opties: SUV
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2018
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				Kleur: Soft sand
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        Ze hadden toch een andere soort/samenstelling kunststof gebruikt bij de 2 en 3 voor de noemer UV? maar helpt ook dan voor andere wasmiddelen?
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
    				
    				    			Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 20302
      		Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 Aircross Hybride Shine
      			      		      			      				Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2021
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				Phase: C5 Aircross
      			      		      			      				Organummer: 16187
      			      		      			      				Productienummer: 20235
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 21.000
      			      		      			      				Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
      			      		      			      				Locatie: 030
      			      		      		
      		      		      		        Berichten: 11351
      		Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
      			      		      			      				Opties: SUV
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2018
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				Kleur: Soft sand
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        Of de mengverhouding is anders of een andere afwerking er op.! 
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
    				
    				    			Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
Berichten: 33562
      		Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroën
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      		      			      				Locatie: 033
      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Made in China  
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 11351
      		Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
      			      		      			      				Opties: SUV
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2018
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				Kleur: Soft sand
      			      		      			      				Locatie: Apeldoorn
      			      		      		
      		      		      		        Veel koplamp kappen zijn van (zacht) polycarbonaat gemaakt zijn.
Ter bescherming tegen de zon zit er een 50mic dikke coatinglaag op.
Het materiaal is bijna niet te polijsten, en als je dat doet, ga je eerst door de coating heen.
Coatings over diverse kunststoffen komen veel voor (o.a. motorruiten).
De coating biedt dan meer weerstand tegen de elementen.
Helaas is herstel van de coating niet eenvoudig (wordt vaak opgedampt)
Alle fysieke aandacht leidt tot het dunner worden van de bestaande coating.
 
Die plekjes zijn niet of nauwelijks bij te werken (als bij steenslag)
Wat je kan proberen is een sealant voor kunststof op acryl-basis of silicaat.
Die geven een wat hardere afdekking dan andere polymeren.
Als het plaatselijk bijwerken niet mooi is, wetsanden en integraal opbrengen.
Voor het beschermen van gepolijste koplampen tegen UV straling kan je ook de Wolfgang Plastik Surface Sealant gebruiken.
Beschermende coating
Ter voorkoming van het ontstaan van een doffe koplamp wordt deze af-fabriek voorzien van een UV bestendige toplaag, een zogenaamde coating. Ook deze toplaag slijt. Ook hier is UV licht een grote boosdoener. Daarom komen er in zuidelijke landen nog veel meer auto’s voor met doffe koplampen dan in noordelijke landen. Andere oorzaken voor het slijten van de beschermende toplaag zijn:
-Zanddeeltjes die in de rijwind de koplampen schuren
-Steenslag waardoor er stukjes uit de toplaag geslagen
worden
-Chemicaliën uit wasstraten en koplampsproeiers die invreten
in de toplaag
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Ter bescherming tegen de zon zit er een 50mic dikke coatinglaag op.
Het materiaal is bijna niet te polijsten, en als je dat doet, ga je eerst door de coating heen.
Coatings over diverse kunststoffen komen veel voor (o.a. motorruiten).
De coating biedt dan meer weerstand tegen de elementen.
Helaas is herstel van de coating niet eenvoudig (wordt vaak opgedampt)
Alle fysieke aandacht leidt tot het dunner worden van de bestaande coating.
Die plekjes zijn niet of nauwelijks bij te werken (als bij steenslag)
Wat je kan proberen is een sealant voor kunststof op acryl-basis of silicaat.
Die geven een wat hardere afdekking dan andere polymeren.
Als het plaatselijk bijwerken niet mooi is, wetsanden en integraal opbrengen.
Voor het beschermen van gepolijste koplampen tegen UV straling kan je ook de Wolfgang Plastik Surface Sealant gebruiken.
Beschermende coating
Ter voorkoming van het ontstaan van een doffe koplamp wordt deze af-fabriek voorzien van een UV bestendige toplaag, een zogenaamde coating. Ook deze toplaag slijt. Ook hier is UV licht een grote boosdoener. Daarom komen er in zuidelijke landen nog veel meer auto’s voor met doffe koplampen dan in noordelijke landen. Andere oorzaken voor het slijten van de beschermende toplaag zijn:
-Zanddeeltjes die in de rijwind de koplampen schuren
-Steenslag waardoor er stukjes uit de toplaag geslagen
worden
-Chemicaliën uit wasstraten en koplampsproeiers die invreten
in de toplaag
Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
    				
    				    			Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
_______________________________________________________
C5club Bikkel

    			        
Berichten: 293
      		Lid geworden op: 24 jan 2011 13:18
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 break exclusive
      			      		      			      				Opties: bijna alles dus.
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 196511
      			      		      			      				Kleur: blauw
      			      		      		
      		      		      		        De zure regen ben je vergeten. Of is dat al te lang geleden dat het bestond. 
Ik heb nog eens naar de lampen van mijn auto gekeken, maar die zien er nog kraakhelder uit, vergelijkbaar met de foto hierboven van na het polijsten.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Ik heb nog eens naar de lampen van mijn auto gekeken, maar die zien er nog kraakhelder uit, vergelijkbaar met de foto hierboven van na het polijsten.
Berichten: 36
      		Lid geworden op: 28 feb 2010 21:08
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Berline (verkocht)
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 9636
      			      		      			      				Productienummer: 10564
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 274300
      			      		      			      				Kleur: Rouge Lucifer
      			      		      			      				Locatie: Veluwe
      			      		      		
      		      		      		        Hier nog wat informatie. Om de theorieen over de oorzaak van de dofheid (zou ik ook graag weten) nog wat te voeden, of misschien af te zwakken  
 .
De dofheid zat inderdaad vrij egaal over de hele lamp. Ook in het stuk waar geen lamplicht doorheen valt, de bovenrand dus. En het was ook duidelijk te voelen. Er waren wel stukken die meer aangetast waren dan andere.
Toen ik de auto in maart 2010 kocht, waren ze ook wel een beetje dof (voorzover ik me herinner), maar het is sindsdien duidelijk veel erger geworden.
Ik kom zelf hoogstens een paar keer per jaar in de wasstraat. Wat er de eerste 7 C5-jaren is gebeurd weet ik niet. Verder was ik de auto ook niet vaak; de lampen maak ik wel iets vaker schoon, maar ook niet echt elke week. En als ik ze schoonmaak gebruik ik gewoon ruim water, met hoogstens wat (auto)schoonmaakmiddel.
Volgens degene die het nu gepolijst heeft komt het vooral door vuil, vliegen, zanddeeltjes e.d., wat Herman al zei, en hij raadde aan ze beter schoon te houden. Dus dat zal ik maar eens gaan doen
 .
Een keer heb ik een Xenonlamp moeten vervangen en dat was geen goedkoop lampje; kostte me ruim 136 euro. De dofheid zat nu trouwens op beide lampen, vrijwel even erg.
Ik ga nu even niets met een coating doen en ze alleen wat vaker schoonhouden. En hoop eraan te denken hier over een jaartje of zo te melden hoe ze zich houden.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					De dofheid zat inderdaad vrij egaal over de hele lamp. Ook in het stuk waar geen lamplicht doorheen valt, de bovenrand dus. En het was ook duidelijk te voelen. Er waren wel stukken die meer aangetast waren dan andere.
Toen ik de auto in maart 2010 kocht, waren ze ook wel een beetje dof (voorzover ik me herinner), maar het is sindsdien duidelijk veel erger geworden.
Ik kom zelf hoogstens een paar keer per jaar in de wasstraat. Wat er de eerste 7 C5-jaren is gebeurd weet ik niet. Verder was ik de auto ook niet vaak; de lampen maak ik wel iets vaker schoon, maar ook niet echt elke week. En als ik ze schoonmaak gebruik ik gewoon ruim water, met hoogstens wat (auto)schoonmaakmiddel.
Volgens degene die het nu gepolijst heeft komt het vooral door vuil, vliegen, zanddeeltjes e.d., wat Herman al zei, en hij raadde aan ze beter schoon te houden. Dus dat zal ik maar eens gaan doen
Een keer heb ik een Xenonlamp moeten vervangen en dat was geen goedkoop lampje; kostte me ruim 136 euro. De dofheid zat nu trouwens op beide lampen, vrijwel even erg.
Ik ga nu even niets met een coating doen en ze alleen wat vaker schoonhouden. En hoop eraan te denken hier over een jaartje of zo te melden hoe ze zich houden.
Francois.
Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
    				
    				    			Auto's: Peugeot 304, VW Golf 1600 Diesel, Opel Kadett Caravan 1.3, Mitsubishi L200 diesel/4d 2e gen., Citroen Xantia 1.8i, Citroen C5 2.0 Exclusive ph1, Ford Focus Wagon 1.6 16V aut Cool Edition, VW Passat Variant 1.4 TSI BMT Comfort Executive Edition, Subaru Forester 2.0i Luxury Lineartronic CVT EyeSight.
Berichten: 295
      		Lid geworden op: 27 aug 2013 19:56
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C6 3.0 24V exlusieve
      			      		      			      				Opties: trekhaak
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2012
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      		
      		      		      		        Kijk eens bij Star Coating. Verkopen ze o.a. bij de Citroën dealer in Roermond.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Austin Cambridge, Simca 1000 Rally1, Peugeot 304 coupé S, 504, 309, Alfa Romeo 2000, Renault Laguna 2, SAAB 9-3 SS, BMW 318 + Z3, Volvo V70 T 2005, Citroën AMI, Dyana,GS,BX,ZX, SAXO VTR, Berlingo, Xantia 1.6+1.8 16V, C4 autom. 2005, C5 PH1 2.0 16V autom. break eigen import demo van Citroën Duitsland, C5 PH2 2.0 16V break, C5 Tourer 2.0 16V 2008, C5 THP 155 sedan autom. 2014, C6 3.0 24V excl. 2012.
    				
    				    			




