Goedkoop zijn de injectoren niet, maar ook weer niet zo duur als je dealer je voorspiegelt.
Ga naar een goede dieselspecialist, die kan ze testen en opnieuw inleren.
Dat inleren stelt niet veel voor, hooguit 10 minuten werk met de laptop, is gewoon een waarde invullen die bij de injector hoort.
Hoeft normaal gezien alleen als je een injector vervangt, die waarde gaat niet uitzichzelf verloren.
Weet je zeker dat de dealer € 300 voor alleen inleren vraagt ?
Of is dat demontage, testen, montage en eventueel inleren, dan is € 300 een normaal bedrag.
Nee, nee, niets geen demontage en testen, echt 300 euro voor alleen inleren. Overigens zei de monteur tegen mij dat het inleren minimaal 300 euro zou bedragen dus zou ook zomaar opeens kunnen uitkomen op zo'n 350 tot 400 euro!
Denk niet dat een dieselspecialist hier iets mee kan. Ik ben namelijk ook bij meerdere Peugeot dealers geweest met de gedachte dat Peugeot precies dezelfde techniek en software toepast als Citroën. In feite is iedere Citroën een Peugeot met een andere carrosserie en interieur. Omgekeerd trouwens ook. Antwoord van de Peugeot dealers was dat ze hier niets mee konden en dat ik hiervoor toch echt bij de Citroën dealer moest zijn. Ik neem aan dat ze echt wel de waarheid spreken aangezien die Peugeot dealers ook graag geld willen verdienen en echt geen klanten/omzet laten lopen. Alleen de testkast bij de Citroën dealer accepteert het vin-nummer van mijn auto volgens de Peugeot dealers. Bij het invoeren van het vin-nummer van mijn auto zou het al mis gaan. Dus, lijkt me sterk dat de "algemene" testkast van een dieselspecialist dan opeens wel het vin-nummer van mijn Citroën accpeteert en zij binnen 10 minuten met een laptop het probleem wel opgelost krijgen.
Vanmorgen naar het werk overigens weer een gestoot en gebok van jewelste. Auto is gewoon bijna niet meer mee te rijden. Mijn gedachte was om dit probleem opgelost te krijgen voor de auto over zo'n 2 maanden van eigenaar verwisselt. Ik zet niet graag deze ondeugdelijke auto bij de Honda dealer voor de deur. Wat zal zijn reactie zijn als hij ermee gaat rijden, of deze kapotte auto aan een handelaar of klant verkoopt? Maar 300 à 400 euro is het mij echt niet meer waard. Als de auto 's morgens inhoudt en bokt dan trap ik het gas gewoon vol in en na een hoop lawaai, geklapper en gestoot gaat ie dan op een gegeven moment wel weer vooruit. Als het even kan nu met dit mooie weer pak ik gewoon lekker de fiets en laat het loeder gewoon op de oprit staan.
Excuses moi...
Maar dat is complete nonsens.
Xudte: 450000
Xudte: 386000
Dw10ted: 336000
Dv06: 305000
Dw10ted: 439000
En de huidige staat op 315000
Alleen onderhoud, zonder olieverbruik
Ik deed ze niet weg vanwege motorslijtage maar omdat ik wat anders wilde.
Excusez moi, vind je het erg dat ik van dit soort verhalen niets meer geloof? Waarom staat dit forum dan vol met probleemverhalen. En niet alleen dit forum, kijk ook ééns op Planète Citroën of de Duitse en Britse Citroën fora..... Het is één en al problemen wat de klok slaat. Op de fora van Honda wordt alleen gediscussieerd over tuning en aankooptips en over hoe je het ding zo mooi mogelijk kan oppoetsen. Dat zegt toch wel wat denk ik.
Niet dat ik een hekel heb aan Citroën, anders had ik er ook geen gekocht, want als het ding rijdt rijdt het echt heerlijk. Maar de problemen van de laatste maanden, de problemen die ik met mijn vroegere Citroëns had en vooral de arrogante houding van de dealers maakt dat ik never en nooit geen Citroën weer koop. Een voorbeeld: een jaar geleden was ik met een kennis bij de Citroën dealer in Apeldoorn (Coolen). Kennis had wel interesse in een C5 1.6 THP. Toen wij de verkoper aanspraken op de eventuele problemen met de THP motor was zijn antwoord letterlijk: "u denkt toch niet dat ik nog garantie ga geven op deze motor?

". En dat terwijl wij het nog niet eens over garantie hadden gehad. Wij keken elkaar verbaasd aan en zijn daar hard weg gelopen. Bij een andere Citroën dealer konden we wel een proefrit met een auto maken maar dan moest de verkoper wel eerst de zekerheid hebben dat we ook daadwerkelijk het verkoopcontract zouden gaan ondertekenen. Mijn kennis was stomverbaasd en had dit nog nooit meegemaakt. Hij heeft een paar weken later gekozen voor een Toyota Avensis en rijdt daar nu alweer bijna een jaar tevreden en zonder problemen in rond.
Mijn eigen ervaring is ook dat de Citroën dealers over het algemeen, en ik spreek uit eigen ervaring, super arrogant zijn en vooral heel erg goed zijn in het uitschrijven van peperdure rekeningen zonder je probleem op te lossen.
Over 2 maanden is het gelukkig afgelopen met deze C5 voor mij. Koop trouwens ook nooit geen diesel auto weer. Hoeveel kilometers je ook rijdt, met een benzine auto ben je altijd goedkoper uit. Ik moet elke maand alleen al bijna 140 euro overmaken aan wegenbelasting. Als je erg veel rijdt dan haal je dat er misschien op den duur wel weer uit. Maar wat de meeste mensen niet incalculeren zijn de veel hogere onderhouds en reparatiekosten waartegen je met een diesel op den duur geheid tegenaan loopt. Neem alleen maar ééns het vervangen van het roetfilter, het bijvullen van de eolys tank, de EGR klep die op duur geheid vervuilt raakt en misschien de turbo die het op den duur kan begeven. De dieselmotoren van PSA bezitten allen ook nog eens een distributieriem die je moet laten vervangen. Gezien de uurtarieven die de Citroën dealer rekent zal dat allemaal geen koopje zijn! En dan de reparaties en de ellende die je er zo nog bij krijgt zoals ik nu met die injectoren en software. Allemaal zaken waar ik strak met mijn Civic 1.8 niet tegenaan loop. Simpelweg omdat die zaken er gewoon niet op zitten. Die diesels zijn gewoon super gevoelig en worden met allerlei kunst en vliegwerk zo gebouwd dat ze zo weinig mogelijk uitstoten. Dit alles met als gevolg dat de betrouwbaarheid in het geding komt veroorzaakt door de complexiteit van zo'n motor. Voorbeeld valt te lezen op de Franse fora betreffende de injectoren op de 1.6 HDI's van eind 2011 t/m begin 2014. PSA moest aan de EuroV eisen voldoen en heeft toen bij Continental/Siemens snel injectoren laten ontwikkelen/ingekocht die niet ééns fatsoenlijk getest zijn in de praktijk. Gevolg is dat naderhand dus de klanten met de problemen zitten. Nee, betrouwbaarheid is echt een issue geworden. Niet voor niets zie je in Parijs geen Franse (diesel) auto meer als taxi. Het is één en al Prius wat de klok slaat! Bijkomend nadeel van een dieselauto is nu ook nog dat de inruilwaarde sterk gekelderd is. Wie koopt er nu nog een diesel na dieselgate en gaat de torenhoge belasting die de overheid in rekening brengt voor een diesel betalen? De nieuwste benzinemotoren verbruiken vaak niets meer dan een diesel.
Ik zie mij met de C5 1.6 HDI die ik nu bezit na alle ellende van de afgelopen maanden en hoe het ding nu loopt de 2 ton echt niet probleemloos halen. Sterker nog, ik heb het gevoel dat ik de eerste honderdduizend nog niet eens vol maak.
Ben blij dat ik er vanaf ben en pak mijn verlies dan maar in de vorm van een vrij lage inruilwaarde want de C5 schijnt ook nog eens een zeer incourante auto te zijn op de tweedehands markt. Deze wordt volgens de Honda dealer waarschijnlijk ook doorgestoten naar de handel of voor de export. Hopelijk hoef ik deze auto ellende in de toekomst niet weer mee te maken want het ding plukte de laatste maanden echt mijn portemonnaie leeg. Voor mij nooit iets anders meer dan een betrouwbare Japanner.