Pagina 2 van 3

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 30 mei 2014 09:27
door Rowi
Balen voor je, Duck :(
En voor MarcoFr, natuurlijk.

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 02 jun 2014 10:22
door MarcoFr
Is idd een bekend een veel voorkomend probleem dus. Maar dan nog zie ik niet een antwoord op de vraag, waarom het stuk gaat. Vervangen is de oplossing, maar als je het gewoon vervangt en je niet weet waarom ......

JW-NHS, bedankt voor de demontage info. Ik ga een afspraak maken voor de airco te legen, en dan ga ik er een heel weekend aan besteden.

Zijn het alleen die 2 kleppen die ik moet bestellen, of moet er nog meer bij wat bij demontage stuk gaat ?

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 02 jun 2014 10:25
door Menno
Het gaat stuk omdat de constructie slijtage gevoelig is ...

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 04 jun 2014 22:27
door morjos
Ik heb vandaag bij garage Huybers in Achel (net over grens in Valkenswaard) een nieuw kachelhuis laten inbouwen. Kostenplaatje 1350 € all in.

Had er al problemen mee van voor de jaarwissel en was bij een kleine garagist geweest toen. Die had er wat aan zitten prutsen, maar niets kunnen doen. :(

Toen ik maandag de Dame binnenbracht bij Citroen Huybers voor grote beurt (500€) vroeg ik raad over mijn kachel. Zij waren zeker (na uitlezen met Lexia) dat het met het vervangen door gemodificeerd motortje (passagierkant) het euvel zou verholpen zijn. Dit zou meer voorkomen en voor goede 120€ zou ik er vanaf komen. :smt190 :smt023

Bleek al spoedig dat "de kleine garagist" :twisted: er met een schroevendraaier o.i.d. had in zitten peuteren en meer kapot had gestoten dan er in feite stuk was......

Dus maar besloten tot vervanging :smt017 :( ......en meteen nieuw omdat ik geen risico wilde lopen met een 2dehands van een paar 100€ minder en over afzienbare tijd weer hetzelfde probleem. Heb er nu garantie op.

Ben veel geld kwijt aan de Dame deze week :smt080 :smt089 , maar ze is nu dan ook weer tip-top en hoop dat ze het voor lange tijd blijft. :citrofiel :smt193

groetjes Jos

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 04 jun 2014 23:07
door JW-C5
Er is een compleet kachelhuis in gekomen, begrijp ik dat goed?

En dat is dan een kachelhuis dat voorzien is van het nieuwe type kleppen?

Groet,
JW

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 05 jun 2014 07:05
door Herman
Ik mag aannemen dat er nu nog alleen de nieuwe modellen gebruikt worden.

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 05 jun 2014 09:36
door morjos
Inderdaad compleet nieuw kachelhuis en volgens garagist gemodificeerd.

Mag ook wel voor die prijs....... :mrgreen:

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 14 aug 2018 17:02
door staircase
Na tien jaar met dezelfde PH2 ben ik aan de beurt. Afgelopen winter viel het op dat de passagier nogal eens koude voeten kreeg terwijl de bestuurder keurig werd verzorgd. Soms kon je de zaak op orde krijgen door de gescheiden regeling tijdelijk te deactiveren. Of werkte het weer na een herstart. Tijdens de koude dagen werkte de voetverwarming aan de passagier/rechterzijde echter feilloos en kwam het probleem pas na opwarming. Bij het overschakelen op de middenroosters klopte de luchttemperatuur altijd ook, als je dan weer de autostand inschakelde, op de voetenruimte.
Lastig te beoordelen wat er dan defect is. Ik heb de climatecontrol-connectors gereinigd en het leek daarna weer goed te werken. Gedurende de afgelopen warme dagen heb ik kunnen controleren dat het aircogedeelte prima reageert welke uitstroomopening je ook kiest, maar als de buitentemperatuur onder de 16 graden zakt krijgt de bestuurder voetverwarming met keurige frisse lucht uit het mddenrooster afhankelijk van de temperatuurinstelling terwijl de passagier/rechterzijde overal buitenlucht krijgt en de temperatuurinstelling daar niets aan wijzigt. Een paar weken geleden reageerde de temperatuurinstelling mits je deze meteen 5 graden omhoog zette. Is er ergens een luchtstroomschema te vinden? Zit er enige logica in het feit dat de airco wel rechts/passagier goed reageert en de verwarming niet. Waar zit de warmteklep dan in de luchtstroom? Het wordt ongetwijfeld een reparatie van 600-800 euro maar de logica begrijp ik niet.

Van een andere orde is dat de reparatie zo langzamerhand de waarde van de auto gaat benaderen. Wil toch die half miljoen wel vol maken wat er ook gebeurd. De APK heeft genoeg werk gekost om daar nog niet een tijdje van te kunnen genieten.

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 14 aug 2018 21:56
door Citroentje
Ik had er niet lang geleden ook last van dat de temperatuurregeling niet goed werkte en dacht ook dat de kleppen van mijn kachel naar de gallemiezen waren.

Uiteindelijk heb ik het handschoenenkastje eruit gehaald. Je kijkt dan tegen de zijkant van het kachelhuis. Daar zitten de servomotoren die de kleppen bedienen. De onderste servomotor (zit met 2 schoeven vast) is degene die de vaak kwalijke klep bedient. Ik heb die servomotor gedemonteerd en een heel grote schroevendraaier gepakt die paste in de gekartelde uitsparing op de kop van de as van de klep om ‘m zo heen en weer te kunnen draaien. In mijn geval hoorde ik duidelijke plof- (helemaal dicht) en klikx (helemaal open) geluiden in de uiterste standen van de klep. Het liep soepel en voelde stabiel en stevig aan. In mijn geval een hele geruststelling: de boel hoeft niet open. Let op: zo test je dus alleen de klep aan de rechter kant, maar dat is bij jou toevallig ook waar je gedonder hebt.

Achteraf bleek gewoon alle vloestof/gas uit de aircoleidingen verdwenen. Hervullen en de boel werkt weer.

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 27 aug 2018 23:14
door staircase
Het rechter mengmotortje/motorreductor was defect. Hier kun je best goed bij na verwijdering van het dashboardkastje.
Na demontage, auto starten en temperatuur instellen, hoorde je geluid, het klepbedienings-rondsel trilde wat maar draaide niet. Met de hand was dit wel te draaien. Het was zondag, kon toch niets bestellen, heb het geheel open gemaakt en bleek een afgebroken tandje in de reductor het probleem te veroorzaken. De verwarmingsklep liep soepel. Als een soort bezigheidstherapie het tandje met twee componentenlijm vastgezet om te zien wat het effect zou zijn. Deze reparatie zou het uithouden tot vanmiddag een nieuw exemplaar arriveerde a € 98.41 incl.
Bij Citroendealer Broere zei de werkplaatschef mij dit nog nooit meegemaakt te hebben. Hij verwachtte dat ik een motor met korte as had die de binnenkant van de klepaandrijving vernield zou hebben. Mijn motorreductor had een platte kant aan het torxachtige rondsel.

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 07 sep 2018 18:55
door phoskam
Dubbel..

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 07 sep 2018 19:02
door phoskam
Even inhaken op dit topic.

Ik heb eind 2015 mijn kleppen vervangen door de versterkte set.

Nu sinds 2 dagen links alleen koude tot lauwe lucht.

Is het mogelijk dat een versterkte klep toch weer breekt?

Ik heb toen ruim vet gebruikt.

Bij regelen van de temp hoor je het motortje flauw zieken, naar verder niks.

Zo te zien kun je met de knieairbag verwijderd wel bij het onderste motortje aan de linkse kant, die zoemt bij wijzigen temperatuur.

Als ik eerdere post lees kan het motortje ook defect raken, dus hoop dat dat het is, kan me niet voorstellen dat na 3 jaar een versterkte klep breekt.

Iemand al ooit ervaren dat de gemodificeerde kleppen ook breken?

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 10 sep 2018 09:29
door phoskam
Niemand?

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 10 sep 2018 10:45
door boes
Volgens mij ben je, op dit forum, de eerste die dit euvel heeft.
Heb je al gekeken of de diagbox de Servo kan aansturen?
Wellcht eerst even kijken met een endoscoop?
Kan me persoonlijk niet voorstellen dat de verbeterde klep weer breekt. Of je misschien heb je zoveel vet gebruikt dat die juist teveel weerstand bieden doordat het erg vervuild is geraakt?

Succes man!

Re: kachel / airco C5 PH2

Geplaatst: 10 sep 2018 10:52
door phoskam
Met ruim vet bedoelde ik natuurlijk wel in beperkte mate.

Had er vaseline aan gedaan dacht ik.

Zal eens gaan zoeken in de Lexia waar je ergens de mengmotor aan kunt sturen en anders proberen of ik hem er langs de stuurkolom uit kan peuteren en zo ook de klep kan bekijken.