Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Hmmm .... ik heb geen lasapparaat en ook geen pers. Dan toch maar een rit naar de garage
Niet erg dus. Moet gewoon goed gebeuren. Wil uiteraard een kraak vrije zomer regenmoet rijden.
Ja, dat kan ook prima, Willy4. Maar soms zit de zaak echt vast en dan moet je wel eens wat kunstgrepen uithalen. Zoals gezegd, het is handig om die tools te hebben, niet altijd noodzakelijk.
Je kunt de draagarmen altijd demonteren en kijken hoe ver je komt. Lukt het niet, ga je met de armen naar de garage en heb je al veel bespaard op de arbeidsuren.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Ik weet nu dat de 'adals' een veel besproken onderwerp is, maar ik heb na het vervangen van de rechter adal nog steeds last van dat 'metaal achtig' klakken aan de achterkant. De rechter adal zag er bij de vervanging ook 'helaas' nog zeer goed uit, ten opzichte van de adals die ik hier op het forum voorbij heb zien komen. Nou snap ik dat men al snel gaat zeggen dat de linker dan ook moet gebeuren. Is dat ook zo ? Zijn er mensen die het zelfde als mij hebben ervaren ? Dus een gelijke route als ik hebben gevolgd, eerst de rechter en na het vervangen van de linker pas van het klakken af waren ? Ik wil best verder investeren in de auto om het geluid te elemineren, maar zonde als ik het verkeerd zoek. Ik lees veeral dat mensen met versleten adals meer last hebben van kraak geluiden bij het in en uit veren. Daar heb ik geen last van. Enklel dus het klakken bij slecht wegdek.
Zelf dacht ik ook dater geklop uit de achterbak kwam, maar het bleken de koppelstangetjes aan de voorwielophanging te zijn. Geluiden in een break zijn vaak moeilijk te lokaliseren. Die stangetjes kosten een paar tientjes per stuk. Met een beetje geluk, als ze niet al te vast zitten, lukt het ook om dat zelf te doen.
De stabi stangen zijn best te doen, doe dan wel aan beide kanten dan!
Met vriendelijke groet
Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Ik ben wel benieuwd naar de oplossing. Ik heb precies hetzelfde probleem.
Het treedt alleen op bij korte oneffenheden. Net of er een beetje speling op een fusee
of stabilisator stangetje zit. Alleen lijkt het geluid van achter te komen....
Morgen gaat hij toch naar de dealer, dus vraag ik ook even of ze hier naar kijken.
E.J .... dat moet je zeker doen !! Als iemand hier de oplossing voor had .......
De stabi stangen zijn aan de voorkant nog goed. Althans .... volgens de garage.
Handmatig geen speling aan te voelen en zichtbaar redelijk recent vervangen.
En als ik de auto hoog en laag zet, zijn er ook geen geluiden waarneembaar. Wat volgens velen hier dan de adals zouden zijn, als die dan zou kraken. Het is ook geen kraken wat ik hoor. Ook niet echt een hard en scherp metaal achtig geluid. Maar een stomp gebonk.
Waar we wel achter zijn gekomen, is dat mijn achterbumper redelijk losjes zit. Wel vast in de zin van 'hij valt er niet af', maar ik kan er wel mee rammelen. Die ga ik bij droog weer ook eens los halen. Wellicht dat die de hele tijd tegen de carroserie klappert ........
Er hebben bij mij nu al 2 garages naar gekeken. Een zeer goede betrouwbare algemene monteur, en de 'Citroën Specialist Parkstad'.
Als ik ergens gek van word........ dan is het gerammel of geklapper aan mij auto !!
Met vriendelijke groet
Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Ik probeer bij mij eerst de achterbumper weer beter vast te zetten. Kost niks, schaad dus niks. Anders idd ook maar gewoon 'klakkeloos' (gepaste woord grap ) de linker adal eens vervangen. Maar ik blijf het vreemd vinden ...... eigen schuld natuurlijk. Ik kon elk merk auto kopen .......
Wat koop ik ??
Volgens de dealer zijn het bij mij de stabilisator stangetjes. Hier zat wat speling op.
Hij maakt Nog een prijsopgaaf. Misschien doe ik het zelf ook wel. Zo te zien stelt het niet veel voor een ze kosten tussen 20 en 30 euro p.s.
Heb ze intussen vervangen. Een wereld van verschil! Was toch in de buurt van een automaterialen zaak. 58 euro incl. Reiniger voor het inlaaspruitstuk. Deze wil ik nog demonteren en schoonmaken omdat ik erachter kwam dat de lucht temp. Sensor totaal vol zat met roet en stotteren bij koude motor veroorzaakte.
Oja... er lijkt helemaal niet zoveel speling op te zitten. Je kan ze wel makkelijker bewegen dan de nieuwe. Maar echt speling is moeilijk te ontdekken...