Pagina 2 van 5

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 16 jun 2014 16:46
door Herman
Zet ook een fototoestel klaar voor de foto's :smt023

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 17 jun 2014 19:42
door MarcoFr
nou dan ..... hier al de eerste foto's:

Afbeelding

Afbeelding

ik kan nu niet meer wachten .... heb er wel zin in.

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 17 jun 2014 20:42
door Herman
Nu hopen dat het dit dan ook is. :smt190

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 17 jun 2014 22:46
door MarcoFr
Ach .... ik moet mijn verlofdag toch met iets invullen !! :D

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 19 jun 2014 20:15
door MarcoFr
vandaag begonnen aan de 'dash demontage klus' ....
om 13:30 uur de de eerste hand aan het dash gelegd .... en om 16:30 uur lag het dash buiten de auto !!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uiteindelijk toch de tip van iemand hier ten harte genomen en de 4 bouten los gedraaid, en het hele stuur met stang en al verwijderd. waren we hier mee begonnen, had ik 30 minuten onzin zoeken bespaard. waarschijnlijk kan dan zelfs de airbag nog op het stuur blijven zitten !!
je hoeft de com2000 enz helemaal niet te demonteren. geen contactslot verwijderen, breekbout breken enz. alleen de stekkers los trekken, thats it.
maar goed,al doende leert men. gelukkig waren we nog op tijd en hebben we alleen de com2000 verwijderd, en niet het slot.
dus voor de volgende die deze klus gaat doen, neem deze tip mee !!

en schijnbaar heb ik geluk !! niks kapot. niks gebroken of wat dan ook.

Afbeelding

Afbeelding

enkel de kleine klep van de bestuurderskant, die de lucht zone bepaald, gaat stroef door de droge rubber rand. die maakt ook handmatig het geluid, waar ik voor vreesde.
de rest draait met gemak rond. dus morgen effe alles schoonmaken en smeren en dan kan ik alles weer monteren. was wel nodig. anders was het wel toekomstig eens gaan breken.
dus deze klus is niet voor niets geweest.

hopelijk kan ik de kleppen nog terug brengen naar de dealer. ander heb ik een set nieuwe kleppen te koop ......

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 19 jun 2014 20:22
door Herman
Phoe toch een hoop werk dan. :smt023

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 19 jun 2014 21:34
door JW-C5
In jouw situatie zou ik die kleppen gewoon vervangen.
Die heb je nu bij de hand, en het is een gekend zwak punt.

Of zie je er niet tegen op om het over een jaar nog een keer te doen, neem je nu dan dus de gok?

Groet,
JW

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 19 jun 2014 21:53
door willy4
ik zou het risico ook niet nemen,dus vervangen

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 19 jun 2014 22:04
door GW-tje
Precies, het spul is nu 8 jaar oud, alles ligt los dus vervangen! Kun je er in ieder geval zeker weer 8 jaar tegen en word je niet verrast.

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 19 jun 2014 22:24
door akooiman
Nou, nog niet alles ligt los.....
Koelvloeistof en Airco zijn waarschijnlijk nog intact......

Als je er zo bij kunt om het te smeren en het gaat dan weer soepel, zou ik het ook zo laten.......
Maar wie ben ikke :smt203

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 19 jun 2014 22:30
door willy4
de vraag is waarom breekt de klep?

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 19 jun 2014 23:34
door akooiman
Waarschijnlijk omdat hij door de jaren droog gaat lopen. Door onvoldoende smering, vervuiling etc.
Dat zal ook het vage geluid verklaren. Ik ga er vanuit dat als alles gereinigd is en weer voldoende
gesmeerd, hij er weer jaren tegen kan.

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 19 jun 2014 23:51
door JW-C5
De nieuwe kleppen zijn gemodificeerd, ze zijn sterker gemaakt.
Da's is niet voor niets gedaan......

Groet,
JW

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 19 jun 2014 23:55
door MarcoFr
De kleppen, waar het in al die airco/kachel verhalen om gaat, die gaan bij mij super soepel. Kan ik zelfs via de as handmatig draaien. Het breken komt dus door de droog gelopen rubbers, en droge wand, die de kleppen gaan afremmen, waarna uiteindelijk de kleppen vast gaan zitten, motor gewoon door draait en de assen van de kleppen breken. Daar heb ik absoluut geen last van. Dat probleem begon nu pas bij mijn 'zone' klepje. En omdat ik nu alles mooi kan smeren, zal het bij mij niet meer voorkomen. Om de kleppen te vervangen, moet idd nog de airco leeg enz. Hoeft nu niet meer. Dus ik spaar nu een hoop. Ik ben het klep probleem nu gewoon voor.

Re: dashboard de- en monteren i.v.m. kachelunit

Geplaatst: 20 jun 2014 00:05
door MarcoFr
De versterkte kleppen is gewoon het probleem naar de motors verschuiven. Die mogen de slecht gesmeerde kleppen dan door persen omdat de assen niet meer willen breken. Zoals het er nu uitziet, zijn ze ook never nooit fabrieks matig gesmeerd. Zit enkel een beetje oud vet bij een scharniertje, die ook heel soepel draait. De rest is kurk droog. Maar zoals ik al schreef ..... mijn kleppen 'waggelen' zelfs bijna !! Zo mooi draaien ze nu, op dat zone klepje na dan.