Pagina 2 van 3
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 09:07
door Roman
Als ik mij niet vergis staat de kogeldruk toch bij de specs van de auto..
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 09:21
door Herman
Klopt maar de meeste middenklassers hebben 75- 80 en soms 100 kg.
Kleinere auto's 50-60 kg
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 09:36
door Roman
Dat weet ik niet zeker...
Volgens mij mag de c4 1.6 vti 75 kg kogeldruk hebben en de C5 1.6 vti maar 65 kg
Dus voor de zekerheid beter in de specs kijken lijkt mij.
Ik kijk net in de specs op citr.nl
De C5 hangt tussen de 55 kg voor de 1.6 ehdi tot 74 kg voor de tourer. 155 thp autom
Terwijl alle c4 tjes 75 kg kogeldruk mogen hebben
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 09:57
door chathanky
Grotere auto's mogen vaak ook meer trekken waardoor de gewenste kogeldruk toeneemt.
Als je dan een trekhaak bouwt dan hou je daar ook rekening mee.
In dit geval is 1700 kg best zwaar. 80 Kg zal de C5 op wokkels niet zoveel om geven. Wat jw al aangaf met een paar honderd lading in je kofferbak wordt het wel anders.
Hulpveren zijn dan geen overbodige luxe. En dat voor de een of paar keer per jaar is ook niet ideaal. De rest van het jaar rij je met een stuiterkont.

Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 10:16
door Roman
Ik schrijf net dat een C5 geen 80 kg kogeldruk mag hebben volgens de specs..
En dat een grotere auto per definitie meer mag trekken is ook niet waar..
Vergelijk nu voor de aardigheid maar eens de specs tussen de c4 en C5 op citroen.nl
Hulpveren zijn ook geen minpuntje hoor.
Ik heb ze onder de c3p gehaden hoewel de auto onbeladen een 2tal cm hoger stond achter, vond ik dat de auto beter en stabieler op de weg lag...
Een bekende van mij heeft nu een nieuwe skoda superb break gekocht, en hij moet er ook hulpveren onder latenzetten...
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 10:34
door JW-C5
...en als je geen hulpveren gebruikt, maar er gewoon achter andere progressieve veren onder zet zoals sommigen op dit forum dat al gedaan hebben, is er helemaal geen sprake van een stuiterbak als de auto alleen met de bestuurder onderweg is.
Dát is in die verhalen te lezen, ik heb geen reden daaraan te twijfelen.
Groet,
JW
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 10:44
door Roman
Jep, zie het verhaal van oa BGT
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 12:33
door chathanky
De C5 tourer ph3 heeft een maximale kogeldruk van 80 kg. Heeft in nl. Niet te maken welke motor je hebt.
de trekhaakfabrikant geeft aan wat dat maximaal mag zijn. Op het kenteken staat nooit vermeld wat de kogeldruk mag zijn.
ik schrijf toch mogen vaak meer trekken?

Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 12:37
door chathanky
Stuiteren is een relatief begrip. Feit is dat de vering stuger wordt met hulpveren voor sommigen te voor anderen juist niet.
Net als sommigen zweren bij comfortbollen en andrren niet.
hulpveren kunnen een oplossing bieden.
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 13:03
door JW-C5
De veren die BGT er onder gezet heeft zijn geen hulpveren, maar compleet andere met een progressiever karakter dan de oorspronkelijke.
Groet,
JW
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 14:29
door Roman
chathanky schreef:De C5 tourer ph3 heeft een maximale kogeldruk van 80 kg. Heeft in nl. Niet te maken welke motor je hebt.
de trekhaakfabrikant geeft aan wat dat maximaal mag zijn. Op het kenteken staat nooit vermeld wat de kogeldruk mag zijn.
ik schrijf toch mogen vaak meer trekken?

Jep, dat schrijf je, maar voor diverse C5 jes is het anders..
Een 1.6 hdi heeft een andere kogeldruk dan de 1.6 thp
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 15:03
door Bibendum
Tot anderhalf jaar geleden reed ik met een C5 II - 2.0HDi Break .Héél tevreden met de hydra ophanging.Nu rijdt ik met een Picasso C4 2.0 HDi Exclusive,dus met luchtvering.Het comfort is niet gelijk de C5 met de hydra vering,d.w.z. ze zweeft niet.De vering is iets harder,meer naar de 'sportieve' kant maar ondanks dat je hem zwaar belast blijft het ook stabiel.
Ook met een zware aanhanger aan is het héél aangenaam en stabiel rijden (wagen blijft mooi horizontaal).Heb terug een 2 liter gekocht door de gehoorde miserie (ook van de garagist)over die 1.6 liter.
En wat ze vertellen dat bij het trekken van een caravan je géén verschil meet tussen een 1.6 L en 2.0 L............de'r is wel een degelijk verschil,wat toch logisch is!Wat ook aangenaam was is dat het laadvolume gelijk is aan de C5 II terwijl de lengte ca 45 cm korter is wat een grooooter gemak is voor een parkeerplaats te vinden.En van de C4 met luchtvering kun je achteraan ook de hoogte regelen voor bvb in/uitladen.
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 16:51
door Herman
De 1.6 is toch een zucht ik bedoel een middenklasse 2.0 of 2.3

(ooei nu horen we wat)

Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 19:13
door chathanky
Ik heb op een auto na nog nooit een maximaal kogeldruk zien staan in de kentekenpapieren.
De uitzondering was een auto met een apart aanvullend kenteken dat de wagen meer mocht trekken dan standaard. Hiervoor zal de trekinrichting apart gekeurd zijn destijds. Daar stond een kogeldruk op vermeld.
Je zal van de gegevens uit moeten gaan van de gemonteerde trekhaak daar staat altijd een maximaal kogeldruk op vermeld. De verschillen zullen dan zitten in de typegoedkeuring die de trekhaak heeft meegekregen.
Daar zullen de verschillen wel in zitten in verschil van maximaal kogeldruk. Bij een controle zullen ze ook daar vanuit gaan Voor het maximaal trekgewicht pakken ze het kenteken erbij, op het typeplaatje van de haak staat alleen een D waarde aangegeven voor de maximale belastbaarheid van de combinatie. Dat is een te lastig rekensommetje en vandaar uitgekauwd op het kenteken.
Bij een ongeval zullen ze wel uitzoeken of de D waarde toereikend was voor de op het kenteken aangegeven maximaal trekgewicht.
Waar komen de verschillende waarden van kogeldruk vandaan volgens jou, Roman?
Re: Hydraulische of conventionele vering met een caravan?
Geplaatst: 19 dec 2013 21:22
door JW-C5
Op pagina 4 van
dit draadje op XCNL staat een berekening van die D waarde.
Het draadje is verder ook lezenswaardig, denk ik zo....
Groet,
JW