V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Als ik mij niet vergis staat de kogeldruk toch bij de specs van de auto..
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Klopt maar de meeste middenklassers hebben 75- 80 en soms 100 kg.
Kleinere auto's 50-60 kg
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Dat weet ik niet zeker...

Volgens mij mag de c4 1.6 vti 75 kg kogeldruk hebben en de C5 1.6 vti maar 65 kg
Dus voor de zekerheid beter in de specs kijken lijkt mij.

Ik kijk net in de specs op citr.nl

De C5 hangt tussen de 55 kg voor de 1.6 ehdi tot 74 kg voor de tourer. 155 thp autom

Terwijl alle c4 tjes 75 kg kogeldruk mogen hebben
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Grotere auto's mogen vaak ook meer trekken waardoor de gewenste kogeldruk toeneemt.
Als je dan een trekhaak bouwt dan hou je daar ook rekening mee.
In dit geval is 1700 kg best zwaar. 80 Kg zal de C5 op wokkels niet zoveel om geven. Wat jw al aangaf met een paar honderd lading in je kofferbak wordt het wel anders.
Hulpveren zijn dan geen overbodige luxe. En dat voor de een of paar keer per jaar is ook niet ideaal. De rest van het jaar rij je met een stuiterkont. :D
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Ik schrijf net dat een C5 geen 80 kg kogeldruk mag hebben volgens de specs..
En dat een grotere auto per definitie meer mag trekken is ook niet waar..
Vergelijk nu voor de aardigheid maar eens de specs tussen de c4 en C5 op citroen.nl :roll:


Hulpveren zijn ook geen minpuntje hoor.
Ik heb ze onder de c3p gehaden hoewel de auto onbeladen een 2tal cm hoger stond achter, vond ik dat de auto beter en stabieler op de weg lag...
Een bekende van mij heeft nu een nieuwe skoda superb break gekocht, en hij moet er ook hulpveren onder latenzetten...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
...en als je geen hulpveren gebruikt, maar er gewoon achter andere progressieve veren onder zet zoals sommigen op dit forum dat al gedaan hebben, is er helemaal geen sprake van een stuiterbak als de auto alleen met de bestuurder onderweg is.
Dát is in die verhalen te lezen, ik heb geen reden daaraan te twijfelen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Jep, zie het verhaal van oa BGT
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De C5 tourer ph3 heeft een maximale kogeldruk van 80 kg. Heeft in nl. Niet te maken welke motor je hebt.
de trekhaakfabrikant geeft aan wat dat maximaal mag zijn. Op het kenteken staat nooit vermeld wat de kogeldruk mag zijn.

ik schrijf toch mogen vaak meer trekken? ;)
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Stuiteren is een relatief begrip. Feit is dat de vering stuger wordt met hulpveren voor sommigen te voor anderen juist niet.
Net als sommigen zweren bij comfortbollen en andrren niet.

hulpveren kunnen een oplossing bieden.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De veren die BGT er onder gezet heeft zijn geen hulpveren, maar compleet andere met een progressiever karakter dan de oorspronkelijke.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
chathanky schreef:De C5 tourer ph3 heeft een maximale kogeldruk van 80 kg. Heeft in nl. Niet te maken welke motor je hebt.
de trekhaakfabrikant geeft aan wat dat maximaal mag zijn. Op het kenteken staat nooit vermeld wat de kogeldruk mag zijn.

ik schrijf toch mogen vaak meer trekken? ;)
Jep, dat schrijf je, maar voor diverse C5 jes is het anders..
Een 1.6 hdi heeft een andere kogeldruk dan de 1.6 thp
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 26 aug 2011 16:05
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Tot anderhalf jaar geleden reed ik met een C5 II - 2.0HDi Break .Héél tevreden met de hydra ophanging.Nu rijdt ik met een Picasso C4 2.0 HDi Exclusive,dus met luchtvering.Het comfort is niet gelijk de C5 met de hydra vering,d.w.z. ze zweeft niet.De vering is iets harder,meer naar de 'sportieve' kant maar ondanks dat je hem zwaar belast blijft het ook stabiel.
Ook met een zware aanhanger aan is het héél aangenaam en stabiel rijden (wagen blijft mooi horizontaal).Heb terug een 2 liter gekocht door de gehoorde miserie (ook van de garagist)over die 1.6 liter.
En wat ze vertellen dat bij het trekken van een caravan je géén verschil meet tussen een 1.6 L en 2.0 L............de'r is wel een degelijk verschil,wat toch logisch is!Wat ook aangenaam was is dat het laadvolume gelijk is aan de C5 II terwijl de lengte ca 45 cm korter is wat een grooooter gemak is voor een parkeerplaats te vinden.En van de C4 met luchtvering kun je achteraan ook de hoogte regelen voor bvb in/uitladen.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
De 1.6 is toch een zucht ik bedoel een middenklasse 2.0 of 2.3 :smt190 (ooei nu horen we wat) :lol:
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Ik heb op een auto na nog nooit een maximaal kogeldruk zien staan in de kentekenpapieren.
De uitzondering was een auto met een apart aanvullend kenteken dat de wagen meer mocht trekken dan standaard. Hiervoor zal de trekinrichting apart gekeurd zijn destijds. Daar stond een kogeldruk op vermeld.

Je zal van de gegevens uit moeten gaan van de gemonteerde trekhaak daar staat altijd een maximaal kogeldruk op vermeld. De verschillen zullen dan zitten in de typegoedkeuring die de trekhaak heeft meegekregen.
Daar zullen de verschillen wel in zitten in verschil van maximaal kogeldruk. Bij een controle zullen ze ook daar vanuit gaan Voor het maximaal trekgewicht pakken ze het kenteken erbij, op het typeplaatje van de haak staat alleen een D waarde aangegeven voor de maximale belastbaarheid van de combinatie. Dat is een te lastig rekensommetje en vandaar uitgekauwd op het kenteken.
Bij een ongeval zullen ze wel uitzoeken of de D waarde toereikend was voor de op het kenteken aangegeven maximaal trekgewicht.

Waar komen de verschillende waarden van kogeldruk vandaan volgens jou, Roman?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Op pagina 4 van dit draadje op XCNL staat een berekening van die D waarde.

Het draadje is verder ook lezenswaardig, denk ik zo....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie