Pagina 2 van 3

Re: computer kapot

Geplaatst: 02 dec 2013 23:09
door Bernardo A
Vandaag voor de hoofdprijs gegaan. wilde 2x niet starten (koud) wegens storing handrem.
Viel op de A58 ter hoogte van Roosendaal uit en liet zich pas na 3 minuten starten. 't Was al lekker druk, ik reed op de linkerbaan. Ik zette de auto meteen in zijn vrij om hem uit te laten rollen en bij gelegenheid naar de rechterbaan te gaan. De Mondeo rechts van me remde gelijkmatig af. Ik weet nu wel hoe je een snelweg effectief compleet kunt afsluiten.
Even vaart maken om voor die Mondeo te komen was er niet bij zonder motor en remmen om erachter te komen zo leiden tot een onverantwoord snelheidsverlies. Alarmlichten uitgezet en richtingaanwijzer naar rechts. Uiteindelijk liet de Mondeo me voor en kon ik naar de vluchtstrook.

De vluchtstrook is daar nix te breed, de auto weigerde en ik was op weg naar een potentiele nieuwe klant.
Ik zal jullie mijn oordelen besparen over Franse auto's in het gemeen en Citroëns in het byzonder, maar er moet heel wat ten goede veranderen wil ik over een jaar nog een Franse auto rijden.

Voor mechanische defecten kan ik begrip opbrengen. Dat spul wordt gebruikt en dat kan kapot. Maar voor dit elektronisch malheur kan ik geen begrip opbrengen.

Re: computer kapot

Geplaatst: 02 dec 2013 23:22
door c5jan
Terecht, maar het is denk ik wel een slechte toevalstreffer. De vluchtstrook wordt normaliter voornamelijk bevolkt door audi's....

computer kapot

Geplaatst: 02 dec 2013 23:25
door Menno
De diagnose is er waarom dan niet het onderdeel vervangen .... ?
Zo kom je idd stil te staan

Re: computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 00:28
door c5jan
Ik snap het ook niet helemaal meer eerlijk gezegd.
Als je inmiddels al weet dat je auto niet betrouwbaar is ga je er toch niet op vertrouwen?

Re: computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 08:51
door Bernardo A
De logica is dat vorige week eerst de zekering is vervangen. Dit conform de richtlijn van Citroën. Daarvan werd gisteren dus duidelijk dat dat niet de oplossing is.

De volgende stap zou dan het vervangen van de zekeringkast zijn.
En dan kan ik de computer vervangen.
Doe ik een gok en sla ik dat zekeringkastje over. Met 90% zekerheid spaart mij dat een soortgelijke ervaring als gisteren uit en het scheelt weer. De computer schijnt duur te zijn.

En daarover: Ik weet niet hoe jullie in het leven staan, maar ik rijd auto om geld te verdienen en niet omgekeerd. Wanneer ik binnen een jaar -buiten de reguliere onderhoudskosten- ook nog eens € 1.500, = aan reparaties kan uitgeven dan gaat de lol er wel aardig vanaf. Bovendien, what's next?

En vwb de opmerking over Audi's. Duits rijden is geen optie. Erg duur en ook niet bepaald storingsvrij. Ik denk aan Aziatisch. Niet sexy, maar betaalbaar en betrouwbaar. Het is natuurlijk niet voor niets dat Frankrijk zich sterk maakte voor een (extra) importheffing op Aziatische auto's. In Frankrijk is blijkbaar nog niemand op het idee gekomen om de kwaliteit zodanig te verbeteren dat je de concurrentie op eigen kracht wel aankunt.

Re: computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 09:04
door JW-C5
Eerder schreef ik:
JW-NHS schreef:Als de oorzaak gezocht moet worden in de BSM, dan zullen er storingscodes aanwezig moeten zijn, zo is te lezen in de InfoRapid 1CX7-B1AW0113Q0-Inhouden, schokken, afslaan, te weinig vermogen:
Lees de storingscodes uit :
 Storingscodes P0215 en P0245 aanwezig : Vervang de service centrale motor
 Indien andere storingscodes aanwezig zijn : Deze informatie niet toepassen
OPMERKING : De storingscodes P0215 en P0245 kunnen verband houden met andere storingscodes : Vervang de service centrale motor
En dus de vraag: welke codes levert het uitlezen op?

Voor de goede orde: dit gaat over een PH3, en niet over een PH1 zoals in je profiel staat :idea:

Voorts: deze PH3 is ouder dan ORGA 12013?
Vanaf dat ORGA nummer is er een nieuwe BSM gemonteerd, met een ander hoofdrelais. Dan zou dit niet meer de oorzaak mogen zijn.
En dus opnieuw de vraag: welke codes waren er bij het uitlezen?
En welk ORGA nummer heb je?

Groet,
JW

Re: computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 09:06
door exroosje
Het is natuurlijk niet voor niets dat Frankrijk zich sterk maakte voor een (extra) importheffing op Aziatische auto's. In Frankrijk is blijkbaar nog niemand op het idee gekomen om de kwaliteit zodanig te verbeteren dat je de concurrentie op eigen kracht wel aankunt.
Bekende truc in het franse .

In de jaren 80 hadden ze een apart loket voor de import van aziatische videorecorders. Bewust daar maar 1 ambtenaar neergezet opm de invoer te beperken. In plaats van de eigen rommel te verbeteren.

Overigens kun je iets dergelijks nu niet meer zeggen. Wie zegt niet dat jouw BSI ergens uit een aziatisch land komt. Weet je nog wel de leveringsproblemen na de tsunami in Japan bij PSA? Of bv het mondiale tekort aan harde schijven door overstromingen in Thailand?

Wat wel zo is is dat de fabrikanten de specs neerzetten voor dit soort onderdelen. En hierbij staat kwaliteit helaas steevast onder prijs in de prioriteit.

Re: computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 15:59
door c5jan
Allemaal waar. Maar ik vind gespeculeer over de Franse arbeidsmoraal (of het gebrek eraan) eerlijk gezegd weinig bijdragen aan de oplossing van het probleem...

computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 17:43
door Bernardo A
JW-NHS schreef:
En dus opnieuw de vraag: welke codes waren er bij het uitlezen?
En welk ORGA nummer heb je?
Ik weet niet meer welke codes het waren. Dat zal ik na moeten vragen. Maar het waren wel andere codes.

Waar vind ik dat ORGA nummer?

Re: computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 17:46
door Klaverblaadje
In de linker deurpost. als je de voordeur open doet.

Re: computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 17:55
door Bernardo A
Overigens ben ik dit vergeten te melden. Vanaf de storing gisteren bleef het lamje van het motormanagement branden. Ik kreeg de melding Emissiestoring en deze is vrij hardnekkig geweest.
De auto kreeg ik van de snelweg in een noodloop, waarbij "service" bleef branden, het toerental hoger was en dat lampje brandde. Bij de eerste afrit ben ik van de weg gegaan en heb ik de auto aan de kant gezet. Het lampje bleef nadien branden. toen ik van de klant terugreed was het uit.

Ik was gisteren laat thuis en vanochtend om 10.00 uur had ik de volgende nieuwe klant.
Vanochtend deed zich hetzelfde voor als gisteren: "storing handrem" + niet starten. Weer de melding Emissiestoring en het lampje van het motormanagementsysteem bleef weer branden, Ik moest tanken en heb 10 liter Vpower getankt.
Toen ik van de klant vertrok bleef het lampje weer uit. Ik heb vanmiddag in ieder geval wel een Wynns dieselclean gekocht en in de tank gedaan. Daarna nog 50 liter Vpower getankt. Er moest 50 liter brandstof bij.

Re: computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 21:42
door c5jan
Het reinigend vermogen van vpower bestaat, dat van dieselclean is kwestieus. Mijn ervaring met dieselcleaners en vpower in 1 tank is dat het niet meer vooruit te branden is.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, alhoewel dat gegeven de andere problemen niet bovenaan je prioriteitenlijstje zal staan.

Zijn de aardpunten al goed bekeken?

Re: computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 21:48
door BJG
@bernardo, je doet er verstandig aan de auto even te laten bekijken door de dealer.
Er is vermoedelijk echt iets aan de hand, (geweest) en met V-power en/of dieselclean zal je dat niet gaan oplossen vrees ik.

Re: computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 22:25
door Bernardo A
Die Vpower met reiniger heeft dit probleem niet verholpen. Maar goed, de motor zal schoon zijn.

Ik ben vorige week maandag bij een Citroëndealer geweest. die heeft de auto in mijn bijzijn uitgelezen en daar kwam uit dat er een storing bij een voeding uit de computer was. Waarschijnlijk is de computer dus de boosdoener. Moet ik het organummer controleren en de contactpunten. En anders moet ik er toch aan geloven, want zo kan ik niet doorgaan.

Re: computer kapot

Geplaatst: 03 dec 2013 22:36
door c5jan
Ja, aan de hand van het organummer kun je nagaan of de inforapid zoals JW die quote van toepassing is.
Zo ja, dan is de diagnose duidelijk en onontkoombaar...

Wat je beschrijft zou overigens enigzins kunnen duiden op een temperatuurafhankelijke fout in de computer. Bij lage snelheden is het onder de kap welicht wat warmer dan bij hogere snelheden.