C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
een lucht lek is niet gemakkelijk op te sporen,of je moest zien dat de leiding nat is van de diesel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Als je zeker weet dat er brandstof terug loopt> doordat je veel lucht(bellen) in de slang ziet.
Kan je altijd een universele terugslagklep in de slang zetten.

kost bijna niets is daarom goed om eens te proberen> alleen doen als je lucht ziet!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 mar 2010 13:06
Auto: C5 2.0 HDi Prestige Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 276371
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Hoi allemaal,

Ik ga morgen weer verder met zoeken en hoop dan wat meer te weten wat de oorzaak is.

In ieder geval dat extra universele terugslagklep is een goed optie mocht het inderdaad ergens lek zijn.
Alleen nog even over het ratelen ik noem het zoemen van de brandstof pomp dat is denk ik toch hetzelfde of moet het echt een ratelend geluid maken?
op moment dat ik het contact aanzet dan zoemt de brandstof pomp voor enkele seconden en stopt dan.

Groet,
Roberto
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Dan weet je dat je een opvoerpomp in de tank hebt ,...die netjes zijn werk doet.

Grote kans dat je dan inderdaad, zoals Willy al opperde, een verstuiver hebt die intern lekt.

succes morgen
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
als er een verstuiver lekt,dan kan het systeem geen druk opbouwen, en krijg je bijna hem niet in gang en dat word nog erger als het nog kouder word ;)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
boes schreef:Als je zeker weet dat er brandstof terug loopt> doordat je veel lucht(bellen) in de slang ziet.
Kan je altijd een universele terugslagklep in de slang zetten.

kost bijna niets is daarom goed om eens te proberen> alleen doen als je lucht ziet!
Correct, maar zo'n terugslagklep zit toch al in het brandstoffilterhuis?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Je moet ook niet een extra terugslagklep gaan plaatsen. Dat werkt als aspirine. Je moet de oorzaak van de lekkage opsporen en verhelpen. Dat is de enige manier om een betrouwbare auto te blijven rijden.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
doe eerst is een lektest,dat is het minste werk
en het goedkoopste
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 mar 2010 13:06
Auto: C5 2.0 HDi Prestige Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 276371
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Hoi allemaal,

Ik heb een lektest gedaan(geprobeerd) . Ik weet niet of ik het goed heb gedaan maar ik heb 4 slangetjes genomen die ik in dat gaatje bovenin de verstuiver heb kunnen stoppen. Daaraan heb ik maar 4 plastic zakken gebonden om de diesel in op te kunnen vangen.
Dus de retourleiding lag er los bij en op ieder verstuiver zo een slang gedaan. Daarna he ik 10 seconden de motor rond laten lopen.
Ik heb dat 4 keer herhaald.
Nu is het vreemde dat er eigenlijk niets of niet noemenswaardig iets uit die verstuivers kwam. Maar wel uit de retour leiding?! terwijl die niet meer met de verstuivers aan gesloten was.

Ik heb 2 foto's bij gedaan een van de eerste cil verstuiver maar zo zat het bij allemaal alhoewel ik bij cil 4 het niet goed kon zien.
De ander foto laat de hoeveelheid zien die via de retourleiding is opgevangen terwijl die dus niet vast zat aan de verstuivers.

Ik hoor graag of ik iets niet goed heb gedaan of nog iets anders over het hoofd zie.

Groet,
Roberto
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
het is me niet helemaal duidelijk wat je schrijft
maar is er uit de 4 verstuivers even veel diesel uit gekomen,op hetzelfde tijdstip
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 mar 2010 13:06
Auto: C5 2.0 HDi Prestige Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 276371
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Hoi Willy4

Ja zo kan je het ook zien. Maar als je op de foto kijkt dan zie je dat er maar een heel klein beetje in het slangetjes zit. Dit is zo bij alle vestuivers behalve bij die van cil 4 daar kon ik het niet goed bij zien maar het leek hetzelfde. Ik vind wel dat dat heel weinig is maar misschien hoort dat zo=
Wat je ziet in die plastic zakjes dat komt uit de retourleiding.

Ik heb trouwens net de motor kunnen starten door middel van hete lucht in de luchtinlaat te blazen (half uurtje) en toen begon hij eerst heel moeilijk maar daarna sloeg de motor aan.

Misschien is het nu wat duidelijker uitgelegd.

Groetjes,
Roberto
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
uit alle verstuivers moet ongeveer dezefde hoeveelheid uitkomen,als er ene verstuiver veel meet uitkomt is deze stuk

nog een vraag gaat de startmotor nog vlug genoeg rond?
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 67
Lid geworden op: 02 mar 2010 13:06
Auto: C5 2.0 HDi Prestige Break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 276371
Kleur: grijs
KPH: Voor + Achter
Locatie: Goirle
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Hoi,

Ja volgens mij draait de startmotor goed en snel rond.
Het euvel is ook in een keer begonnen toen het van de een op de andere dag zo koud werd! van de zomer geen enkel probleem.
We kwamen een paar weken geleden s'avonds thuis toen was er niks aan de hand. De volgende dag was het koud geworden en vanaf toen starte de auto niet meer.

Maar dat ik hem kan starten met warme lucht is dat ook nog een indicatie in welke hoek ik moet zoeken?
Iemand anders oppperde al om morgenochtend weer proberen te starten met warme lucht en dan de motor goed warm te laten draaien en dan weer die lektest op de verstuivers te doen.
Heeft dat meer waarde als de motor warm is? Of moet dat niet veel uitmaken?
Ik heb er geen probleem mee om dat weer te doen het is makkelijk en ik heb die slangetjes nu toch.

Groet,
Roberto
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
heb je al is gemeten of je spanning krijgt op de gloeipluggen
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Er komt altijd brandstof retour. Dit mag in zo'n korte tijd niet veel zijn (druppels) en moet hetzelfde zijn per cilinder. Een goede meting is dan noodzakelijk > maatverdeling noodzakelijk. Meetpotjes gebruiken of eventueel de oplossing van GW.

Op je foto's is het moeilijk te beoordelen of de hoeveelheid (te) groot is.

Als je een scantool ter beschikking hebt kan je in de livedata zien wat de raildruk, starttoerental, inlaattemperatuur enz is .
Dat kan helpen met dit soort problemen.

succes.
Plaats reactie