Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik had een 14 jaar oude xantia met een hele goede motor...
Helaas was de motor het énige goede (en het enige hele) aan de auto. De rest was zo rot dat er geen oudijzerprijs meer voor te krijgen was (denk ik), en zo vergaat het de meeste xantia's.....
Helaas was de motor het énige goede (en het enige hele) aan de auto. De rest was zo rot dat er geen oudijzerprijs meer voor te krijgen was (denk ik), en zo vergaat het de meeste xantia's.....

C5club Newbie


Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2013 10:03
Auto: Xantia 2.0 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1999
Versnellingsbak: EAT8
Xantia is nog goed hoor, maar ik wil eigenlijk gewoon wat anders, heel simpel.
Ik denk dat als we allemaal het principe zouden hanteren van een auto oprijden het Nederlandse wagenpark er sowieso heel anders zou uitzien met enkel en alleen maar auto's van pak 'em beet 2003 en ouder. Dus tja, aan dat oprijden hecht ik eerlijk gezegd niet zoveel waarde, ook al zou een auto nog 10 jaar of meer mee kunnen (ik zet hierbij dus al zelf een streep door mijn derde keuze).
Ik denk dat als we allemaal het principe zouden hanteren van een auto oprijden het Nederlandse wagenpark er sowieso heel anders zou uitzien met enkel en alleen maar auto's van pak 'em beet 2003 en ouder. Dus tja, aan dat oprijden hecht ik eerlijk gezegd niet zoveel waarde, ook al zou een auto nog 10 jaar of meer mee kunnen (ik zet hierbij dus al zelf een streep door mijn derde keuze).

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Veel xantia's vallen ten prooi aan het roestduiveltje wat z'n tandjes in de übersmakelijke achterkokerconstructie van de Xantia zet. Ingebouwde levensduur dus. Ik vind dat persoonlijk geen punt, ik vind het een van de allerlelijkste producten die Citroén ooit heeft geproduceerd. Maar het rijdt best goed moet ik toegeven...
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik vind dat je erg denigrerend spreekt over de meest betrouwbare Citroën ooit, sinds de ID en DS.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ach C5jan ziet liever de bx , ook niet bepaald het toonbeeld ...
Xantia is idd normaal gesproken prima betrouwbaar
Xantia is idd normaal gesproken prima betrouwbaar

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Dat heb je goed Menno 
En - de eerste Citroën waarmee ik op vakantie stilviel wegens pech - de betrouwbaarste?
(het beruchte koppelingsclipje brak af)
Ik vermoed dat je ook andere troenen zoals ZX en Evasion vergeet...
Maar goed,

En - de eerste Citroën waarmee ik op vakantie stilviel wegens pech - de betrouwbaarste?

(het beruchte koppelingsclipje brak af)
Ik vermoed dat je ook andere troenen zoals ZX en Evasion vergeet...
Maar goed,

Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Zeker OT
, de enige waarbij ik ooit de ANWB nodig had omdat het kreng geen zin had was de BX ... Haha

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Ik durfde geen hulp in te roepen voor zoiets als een xantia - mensen zouden me hebben kunnen zien met dat ding - zeg. Het was ergens in Zuid Frankrijk. Gelukkig ontvouwde zich een klein wonder en sprak een Nederlandse local me aan die me naar een lokale garage mét tijd en goede zin loodste die me binnen anderhalf uur weer op de weg had...
Berichten: 1018
Lid geworden op: 12 aug 2009 09:10
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 512.000+
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Uden
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Dat je zelf aangeeft dat je graag wat anders wilt, is iets dat overkomt iedereen een keer. Maar wellicht aan ons de mogelijkheid om je te behoeden voor een minder slimme zet.
Zelf heb ik nog een 2.0 benzine Xant I activa, die ik ook al rijdt'ie nu op dit moment niet, toch de beste van al mijn citroëns beschouw, zeker wat zijn weggedrag betreft. De C5 Ph1 HPi 2,0 benzine, niets dan motorische ellende mee.
Wat JW-NHS aangeeft, onderschrijf ik en daarom quote ik 'm nog een keer.
Kortom, spaar door en ga voor een betaalbare ph2.
Suczeven met je keus
Zelf heb ik nog een 2.0 benzine Xant I activa, die ik ook al rijdt'ie nu op dit moment niet, toch de beste van al mijn citroëns beschouw, zeker wat zijn weggedrag betreft. De C5 Ph1 HPi 2,0 benzine, niets dan motorische ellende mee.
Wat JW-NHS aangeeft, onderschrijf ik en daarom quote ik 'm nog een keer.
Kortom, spaar door en ga voor een betaalbare ph2.
Suczeven met je keus
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404

C5club extreme Fan


Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jul 2006 13:12
Auto: berline 2.0
Opties: exlusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Locatie: Meppel
Wat mij vaak opvalt dat bij wat oudere auto's met weinig km's op de teller er vaak meer problemen zijn dan de exemplaren met wat meer ervaring.
Ik lees hier nog wel eens het e.e.a. aan reparaties die ik met mijn C5 nog niet heb gehad, en inmiddels heb ik er al meer dan 350 k op staan, en op g3.
Maar ondanks dat ik een 1.8 heb is hij voor mij snel genoeg, en altijd betrouwbaar geweest.
Ik lees hier nog wel eens het e.e.a. aan reparaties die ik met mijn C5 nog niet heb gehad, en inmiddels heb ik er al meer dan 350 k op staan, en op g3.
Maar ondanks dat ik een 1.8 heb is hij voor mij snel genoeg, en altijd betrouwbaar geweest.
toch maar weer een citroen!!!

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Zomaar een gedachte: als de kapitein met een Xantia ipv een C5 gecrashd was, hadden we hier nu wél een forumlid minder gehadGW-tje schreef:Ik vind dat je erg denigrerend spreekt over de meest betrouwbare Citroën ooit, sinds de ID en DS.

De Xantia voelt degelijk aan maar er mankeert toch erg veel aan de veiligheid, het was één van de onveiligste autoos van z'n tijd.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat laatste is niet juist.
Als je de oude crashtests bekijkt, en die vergelijkt met auto's uit diezelfde tijd, komt de Xantia er goed van af. Op het XantiaForum is daar het eea over te vinden.
Afgezet tegen de huidige maatstaven is hij inderdaad een stuk minder, ook in vergelijking met de C5. Waarbij de PH3 weer beter is dan de PH2, en die is op een aantal punten weer beter dan de PH1.
Groet,
JW
Als je de oude crashtests bekijkt, en die vergelijkt met auto's uit diezelfde tijd, komt de Xantia er goed van af. Op het XantiaForum is daar het eea over te vinden.
Afgezet tegen de huidige maatstaven is hij inderdaad een stuk minder, ook in vergelijking met de C5. Waarbij de PH3 weer beter is dan de PH2, en die is op een aantal punten weer beter dan de PH1.
Groet,
JW
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Zo is het, en voorts is dit een discussie niet waard..
De xant heb ik altijd een mooie cit gevonden..
De periode ax,bx,zx heb ik persoonlijk cit niet mooi gevonden, wel de cx natuurlijk haha..
Auto's blijven een kwestie van smaak..
Vorige week kwam ik langs de plaatselijke audi dealer, mijn vrouw zegt "het zijn toch mooie auto's.."
Kort en bondig antwoord van mij... Neen..
Goed, dat vinden andere van mijn c4 ...
Leuk toch?
De xant heb ik altijd een mooie cit gevonden..
De periode ax,bx,zx heb ik persoonlijk cit niet mooi gevonden, wel de cx natuurlijk haha..
Auto's blijven een kwestie van smaak..
Vorige week kwam ik langs de plaatselijke audi dealer, mijn vrouw zegt "het zijn toch mooie auto's.."
Kort en bondig antwoord van mij... Neen..
Goed, dat vinden andere van mijn c4 ...
Leuk toch?


C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Van mij mag je een xantia mooi vinden hoor, onder een stolpje zetten, knuffelen, poetsen - je doet maar! Ieder z'n meug, z'n hobby etc.
Maar omgekeerd wil ik dat graag ook.
Ik vind het een spuug- en spuuglelijk ding, echt zonde van de plek. Jammer dat Citroën met zoiets geassocieerd kan worden etc..
@jw: Ik vergelijk uit de tijd van de auto, dus xantia vs. tijdgenoten. Het begin van de ncapscores, er kwamen amper 2 sterren op het scorebord, met name door de veel te slappe A-stijl die knikt (of de rest die te sterk is, waardoor de botsing te ver doorzet). Dat blijkt ook wel uit de crashfotoos uit die tijd; ik heb iets teveel dodelijk-ongeval fotoos gezien met een Xantia in de macabere hoofdrol. Het dak plet bij het minste geringste omdat de A-stijl knikt.
Maar omgekeerd wil ik dat graag ook.
Ik vind het een spuug- en spuuglelijk ding, echt zonde van de plek. Jammer dat Citroën met zoiets geassocieerd kan worden etc..
@jw: Ik vergelijk uit de tijd van de auto, dus xantia vs. tijdgenoten. Het begin van de ncapscores, er kwamen amper 2 sterren op het scorebord, met name door de veel te slappe A-stijl die knikt (of de rest die te sterk is, waardoor de botsing te ver doorzet). Dat blijkt ook wel uit de crashfotoos uit die tijd; ik heb iets teveel dodelijk-ongeval fotoos gezien met een Xantia in de macabere hoofdrol. Het dak plet bij het minste geringste omdat de A-stijl knikt.