Pagina 2 van 4
Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 19:19
door Ronald
Klein beetje offtopic: Vervanging van een FAP van een niet nader te noemen Amerikaanse diesel zou rond de 3000 euro gaan kosten. Een niet nader te noemen garagist ging experimenteren met een bedrijf die het ding openzaagt, schoonmaakt en weer dichtlast voor 15% van de kosten.
Gr. Ronald
Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 20:39
door BJG
Het FaP is niet deelbaar bij deze auto, net zo min als bij alle andere PSA FaP's. Dan zul je toch met de slijptol aan het werk moeten.
Uiteraard kan een doe het zelver proberen het filter zelf te reinigen, (ook zonder het keramisch blok te verwijderen) en is het dubieus waar het ceriumoxide terechtkomt. Maar daar ging het niet direct om in dit geval.
Ook over de schadelijkheid van ceriumoxide voor mens en milieu is nog niet zo heel veel bekend. Het is slecht oplosbaar in water, dus wordt het vrijwel niet in het lichaam opgenomen. Maar wat op lange termijn het effect is is nog niet goed bekend bij mijn weten.
Inderdaad zijn er bedrijven die het FaP lossnijden en het dan schoonmaken. Daarover kun je op internet genoeg vinden bij oa Büchli. Deze bedrijven zorgen voor verantwoorde afvoer van de restanten.
De PSA ruilfilters krijgen een nog iets specifiekere behandeling in Frankrijk, maar ook dan is het filter slechts een keer her te gebruiken.
Een verzadigd filter laat prima roet door. Je wilt ze de kost niet geven die met hun met FaP uitgeruste C5 een beste rookwolk uitbraken doordat hun filter aan vervanging toe is.
Let daar maar eens op onderweg, gegarandeerd dat je het gaat zien
Dat heeft te maken met de structuur van de roetdeeltjes. En van het filter natuurlijk. Het is natuurlijk niet zo dat de mazen van het FaP kleiner zijn dan de Koolstof molekulen

Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 20:40
door chathanky
Dit filter kun je losschroeven, niets zagen, slijpen en lassen.

Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 20:41
door BJG
Hoe doe je dat dan?
Vreemd dat ik dat nog nooit heb gezien
Minuscule onzichtbare boutjes?

Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 20:43
door chathanky
Tot orga 9425 daarna is het een deel geworden.
vkat.jpg
Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 20:46
door Roman
ik wil me niet in deze discussie mengen..
maar ik weet uit ervaring dat de roetfilters van de 2.2 hdi schoon gemaakt zijn met de hoge druk reiniger...
Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 20:52
door BJG
De discussie is niet zozeer dat ze wel of niet schoon te maken zijn met een hogedrukreiniger.
Ja dat kan redelijk, en bij de 2.2 en nieuwe 2.0 makkelijker dan bij de 1.6 weet ik uit ervaring. Toch is het eindresultaat vrijwel nooit echt wat je wenst (weet ik ook uit ervaring).
Om het goed te doen moet je het filter zelf er uit halen. Daarvoor moet je zagen of slijpen, omdat de filters
niet deelbaar zijn
@chathanky:
Ja nr 13 is een FaP
Dus?
Jij schrijft dat het FaP te delen is
Dus niet zoals je ziet

Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 20:54
door Harm
chathanky schreef:Tot orga 9425 daarna is het een deel geworden.
vkat.jpg
Mijn FAP met ORganummer 11330 (uit het hoofd) is ook deelbaar uitgevoerd, zag ik van de week toen ik een motorbeschermplaat monteerde...

Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 20:57
door chathanky
Je kunt er dan toch bij om te reinigen het filter ligt dan bloot. Niets anders dan ze de kat doorslijpen hoor.
Naast hogedrukreinigen zijn er ook middeltjes op de markt die de as kunnen verwijderen uit de fap.
Aangezien de km stand en het niet bekend is lijkt me dit voor de ts geen onzinnige informatie.
Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 21:00
door chathanky
Klopt idd. daarna is hij ook deelbaar zag ik bij nader inzien. De afbeelding is van een 2.0 maar ook de 2.2 heeft een vergelijkbare kat.
Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 21:03
door BJG
Die middeltjes werken niet echt goed (weet ik ook omdat ik het geprobeerd heb)
Niemand zei dat jij onzinnige info geeft, alleen niet correcte info
Het filter is inderdaad altijd los te halen van de Kat, ook na orga 9425.
Maar het filter zelf is niet deelbaar zonder zaag

Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 21:10
door chathanky
om
dit een beetje te voorkomen maken ze het niet makkelijker en maken ze het waarschijnlijk niet meer demontabel.
Duidelijk te zien het verschil en de troep die er uit komt. laat het de 2 de leven ipv 180.000km slechts een ton mee gaan, lekker belangrijk voor een 2001 C5?
Er zijn genoeg tevreden klanten die de kat reinigen en daar kosten mee besparen en vol tevreden mee zijn.
Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 21:12
door chathanky
De onzinnige informatie sloeg op het afwijken van de enige vraag of er iets met de lexia gedaan moet worden, aangezien de km stand kan de ts dit tegenkomen, dit was mijn uitgangspunt.
Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 21:22
door c5jan
Ah, en zo gaat het bijvullen dus:
http://www.youtube.com/watch?v=xbhfyjasy7g" onclick="window.open(this.href);return false;
(gaat bij deze 2.2 hdi eolys 176 in vlgs het flesje)
Re: reset eolyshoeveelheid in lexia
Geplaatst: 19 mei 2013 21:32
door BJG
@Chathanky
Afwijken van de vraag ja ja
De TS heeft een echt probleem doordat hij zijn tank met de verkeerde vloeistof vulde!
Zeer terecht door JW geconcludeerd.
Als jij dat afwijken noemt van een vraag klopt dat. Maar als je dat onzinnige info noemt klopt dat helemaal niet!
Ik denk dat de TS meer geholpen is met de info dat de Eolys niet van het juiste type is dan met de info dat zijn FaP deelbaar is en de daarop volgende discussie.
Ook de vraag of er iets met de Lexia moet worden gedaan is inmiddels beantwoord, en stond overigens ook reeds bij de FAQ.
Verder zijn de filters gewoon demontabel hoor, nog steeds.
In het filmpje zie je exact zo'n filter waarvan jij een plaatje post.
Het probleem is niet zozeer dat de filters na doe het zelf reinigen zoals op dat filmpje minder lang meegaan. Meer dat de in de wanden gedrongen eolysresten niet er uit gaan, en het FaP zodoende niet bijzonder veel roet afvangt. Zo'n ding blijft altijd roken doordat de effectiviteit een heel stuk minder is. Dit is eenvoudig met een roetmeting te controleren voor/na.
Dat bedrijven die roetfilters reinigen heel veel erg tevreden klanten hebben neem ik onmiddellijk van je aan.
Maar het PSA Fap is toch nog iets anders vanwege de Eolys. Daarbij zie je bij reiniging bij zo'n bedrijf na die tijd toch nog best veel roetuitstoot, in tegenstelling tot de FaP's die via het dealerkanaal worden gerefurbished.