Pagina 2 van 14

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 14 apr 2013 19:23
door akooiman
Doe niet zo moeilijk........


haal de riem er af, boortje zit al in je nokkenas.....
zet je krukas weer gelijk , en zet de riem terug.

boortje weghalen en je krukas 4x met een sleutel nronddraaien om er zeker
van te zijn dat alles op tijd staat.

witte streepjes gelijk zetten en kijken of het boortje weer past.
Alles ok, starten en gas erop.

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 14 apr 2013 19:29
door JW-C5
Dat gaf ik ook aan, als tussenactie.
Om te checken of alles nog OK is.

Maar uiteindelijk moet alles er weer af, de koppaking moet immers vervangen worden.
En da's een stevige klus bij deze motor :(
Dan moet er ook een nieuwe D-riem op, naar ik denk.

Groet,
JW

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 14 apr 2013 23:35
door L A
akooiman schreef:Doe niet zo moeilijk........
haal de riem er af, boortje zit al in je nokkenas..... zet je krukas weer gelijk , en zet de riem terug.
boortje weghalen en je krukas 4x met een sleutel nronddraaien om er zeker van te zijn dat alles op tijd staat. witte streepjes gelijk zetten en kijken of het boortje weer past. Alles ok, starten en gas erop.
JW-NHS schreef:Dat gaf ik ook aan, als tussenactie.
Om te checken of alles nog OK is. Maar uiteindelijk moet alles er weer af, de koppaking moet immers vervangen worden.
En da's een stevige klus bij deze motor :(
Dan moet er ook een nieuwe D-riem op, naar ik denk.
Groet,
JW
De optie om niet moeilijk te doen is heel verleidelijk, maar :smt017
Met de hulp van JW (zijn pdf files staan op de achtergrond op scherm ter assistentie) ben ik nu tot aan de voor- en zijkant van de kop om die vrij te maken van opbouw.

En om te antwoorden waarom ik niet kies voor "niet moeilijk doen", is dat ik in één van de beschrijvingen las, was hetgeen ikzelf nog niet goed had gedaan (zie printscreen pdf distributie afstellen. Namelijk ik had de krukas nog niet met gereedschap n° 2 geblokkeerd (blokkeren is hier bedoeld als lees: gecontroleerd).
Om de poelie los te krijgen moet ik zwaardere maatregelen nemen.

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 15 apr 2013 00:01
door c5jan
Denk ik nu te simpel? Als de motor niet gelopen heeft (onmogelijk in deze toestand), de kop er tóch af gaat, dan kom je vanzelf eventuele beschadigingen op de kleppen tegen.
Er heeft nog geen ontbranding plaatsgevonden, dus als er schade zou zijn, zou je verse krasjes op de zuigers of kleppen moeten kunnen zien.

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 15 apr 2013 00:07
door L A
Inderdaad C5jan. Daar ga ik ook vanuit.
En de D-riem zal ik zeker ook vervangen JW.
Hieronder hoe het er nu bijstaat.
Morgen weer verder :citrofiel

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 15 apr 2013 00:09
door L A
L A schreef: (zie printscreen pdf distributie afstellen. Namelijk ik had de krukas nog niet met gereedschap n° 2 geblokkeerd (blokkeren is hier bedoeld als lees: gecontroleerd).

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 15 apr 2013 00:10
door c5jan
Wat een klus - succes met de operatie!

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 15 apr 2013 00:28
door L A
Kan ik het blok in de takel laten hangen en toch de kop losnemen?
Of moet ik het blok van onderaf steunen?
Of, anders gezegd, volstaat het om de drie bouten, rechts onder in de onderste afbeelding los te nemen waar de kop mee vast zit aan dat deel waarin ik nu ook het oog heb vastzitten waaraan het blok hangt?

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 15 apr 2013 00:38
door c5jan
Geen idee - maar kijk ont-zet-tend goed uit dat je het onderblok of de kop niet beschadigt bij het afnemen want dan ben je veel verder van huis. Als je het niet spanningsvrij rechtstandig kunt afnemen is het niet goed.

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 15 apr 2013 07:12
door L A
c5jan schreef: schreef o.a. Geen idee - maar kijk ont-zet-tend goed uit dat je het onderblok of de kop niet beschadigt bij het afnemen
Cjan, Kan je me concreet aangeven wat ik dan moet doen om dat te voorkomen.
Is daar eventueel speciaal gereedschap voor nodig om die kop te lichten?
Uit wat JW-NHS me heeft toegstuurd via een pb-tje, waar ik overigens zeer dankbaar voor ben, heb ik nog niet kunnen opmaken dat daarvoor iets wordt aangegeven.
Heb ik dan mijn huiswerk nog niet helemaal goed voorbereid :lol: :lol: ?

Ga nu weer aan de slag en dank iedereen tot op heden voor het mee-reageren :cit4

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 15 apr 2013 08:18
door c5jan
Je moet vooral rechtstandig lichten zonder kantelen of op 1 punt laten leunen. Een buts in kop of blok is een potentiele lekkage.

Ik ben geen ervaren koppensneller maar bij sommige koppen zijn er speciale tilgaten voorzien waarmee je met een set pennen de kop rechtstandig kunt lichten.
Bij een blok wat ik gesloopt heb vanwege lekkage bleek wel dat door onoordeelkundig lichten het onderblok daar zodanig was beschadigd dat het blok gerepareerd had moeten worden alvorens de koppakking te plaatsen - hetgeen niet gebeurd was etc.

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 15 apr 2013 10:27
door JW-C5
In het document B1EG64P0 - Verwijderen - aanbrengen : Distributieriem is op pagina 5 te lezen dat die rechter motor steun helemaal verwijderd moet worden, samen met de reactie stang.
Dat punt kun je dus niet meer gebruiken om de motor aan "op te hangen".
Ook de reactiestang onder motor moet verwijderd worden, zo is te lezen op pagina 4.

Daar staat ook een wat cryptisch zinnetje: Ondersteun de motor (met behulp van een kraan). Hoe dat dan gedacht is kan ik daaruit niet opmaken.
Mij lijkt dat een goede ondersteuning onder de motor z'n werk zal doen.

Voor het blokkeren van het vliegwiel bestaat een speciaal stukje gereedschap 0188-F. Dat grijpt in op de tandkrans van het vliegwiel. Ook dat is in dat document getoond.

Mbt tot het lichten van de kop, daarvoor bestaat gereedschap 0188-L.
Dat is beschreven in document B1DG9AP0 - Verwijderen - aanbrengen : Cilinderkop op de auto Daar staat ook in hoe de kop gelicht moet worden.

Groet,
JW

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 15 apr 2013 23:02
door chathanky
Een goed aangebrachte ondersteuning onder het blok is toch een prima oplossing?
Zoek wel een deel die die ondersteuning echt kan dragen.

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 16 apr 2013 00:21
door L A
C5jan en JW-NHS
Dat stukje over et lichten van de kop met die twee pennen zal ik nog eens doornemen. Het is me nog niet helemal duidelijk hoe dat moet.

De vliegwielblokkering heb ik voor elkaar, wat betreft de pen die er in moet. Pas na verwijderen van de startmotor kwam ik er achter waarom de mij aangerade pen met diameter 8 mm nergens in wilde.
Het gat in dit type motor is 7 mm!

Op dit moment lukt het me niet om foto's te plaatsen, komt later wel.

chathanky en JH-NHS
Die motorondersteuning gaat wel lukken.

Tot zover weer mijn oprechte dank voor alle reacties :smt023
Zie morgen voor het vervolg m vr gr L A

Re: zelf Koppaking vervangen

Geplaatst: 17 apr 2013 00:38
door L A
Voor wat betreft vandaag o.a.:
- de fixeerbeugel gemaakt om de twee turbo's mee vast te zetten
- en idem geplaatst
Morgen weer een dag. :cit4