Pagina 2 van 2
Re: emissie-storing - goedkope diesel
Geplaatst: 04 mei 2013 08:07
door peeke 1972
Als je zo een ritten doet om de boel schoon te maken doe dit dan eens in 4de zodat het toerental boven de 3000 toeren blijft. Dan word het systeem niet gebruikt maar krijg je natuurlijke regeneratie. Want het grote probleem in dit verhaal is dat door die lage toeren wat je rijd omdat de motor niet is opgewarmd de boel idd verstopt en op lange termijn kan het systeem ook niet meer volgen. Dus ik zou je aanraden elke keer je de kans krijgt om een lange rit te doen,een 30 km te zorgen dat de toeren boven de 3000 blijven. Dan word alles er mooi uitgeblazen. Doe dit ook regelmatig aangezien onze dame ook meestal korte afstanden doet. Maar onze familie woont in Belgisch limburg en wij in Antwerpen en dan probeer ik de eerste 30 km tussen de 3000 en 3500 toeren te blijven op de autosnelweg. Dit is een toerental waar een diesel zich nog lekker voelt en waar ie alles schoon blaast.
Re: emissie-storing - goedkope diesel
Geplaatst: 04 mei 2013 10:50
door Klaverblaadje
Roman schreef:hoor je wel eens , als je de auto van contact afzet, dat de ventilator nog na blaast???
dan was hij nml bezig met de regeneratie.

De 1.6 HDIF kan erg lang "nablazen" soms zo lang dat je denkt dat er iets stuk is.
Als je dit nog niet hebt meegemaakt kan het best zijn dat de regeneratie niet werkt.
Als dat emissielampje aan gaat, niet zenuwachtig worden, als het na een paar dagen niet UIT gaat dan moet er pas actie volgen.
Re: emissie-storing - goedkope diesel
Geplaatst: 04 mei 2013 11:55
door morjos
Ja, Roman dat heb ik wel eens gehad.
Wat doe je dan ?? Terug starten en doorrijden ??
Re: emissie-storing - goedkope diesel
Geplaatst: 04 mei 2013 11:56
door Roman
heb ik nooit gedaan...
maar je weet wel dat het werkt...

Re: emissie-storing - goedkope diesel
Geplaatst: 04 mei 2013 12:01
door morjos
Thanks Peeke1972...goede tip. Ga ik in de toekomst doen.
De Dame ligt me nogal na aan het hart....bij allen op dit forum denk ik

Re: emissie-storing - goedkope diesel
Geplaatst: 04 mei 2013 22:54
door BJG
peeke 1972 schreef:. Dus ik zou je aanraden elke keer je de kans krijgt om een lange rit te doen,een 30 km te zorgen dat de toeren boven de 3000 blijven. Dan word alles er mooi uitgeblazen.
Ik wil je verhaal niet onderuit halen, maar ik heb eens wat metingen gedaan bij de 16 eHDiF.
Opvallend is:

regeneratie vindt plaats bij >450 gr C

op een normale manier bereik je die temperatuur moeilijk, zelfs nog niet bij 150 km/h

Bij een hoger toerental (lagere versnelling) is de doorstroming aan gassen groter, zodat de temperatuur van het FAP vrijwel altijd lager is dan in een hogere versnelling bij dezelfde snelheid.

Bij een regeneratie meette ik bij 80 in 5 490 gr (1900 rpm) 4 slechts 430, in 3 kwam hij onder de 400 en moest extra moeite doen om weer hoger te komen.
Verder merk ik bij mijn eigen auto dat regeneratie op de snelweg meestal langer duurt dan op de binnenweg met lagere snelheden.
Dit kan verband houden met afkoeling door rijwind en door het debiet van gassen dat hoger is en daardoor meer moeite kost op te warmen.