Pagina 2 van 2
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 12 aug 2012 19:25
door EvilTwin
Kan, maar gezien de symptomen eerst achter eens kijken. Die zit ook iets makkelijker.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 21 aug 2012 15:18
door gerben
Ik heb een aantal jaren geleden ook een zoiets gehad. Bij mij was de middelste sensor van de hoogteregeling kapot (HA3) Vervanging koste mij toen 75 euro.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 29 aug 2012 10:45
door Botak
Weet je inmiddels al meer Biker ?
Ik ben vorige week met mijn C5 vertrokken voor vakantie (Parijs, Zwitserland, totaal 2400km), bij Utrecht (30km) kreeg ik ook deze storing. In eerste instantie kreeg ik een hartverknettering, maar omdat het dashboard spreekt over 'service' en niet rept over 'stop' ben ik blijven rijden, maar dat 'ernstig' zat me flink dwars.
Ik heb de melding de hele week gehad, maar heb eigenlijk niets kunnen ontdekken aan de auto. Heb zelfs het niveau niet gecontroleerd, omdat ik er eigenlijk vanuit ga dat hij dat dan wel zou melden ? (ben ik gewend uit mijn XM) Gymnastieken (op en neer) durfde ik niet aan en halverwege de vakantie zag ik wel dat hij in de hoge stand stond toen ik afsloot.
Ik heb er prima mee gereden, de terugreis uit Zwitserland gewoon 170km/u op de Autobahn zonder problemen en zal er de komende dagen eens induiken. Maar ben zeer benieuwd of jij al verder bent met je storing ?
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 29 aug 2012 11:30
door gerben
Bij mij stond hij na het afsluiten ook hoog op een pootjes. Na een tijdje ging de dame vanzelf naar beneden. Zou toch de sensor laten vervangen.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 30 aug 2012 07:49
door EvilTwin
Op de C6 komt deze melding met de waarschuwing max 90km/h en dat is met reden.
Wat jullie gemerkt hebben is dat de
BHI de achteras heeft afgesloten. Als de melding komt op het moment dat je volgeladen bent is niet helemaal zeker dat de kont op de juiste rijhoogte staat en blijf staan, eventuele regeling (bijv omlaag >120km/h) kan niet meer.
Kom je met deze melding op je bestemming en haal je de baggage (en passagiers) eruit, dan komt de kont (ver) omhoog en regelt hij niet meer naar beneden.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 30 aug 2012 09:53
door Botak
Maar het is dus hoogst waarschijnlijk de sensor voor hoogteregeling achteras in mijn geval ?
Ik heb gisteren geprobeerd te gymnastieken, maar de 'standjes' werken niet meer. Auto blijft gewoon in normale stand, display reageert wel (kort). Oftewel, de wil is er, maar de reactie niet.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 30 aug 2012 20:44
door EvilTwin
Het gedrag is wel consistent met een kapotte hoogtesensor.
Het is (in real time) uit te lezen met een Lexia, die heb je uiteindelijk, na het vervangen ook nodig voor de fijnafstemming van de hoogte. (het manchet verdraaien is te grof). De hoogte meten is sowieso geen simpel klusje.
BTW er is geen sensor voor het LDS niveau. Je merkt het lage niveau in het bokken van de stuurbekrachtiging in de uiterste standen en in het niet meer goed schakelen tussen HARD en ZACHT, in het geval van HA3+ met variabele veerkarakteristiek. Verder daaronder gaat de BHI pomp lucht happen en dan raakt die overbelast, valt de druk weg en krijg je deze melding ook, maar dan omdat de auto niet meer omhoog kan, vanwege een tekort.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 31 aug 2012 07:40
door Peebee
BTW er is geen sensor voor het LDS niveau
En dat vind ik dan weer een beetje vreemd,
is toch essentieel voor het functioneren van de vering,
dus als b.v. het niveau te laag komt zou een waarschuwing op z'n plaats zijn....
Tenslotte piept de dame zo ongeveer voor alles wat maar kan
Anderzijds een tijdje terug " Storing remsysteem " omdat een lampje kapot was...

Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 31 aug 2012 08:09
door GW-tje
Klopt, in de voorgaande systemen werd het peil van de LHM wel gecontroleerd. Het enige verschil, en wel een hele belangrijke, is dat de C5 voor zijn remmen een afgesloten systeem heeft op basis van de normale remvloeistof. Uit veiligheidsoverweging, en dat is verplicht, zit hier wel een voorraadcontrole op. Dat is ook de enige reden dat dat destijds ook op de LHM-systemen zat.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 02 sep 2012 12:02
door EvilTwin
Dát het systeem afgesloten is, bepaalt ook mede dat er geen verklikker meer op zit. Het hoort gewoon niet te lekken en het plaatsen van een verklikker is op zichzelf een verzwakking van het afgesloten reservoir.
Daarnaast peilde je LHM in de hoogste stand (en ging dus dan pas de verklikker aan) terwijl je LDS in de láágste stand test: het zou te veel false positve meldingen opleveren indien het met een verklikker ging.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 03 sep 2012 10:55
door Botak
Hm, dan moet ik mijn niveau ook maar eens checken, want in de uiterste stand van de stuurbekrachtiging voelt het niet soepel, kan dat niet anders uitleggen. Ik heb eergisteren 3 mensen (200 kilo) achterin gehad en toen zakte de auto door zijn hoeven. Ik kon ermee rijden, maar een drempel was nagenoeg onmogelijk, de trekhaak ving dit op.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 04 sep 2012 11:31
door Botak
Gisteren de auto uitgelezen bij de garage. Het is de sensor voor. Daarom staat de auto (vooral voor) hoog op de poten en daarom gaat de kont hangen bij extra passagiers of gewicht. Ga hem nu vervangen, mooie gelegenheid om gelijk wat andere kleine dingetjes aan te pakken.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 04 sep 2012 15:44
door Botak
En gemaakt. Alleen geen M6 boutje, maar M5. En 2 boutjes ipv 1, ivm met een hitteschildje. Beide sensoren geven weer de waarde die ze moeten geven en de auto kan weer omhoog en omlaag. Sensor kost zonder korting ongeveer 45€.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 04 sep 2012 15:52
door gerben
Dat is mooi.
Re: Ernstige storing vering
Geplaatst: 04 sep 2012 18:03
door Peebee
Da's mooi weer een probleem opgelost,
op naar het volgende
