Re: Roetfilter vervangen?
Geplaatst: 05 jul 2012 02:12
Niemand wilde/kon me het effect van vervangen van een geen storingsmelding opleverende oude roetfilter voorspellen. Zelf had ik de indruk dat de motor er last van had en dus toch maar een afspraak tot vervangen gemaakt. Het resultaat is een veel hogere rekening dan verwacht op grond van voorspellingen die ik vorig jaar kreeg en kwam neer op 400 euro ex voor een refurbished filter en een uurtje inzetten en testen, zeg maar 500 ex. Dat bleek uiteindelijk 850 incl te zijn
. Het filter was 471 ex geworden en er brak nog een drukleiding af.
Het resultaat is behoorlijk schokkend. Het trillen is gebleven maar je gaat nu zo snel door die 2500 tpm heen dat het niet storend meer is. De motor pakt beter op maar het opvallendst is de graagte waarmee deze in toeren wil klimmen.
Op de snelweg zag ik verbruiken op de meter voorbij komen die ik nog nooit gezien heb. Tussen de 1 op 17 en 1 op 18 bij 120 echte kilometer per uur en dat over 50 km zonder noemenswaardige wind gisteravond. 248 dKm is dus echt te veel geweest voor mijn FAP ook zonder meldingen.
Vreemd genoeg had mijn echtgenote vandaag twee maal een emissiestoring, die elk na een herstart verdween. Een testritje van mij leverde niets op en kon de melding ook niet meer terugvinden in het logboek. De laatste keer dat ik deze storing kreeg was na een Argos tankbeurt, maar nu zat er Shell Fuelsave in.
Overmorgen op vakantie en dacht nu echt alles klaar te hebben, na de recente olie/filters wissel, de stabistangetjes en nu dus het FAP. Hopenlijk doet de rit naar Portugal waarvan de eerste etappe naar Bordeaux dit soort fratsen verdwijnen.

Het resultaat is behoorlijk schokkend. Het trillen is gebleven maar je gaat nu zo snel door die 2500 tpm heen dat het niet storend meer is. De motor pakt beter op maar het opvallendst is de graagte waarmee deze in toeren wil klimmen.
Op de snelweg zag ik verbruiken op de meter voorbij komen die ik nog nooit gezien heb. Tussen de 1 op 17 en 1 op 18 bij 120 echte kilometer per uur en dat over 50 km zonder noemenswaardige wind gisteravond. 248 dKm is dus echt te veel geweest voor mijn FAP ook zonder meldingen.
Vreemd genoeg had mijn echtgenote vandaag twee maal een emissiestoring, die elk na een herstart verdween. Een testritje van mij leverde niets op en kon de melding ook niet meer terugvinden in het logboek. De laatste keer dat ik deze storing kreeg was na een Argos tankbeurt, maar nu zat er Shell Fuelsave in.
Overmorgen op vakantie en dacht nu echt alles klaar te hebben, na de recente olie/filters wissel, de stabistangetjes en nu dus het FAP. Hopenlijk doet de rit naar Portugal waarvan de eerste etappe naar Bordeaux dit soort fratsen verdwijnen.