Pagina 2 van 2

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 05 jul 2012 02:12
door staircase
Niemand wilde/kon me het effect van vervangen van een geen storingsmelding opleverende oude roetfilter voorspellen. Zelf had ik de indruk dat de motor er last van had en dus toch maar een afspraak tot vervangen gemaakt. Het resultaat is een veel hogere rekening dan verwacht op grond van voorspellingen die ik vorig jaar kreeg en kwam neer op 400 euro ex voor een refurbished filter en een uurtje inzetten en testen, zeg maar 500 ex. Dat bleek uiteindelijk 850 incl te zijn :cry:. Het filter was 471 ex geworden en er brak nog een drukleiding af.

Het resultaat is behoorlijk schokkend. Het trillen is gebleven maar je gaat nu zo snel door die 2500 tpm heen dat het niet storend meer is. De motor pakt beter op maar het opvallendst is de graagte waarmee deze in toeren wil klimmen.
Op de snelweg zag ik verbruiken op de meter voorbij komen die ik nog nooit gezien heb. Tussen de 1 op 17 en 1 op 18 bij 120 echte kilometer per uur en dat over 50 km zonder noemenswaardige wind gisteravond. 248 dKm is dus echt te veel geweest voor mijn FAP ook zonder meldingen.
Vreemd genoeg had mijn echtgenote vandaag twee maal een emissiestoring, die elk na een herstart verdween. Een testritje van mij leverde niets op en kon de melding ook niet meer terugvinden in het logboek. De laatste keer dat ik deze storing kreeg was na een Argos tankbeurt, maar nu zat er Shell Fuelsave in.
Overmorgen op vakantie en dacht nu echt alles klaar te hebben, na de recente olie/filters wissel, de stabistangetjes en nu dus het FAP. Hopenlijk doet de rit naar Portugal waarvan de eerste etappe naar Bordeaux dit soort fratsen verdwijnen.

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 05 jul 2012 07:38
door Robster76
Toevallig dat dit langskomt nu. Ik krijg sinds deze week ook een melding op mijn scherm, met een wel heel aardig scrabble woord: Laag Niveau Anti-Dieselvervuilingsadditief. Is dit iets wat nog opgelost kan worden zonder vervanging? Ik kreeg van mijn dealer hier in Heerlen wel al de melding dat het best prijzig kan worden om dit op te lossen. :smt017

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 05 jul 2012 08:44
door Menno
Zo snel mogelijk de Eolyse bijvullen, en de tellers resetten, niet te lang mee wachten , ....
Sommige blijven vervolgens dan hardnekkig die melding houden, deed mijn 2.2 ook, helpt dan om het systeem uit te zetten , en na tweetal weken weer aan, meestal is het dan in orde ;)

Ligt klein beetje aan de staat van het Fapfilter ...

Als het hierbij blijft is het niet echt heel prijzig , hierna nooit meer een risico genomen en altijd Eolyse bij laten vullen voordat deze melding voorbij kwam , hield zelf 60 a 70 K aan, dan weet je tenminste geen last te hebben van hardnekkige meldingen :lol:

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 06 jul 2012 08:01
door EvilTwin
Als je bij 240dkm de melding additief bijvullen krijgt, dan is er waarschijnlijk bij 120dkm, volgens de norm Eolys bijgevuld. De vraag is dan of toen ook het FaP is vervangen en of dat nu moet?

Eolys was altijd zo'n 25eur/L ex.ex (5L reservoir) een FaP, is zoals hierboven vermeld >800 ex.ex. Een refubished exempaar is de helft. Goedkoper kan ook (gebruikt,niet opgewerkt).

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 06 jul 2012 08:06
door Robster76
Zal ik bij mij moeten nakijken/-vragen. De teller staat nu in elk geval over de 288dKM.

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 25 jan 2013 10:28
door Harm
Garage adviseert me nu na 180.000km het filter te vervangen, terwijl er niet wordt gerept over Eolyse... :smt017 :smt017

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 25 jan 2013 10:29
door Menno
Vanwaar het advies ????
Ik zou eerder de hoeveelheid eolyse laten checken ( hebben ze dat gedaan ?? )

Dat filter bij een stevige rijstijl kan m.i. nog wel even mee ...

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 25 jan 2013 10:33
door Harm
Dat was mijn idee ook. Merci!

Garage geeft aan dat het nodig is bij 180.000. Wie wil er eens in zijn onderhoudsboekje kijken?

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 25 jan 2013 10:39
door Menno
Volgens mij klopt het officieel gezien wel , maar ik zou de lexia erbij pakken en naar de staat van het FAP laten kijken, lijkt mij een beter uitgangspunt :idea:

Je hebt verder toch ook geen meldingen of problemen ???

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 25 jan 2013 10:50
door Harm
Inderdaad, probleemloze auto...

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 25 jan 2013 10:59
door Harm
Garage net gebeld en het filter nog even achterwege gelaten. Hun enige verweer: het mot van Citroën...

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 25 jan 2013 11:07
door Menno
Tja, dat zou voor mij iig geen argument zijn :oops: ...
Wat mij betreft maak je een juiste beslissing, met een beetje geluk doe je er nog een paar jaar mee ;)
Geld uitgeven kan altijd nog , en dan voor die optie van ET gaan ( refurbished )

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 25 jan 2013 12:31
door Harm
Van dat geld voor dat filter ga ik liever in mei een weekje weg... :smt190

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 25 jan 2013 12:33
door Klaverblaadje
Bij de laatste grote beurt was de Eolyse pas halverwege en volgens JO kon ik nog twee keer zoveel km uit het roetfilter halen.

Re: Roetfilter vervangen?

Geplaatst: 25 jan 2013 12:34
door Menno
Precies, het boekje in deze volgen is gewoon niet verstandig (tenzij je graag centen uitgeeft :mrgreen: )