Pagina 2 van 7

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 23 mei 2012 16:21
door XortioN
Het grootste probleem met die 163pk versie is dat ik niet snel één vond die volledig aan mijn eisen voldeed. Mijne heeft een automatische versnelling en een beige lederen interieur (+ alle opties). Om dergelijk voertuig in degelijke staat te vinden mag je écht lang zoeken, daarom dat ik ook meteen tot aankoop ben over gegaan toen ik hem vond (los van de 163 of 138pk versie).

En ik ben er van overtuigd dat dergelijke chiptune niet veel kwaad kan zolang je het voertuig warm rijdt en je altijd mooi de turbo laat uitdraaien (en dat doe ik gemiddeld 1minuut). Tenslotte spreek je dat koppel en die PK's niet altijd aan en zijn die onderdelen met een bepaalde marge gemaakt.

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 23 mei 2012 17:13
door Peebee
Kijk, als het verschil nou 90 PK en 163 PK zou zijn
dan zou ik ook nog wel eens achter m'n oren krabben, :smt017
als je nu echter de auto vindt in de uitvoering die je per se wilt
dan lijkt me de keuze ineens een stuk makkelijker... :smt023
De uitvoering vindt ik belangrijker dan de PK's,
met 138 PK ben je echt niet onderbedeeld hoor.... ;)

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 23 mei 2012 17:58
door XortioN
Wel dat vind ik trouwens ook, ik hoor vaak als (meestal enige) negatief punt: die 138pk is iets te weinig. Maar ik vind die eigenlijk echt nooit traag aanvoelen, integendeel :)

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 23 mei 2012 18:11
door Menno
Mis eigenlijk niets, ook niet bergje op, gaat allemaal lekker rap , voldoende krachtig !
Al die benzine auto's laat je mooi achter je , niet zo vreemd dat bijna iedereen hier in Fr. diesel rijdt :smt190

Had zelf wel verwacht dat ik ook een chipje zou willen, zeker gezien mijn vorige een V6 was, maar eigenlijk heb ik er (nog) geen behoefte aan.

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 24 mei 2012 10:49
door Peebee
In deze is de vraag over PK's eigenlijk niet helemaal correct,
't is KOPPEL wat een auto doet versnellen,
PK's zijn er voor hoge snelheden...

En koppel zal de 138 PK versie meer dan genoeg hebben :smt023

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 25 mei 2012 23:18
door BJG
PK is gewoon koppel maal toerental

P=T * n

Bij een hoger vermogen heb je bij hogere toerentallen nog steeds voldoende koppel om te kunnen accelereren

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 26 mei 2012 08:32
door XortioN
Klopt dat wel altijd? Want een benzine heeft zeer weinig koppel en toch meer pk's dan een diesel :)
En een v-tec blok heeft zeer weinig koppel ook en extreem veel pk's voor de grootte van de blok :P

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 26 mei 2012 09:11
door Klaverblaadje
XortioN schreef:En ik ben er van overtuigd dat dergelijke chiptune niet veel kwaad kan zolang je het voertuig warm rijdt en je altijd mooi de turbo laat uitdraaien (en dat doe ik gemiddeld 1minuut).
Op die manier rij ik al meer als 100.000km met een 2.2 diesel (136pk?)

Geen enkel probleem.

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 26 mei 2012 13:57
door EvilTwin
XortioN schreef:Klopt dat wel altijd? Want een benzine heeft zeer weinig koppel en toch meer pk's dan een diesel :)
En een v-tec blok heeft zeer weinig koppel ook en extreem veel pk's voor de grootte van de blok :P
Ja dat klopt!

Vermogen [W] = koppel [Nm] maal toerental [hoeksnelheid in rad/s]

de omrekening van toerental (omw/minuut) naar hoeksnelheid geeft een extra term 2*pi/60:

in echte getallen: 120kW = 287Nm * 4000 tpm * 2*pi/60
of 155kW = 255 Nm * 5800tpm * 2*pi/60

Dat kun je makkelijk zien aan een zgn koppelkromme (de HDi138 uit de C4):
Afbeelding

Waarbij het max koppel (320Nm @2000tpm) overeen komt met 67kW:

67kW = 320Nm @ 2000tpm

top vermogen:
101kW (138pk) = 242Nm @ 4000tpm

Maar let op! Je kunt dus niet het max koppel pakken en het max toerental, omdat die niet tegelijk plaatsvinden.
Het is eigenlijk logischer om een topsnelheid op te geven en het restvermogen/kg bij de halve topsnelheid, of een ijksnelheid (bijv.120km/h), dan kan alle borrelpraat over koppel vs vermogen, Diesel vs benzine, turbo vs inhoud achterwege blijven.

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 26 mei 2012 15:57
door BJG
:smt023

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 27 mei 2012 10:19
door XortioN
Dat is een heel goede + gedetailleerde uitleg .. :o
:smt023 :smt023 :smt023

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 26 jul 2012 14:29
door coffeecup

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 27 jul 2012 16:10
door Menno
Ik zit er toch over na te denken mijn C5 te laten tunen, zeker nu JW met dat positieve verhaal kwam over zijn C1 in het 1800-16v tunen draadje, ik snap dat is niet bepaald hetzelfde een benzine vergelijken met een diesel ...
Kunnen de experts misschien nog het één en ander toelichten t.o.v. de 138pk HDiF bva6, kan de automaten bak dit aan ?
En hoe zit het met roeten ?

Ik wil absoluut niet zo'n VAG look-a-like gebakje met bijbehorende rookgordijn :lol:

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 31 jul 2012 08:22
door Menno
auto rijdt natuurlijk al prima zoals het is .... :smt193

Re: Verschil 2.0 HDI 138pk en 163pk?

Geplaatst: 31 jul 2012 08:28
door Harm
Mijne roet niet, mijn bak doet het nog steeds...