Pagina 2 van 5

Re: Olielekkage

Geplaatst: 18 apr 2012 22:00
door chathanky
In de intercoolerslang hoort geen olie te zitten en zeker geen plasje olie. Dan is er zeker wat aan de hand met de carterventilatie, die hoort ergens de aangezogen olie terug te voeren naar het motorblok zodat het niet in je cilinders terecht komt en ook niet de turbo en andere componenten vervuilt van de inlaat.

Voor de aansluiting op de luchtinlaat hoort dit afgevangen te worden.

Re: Olielekkage

Geplaatst: 18 apr 2012 23:54
door JW-C5
Eerder in dit draadje schreef BJG:
BJG schreef:De carterventilatieslang zit op de aanzuigbuis naar de inlaat, niet op de turboslang die druk voert!!
De motorolie in de intercooler en de slang naar de intercooler is gewoon motorolie die langs de lagers van de turbo komt om de turbo te smeren. Verdiep je maar eens in de techniek. Het is normaal dat dit gebeurt. Omdat het druksysteem gesloten is zie je dit normaal niet natuurlijk, maar het is wel degelijk aan de orde.

De zogenaamde verdeelklep boven in het klepdeksel is niets anders dan een soort van olie-afscheider om te voorjkomen dat er teveel olie wordt meegevoerd.
Dat is dus geen olie die afkomstig is van de carterventilatie.....

Groet,
JW

Re: Olielekkage

Geplaatst: 19 apr 2012 00:35
door staircase
Dat is me nu ook wel duidelijk, maar hoort in geen geval op de stoep terecht te komen. Binnenkort hoop ik toch echt te weten waar het vandaan komt.

Re: Olielekkage

Geplaatst: 19 apr 2012 12:23
door BJG
chathanky schreef:In de intercoolerslang hoort geen olie te zitten en zeker geen plasje olie. Dan is er zeker wat aan de hand met de carterventilatie, die hoort ergens de aangezogen olie terug te voeren naar het motorblok zodat het niet in je cilinders terecht komt en ook niet de turbo en andere componenten vervuilt van de inlaat.

Voor de aansluiting op de luchtinlaat hoort dit afgevangen te worden.
Niet lullig bedoeld, maar ik denk dat jij je eens wat meer moet verdiepen in de turbo-techniek. Wil een turbo smering hebben dan komt die olie langs de lagers mee de inlaat in.
Dus normaal zit er in de intercooler en inlaatbuzen na de turbo best een redelijke hoeveelheid olie.
De olie in deze slang heeft niets te maken met de carterventilatie.

Re: Olielekkage

Geplaatst: 19 apr 2012 12:30
door edwin48
Bjg over hoeveel olie hebben we het dan.
Lijkt mij nou ook niet weer liters te zijn toch. :smt017 :smt017


PS ben een leek voor wat betreft turbo's :lol: :lol:

Re: Olielekkage

Geplaatst: 19 apr 2012 15:32
door chathanky
Dat de lagers smering nodig hebben is logisch, dat er olie lekt niet, die hoort niet in de in of uitlaattraject te komen en dat gebeurt ook niet bij een goed werkende turbo.

Re: Olielekkage

Geplaatst: 19 apr 2012 18:26
door chathanky
JW-NHS schreef:Eerder in dit draadje schreef BJG:
BJG schreef:De carterventilatieslang zit op de aanzuigbuis naar de inlaat, niet op de turboslang die druk voert!!
De motorolie in de intercooler en de slang naar de intercooler is gewoon motorolie die langs de lagers van de turbo komt om de turbo te smeren. Verdiep je maar eens in de techniek. Het is normaal dat dit gebeurt. Omdat het druksysteem gesloten is zie je dit normaal niet natuurlijk, maar het is wel degelijk aan de orde.

De zogenaamde verdeelklep boven in het klepdeksel is niets anders dan een soort van olie-afscheider om te voorjkomen dat er teveel olie wordt meegevoerd.
Dat is dus geen olie die afkomstig is van de carterventilatie.....

Groet,
JW
Olie kan via de carterventilatie aangezogen worden naar de cilinders of blijven hangen op een laag punt in het inlaattraject. Of die ventilatie nu aan het begin of aan het eind van het inlaattraject zit en dus ook voor of na de turbo.

Re: Olielekkage

Geplaatst: 19 apr 2012 18:37
door JW-C5
Die olie moet dan dus eerst door de compressorkant van de turbo, de olie wordt niet "aangezogen" door het vacuum van de motor.

Mijn quote was om te benadrukken dat BJG stelt dat die olie afkomstig is van de turbo zelf, niet van de carterventilatie.
Maar uit jouw reactie(s) begrijp ik dat je van mening bent dat dit niet klopt........ :smt017

Groet,
JW

Re: Olielekkage

Geplaatst: 19 apr 2012 18:57
door chathanky
Nee een Turbo hoort normaal geen olie te lekken naar in of uitlaatzijde vanwege de smering van de lagers.
Zo wel is er echt iets mis met die turbo.

De carterventilatie kan idd niet aan de perszijde van de turbo zitten vanwege de druk die de turbo opbouwd.
Aan de zuigzijde heeft de olie die lekt bij een niet goed olieafscheidende carterventilatie de kans om aangezogen te worden en door de turbo en intercooler de cilinders te bereijken. Vaak zal er in een lager deel gevolgd door een hoger deel van de aanzuiging (een zgn u buis) olie gaan verzamelen.

Re: Olielekkage

Geplaatst: 20 apr 2012 12:30
door BJG
Chathanky ik vindt dat je onrust aan het zaaien bent.
Uit ervaring weet ik dat iedere turbo olie naar het inlaat-traject laat gaan. Het is maar weinig, maar na verloop van tijd wel zichtbaar in de inlaatbuizen en intercooler.
(trouwens ook naar het uitlaat traject, maar dat zie je niet omdat die meteen verbrandt)

Ik heb niet zoveel zin in deze nodeloze discussie maar ik zou je diverse documenten kunnen laten zien ter ondersteuning van mijn verhaal.

Ik zou zeggen neem bij iedere turbodiesel die je tegenkomt de onderste intercoolerslang los, en kijk wat er uit komt. :shock:

Re: Olielekkage

Geplaatst: 20 apr 2012 12:48
door willy4
Ik zou zeggen neem bij iedere turbodiesel die je tegenkomt de onderste intercoolerslang los, en kijk wat er uit komt.
dan komt er olie uit
ik ben ook nog geen tegen gekomen, waar er geen olie uitkomt

Re: Olielekkage

Geplaatst: 20 apr 2012 12:48
door Menno
Idd, geheel normaal ....
Verder geen nodeloze discussie van maken zoals BJG ook al aangeeft.

Re: Olielekkage

Geplaatst: 20 apr 2012 18:53
door chathanky
@ BJG

Het is nogal kort door de bocht om te sugereren dat iemand geen verstand van zaken zou hebben.
En in dit geval hoort een turbo niet te lekken, zo wel klopt er echt iets niet. Het kan aan het ontwerp liggen van de bouwer van het complete blok maar ook aan een niet goed ontworpen turbo. Het kan ook aan een slechte carterventilatie liggen.

Dat je bij regelmaat tegen komt dat er in de inlaattraject veel olie aanwezig is in de slangen hoeft nog niet te betekenen dat dat normaal is. Dat men het maar voor lief neemt of als normaal aanschouwd prima.
Zolang er niet echt veel ellende van komt accepteren velen een hoop.

Daarnaast kan er door een turbo ook veel olie lekken als de carterventilatie niet in orde is. De turbo zorgt voor overdruk op zowel de inlaatafdichting als de uitlaatafdichting. Die overdruk wordt afgevoerd naar het carter, samen met de olie komt deze in het carter. Tenzij de carterventilatie niet functioneerd. Dan kan er in dit geval overmatige olielekage optreden als men uitgaat dat de turbo wel lekt.

De liefhebber kan hier zien hoe een turbo in elkaar steekt. Ook staat er hoe er voor de afdichting wordt gezorgt om te voorkomen dat er olie weg lekt.

Je kunt iemand wel voor alles uit willen maken maar olie hoort echt niet in het inlaattraject thuis.

Re: Olielekkage

Geplaatst: 20 apr 2012 18:58
door Roman
ik ga ervanuit dat jij je les ook wel kent...
daar twijfelt niemand aan...

maar BJG is Technisch Specialist Citroen bij Citroen
dus ik mag ervanuit gaan dat hij heel veel problemen de revu ziet passeren en daarvan kennis heeft..
en hier niet zomaar eoa verhaal neer schrijft zonder dat hij weet waar het overgaat...

Re: Olielekkage

Geplaatst: 20 apr 2012 19:00
door willy4
theorie en praktijk,is niet altijd hetzelfde ;)