Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
In de intercoolerslang hoort geen olie te zitten en zeker geen plasje olie. Dan is er zeker wat aan de hand met de carterventilatie, die hoort ergens de aangezogen olie terug te voeren naar het motorblok zodat het niet in je cilinders terecht komt en ook niet de turbo en andere componenten vervuilt van de inlaat.
Voor de aansluiting op de luchtinlaat hoort dit afgevangen te worden.
Voor de aansluiting op de luchtinlaat hoort dit afgevangen te worden.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Eerder in dit draadje schreef BJG:
Groet,
JW
Dat is dus geen olie die afkomstig is van de carterventilatie.....BJG schreef:De carterventilatieslang zit op de aanzuigbuis naar de inlaat, niet op de turboslang die druk voert!!
De motorolie in de intercooler en de slang naar de intercooler is gewoon motorolie die langs de lagers van de turbo komt om de turbo te smeren. Verdiep je maar eens in de techniek. Het is normaal dat dit gebeurt. Omdat het druksysteem gesloten is zie je dit normaal niet natuurlijk, maar het is wel degelijk aan de orde.
De zogenaamde verdeelklep boven in het klepdeksel is niets anders dan een soort van olie-afscheider om te voorjkomen dat er teveel olie wordt meegevoerd.
Groet,
JW
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Dat is me nu ook wel duidelijk, maar hoort in geen geval op de stoep terecht te komen. Binnenkort hoop ik toch echt te weten waar het vandaan komt.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.


Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Niet lullig bedoeld, maar ik denk dat jij je eens wat meer moet verdiepen in de turbo-techniek. Wil een turbo smering hebben dan komt die olie langs de lagers mee de inlaat in.chathanky schreef:In de intercoolerslang hoort geen olie te zitten en zeker geen plasje olie. Dan is er zeker wat aan de hand met de carterventilatie, die hoort ergens de aangezogen olie terug te voeren naar het motorblok zodat het niet in je cilinders terecht komt en ook niet de turbo en andere componenten vervuilt van de inlaat.
Voor de aansluiting op de luchtinlaat hoort dit afgevangen te worden.
Dus normaal zit er in de intercooler en inlaatbuzen na de turbo best een redelijke hoeveelheid olie.
De olie in deze slang heeft niets te maken met de carterventilatie.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4126
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
Bjg over hoeveel olie hebben we het dan.
Lijkt mij nou ook niet weer liters te zijn toch.
PS ben een leek voor wat betreft turbo's

Lijkt mij nou ook niet weer liters te zijn toch.


PS ben een leek voor wat betreft turbo's


groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dat de lagers smering nodig hebben is logisch, dat er olie lekt niet, die hoort niet in de in of uitlaattraject te komen en dat gebeurt ook niet bij een goed werkende turbo.

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Olie kan via de carterventilatie aangezogen worden naar de cilinders of blijven hangen op een laag punt in het inlaattraject. Of die ventilatie nu aan het begin of aan het eind van het inlaattraject zit en dus ook voor of na de turbo.JW-NHS schreef:Eerder in dit draadje schreef BJG:Dat is dus geen olie die afkomstig is van de carterventilatie.....BJG schreef:De carterventilatieslang zit op de aanzuigbuis naar de inlaat, niet op de turboslang die druk voert!!
De motorolie in de intercooler en de slang naar de intercooler is gewoon motorolie die langs de lagers van de turbo komt om de turbo te smeren. Verdiep je maar eens in de techniek. Het is normaal dat dit gebeurt. Omdat het druksysteem gesloten is zie je dit normaal niet natuurlijk, maar het is wel degelijk aan de orde.
De zogenaamde verdeelklep boven in het klepdeksel is niets anders dan een soort van olie-afscheider om te voorjkomen dat er teveel olie wordt meegevoerd.
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Die olie moet dan dus eerst door de compressorkant van de turbo, de olie wordt niet "aangezogen" door het vacuum van de motor.
Mijn quote was om te benadrukken dat BJG stelt dat die olie afkomstig is van de turbo zelf, niet van de carterventilatie.
Maar uit jouw reactie(s) begrijp ik dat je van mening bent dat dit niet klopt........
Groet,
JW
Mijn quote was om te benadrukken dat BJG stelt dat die olie afkomstig is van de turbo zelf, niet van de carterventilatie.
Maar uit jouw reactie(s) begrijp ik dat je van mening bent dat dit niet klopt........

Groet,
JW

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Nee een Turbo hoort normaal geen olie te lekken naar in of uitlaatzijde vanwege de smering van de lagers.
Zo wel is er echt iets mis met die turbo.
De carterventilatie kan idd niet aan de perszijde van de turbo zitten vanwege de druk die de turbo opbouwd.
Aan de zuigzijde heeft de olie die lekt bij een niet goed olieafscheidende carterventilatie de kans om aangezogen te worden en door de turbo en intercooler de cilinders te bereijken. Vaak zal er in een lager deel gevolgd door een hoger deel van de aanzuiging (een zgn u buis) olie gaan verzamelen.
Zo wel is er echt iets mis met die turbo.
De carterventilatie kan idd niet aan de perszijde van de turbo zitten vanwege de druk die de turbo opbouwd.
Aan de zuigzijde heeft de olie die lekt bij een niet goed olieafscheidende carterventilatie de kans om aangezogen te worden en door de turbo en intercooler de cilinders te bereijken. Vaak zal er in een lager deel gevolgd door een hoger deel van de aanzuiging (een zgn u buis) olie gaan verzamelen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Chathanky ik vindt dat je onrust aan het zaaien bent.
Uit ervaring weet ik dat iedere turbo olie naar het inlaat-traject laat gaan. Het is maar weinig, maar na verloop van tijd wel zichtbaar in de inlaatbuizen en intercooler.
(trouwens ook naar het uitlaat traject, maar dat zie je niet omdat die meteen verbrandt)
Ik heb niet zoveel zin in deze nodeloze discussie maar ik zou je diverse documenten kunnen laten zien ter ondersteuning van mijn verhaal.
Ik zou zeggen neem bij iedere turbodiesel die je tegenkomt de onderste intercoolerslang los, en kijk wat er uit komt.
Uit ervaring weet ik dat iedere turbo olie naar het inlaat-traject laat gaan. Het is maar weinig, maar na verloop van tijd wel zichtbaar in de inlaatbuizen en intercooler.
(trouwens ook naar het uitlaat traject, maar dat zie je niet omdat die meteen verbrandt)
Ik heb niet zoveel zin in deze nodeloze discussie maar ik zou je diverse documenten kunnen laten zien ter ondersteuning van mijn verhaal.
Ik zou zeggen neem bij iedere turbodiesel die je tegenkomt de onderste intercoolerslang los, en kijk wat er uit komt.

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dan komt er olie uitIk zou zeggen neem bij iedere turbodiesel die je tegenkomt de onderste intercoolerslang los, en kijk wat er uit komt.
ik ben ook nog geen tegen gekomen, waar er geen olie uitkomt
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Idd, geheel normaal ....
Verder geen nodeloze discussie van maken zoals BJG ook al aangeeft.
Verder geen nodeloze discussie van maken zoals BJG ook al aangeeft.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
@ BJG
Het is nogal kort door de bocht om te sugereren dat iemand geen verstand van zaken zou hebben.
En in dit geval hoort een turbo niet te lekken, zo wel klopt er echt iets niet. Het kan aan het ontwerp liggen van de bouwer van het complete blok maar ook aan een niet goed ontworpen turbo. Het kan ook aan een slechte carterventilatie liggen.
Dat je bij regelmaat tegen komt dat er in de inlaattraject veel olie aanwezig is in de slangen hoeft nog niet te betekenen dat dat normaal is. Dat men het maar voor lief neemt of als normaal aanschouwd prima.
Zolang er niet echt veel ellende van komt accepteren velen een hoop.
Daarnaast kan er door een turbo ook veel olie lekken als de carterventilatie niet in orde is. De turbo zorgt voor overdruk op zowel de inlaatafdichting als de uitlaatafdichting. Die overdruk wordt afgevoerd naar het carter, samen met de olie komt deze in het carter. Tenzij de carterventilatie niet functioneerd. Dan kan er in dit geval overmatige olielekage optreden als men uitgaat dat de turbo wel lekt.
De liefhebber kan hier zien hoe een turbo in elkaar steekt. Ook staat er hoe er voor de afdichting wordt gezorgt om te voorkomen dat er olie weg lekt.
Je kunt iemand wel voor alles uit willen maken maar olie hoort echt niet in het inlaattraject thuis.
Het is nogal kort door de bocht om te sugereren dat iemand geen verstand van zaken zou hebben.
En in dit geval hoort een turbo niet te lekken, zo wel klopt er echt iets niet. Het kan aan het ontwerp liggen van de bouwer van het complete blok maar ook aan een niet goed ontworpen turbo. Het kan ook aan een slechte carterventilatie liggen.
Dat je bij regelmaat tegen komt dat er in de inlaattraject veel olie aanwezig is in de slangen hoeft nog niet te betekenen dat dat normaal is. Dat men het maar voor lief neemt of als normaal aanschouwd prima.
Zolang er niet echt veel ellende van komt accepteren velen een hoop.
Daarnaast kan er door een turbo ook veel olie lekken als de carterventilatie niet in orde is. De turbo zorgt voor overdruk op zowel de inlaatafdichting als de uitlaatafdichting. Die overdruk wordt afgevoerd naar het carter, samen met de olie komt deze in het carter. Tenzij de carterventilatie niet functioneerd. Dan kan er in dit geval overmatige olielekage optreden als men uitgaat dat de turbo wel lekt.
De liefhebber kan hier zien hoe een turbo in elkaar steekt. Ook staat er hoe er voor de afdichting wordt gezorgt om te voorkomen dat er olie weg lekt.
Je kunt iemand wel voor alles uit willen maken maar olie hoort echt niet in het inlaattraject thuis.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
ik ga ervanuit dat jij je les ook wel kent...
daar twijfelt niemand aan...
maar BJG is Technisch Specialist Citroen bij Citroen
dus ik mag ervanuit gaan dat hij heel veel problemen de revu ziet passeren en daarvan kennis heeft..
en hier niet zomaar eoa verhaal neer schrijft zonder dat hij weet waar het overgaat...
daar twijfelt niemand aan...
maar BJG is Technisch Specialist Citroen bij Citroen
dus ik mag ervanuit gaan dat hij heel veel problemen de revu ziet passeren en daarvan kennis heeft..
en hier niet zomaar eoa verhaal neer schrijft zonder dat hij weet waar het overgaat...
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
theorie en praktijk,is niet altijd hetzelfde 
