Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2011 13:48
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 136000
Kleur: zwart
Even een update van de problemen. Ik had gehoopt gisteren een gesprek met de garagehouder te hebben, maar deze is op vakantie. Wel wisten ze te melden dat ze met een camera in de uitlaat hebben gekeken, en waarschijnlijk het probleem hebben ontdekt. De kathalisator zou verstopt zijn geraakt door vervuiling ontstaan door het slechte lopen van de motor. In de loop van de volgende week zou het opgelost zijn. Afwachten dus. Wel vind ik het bijzonder dat alles wat hier op het forum is gezegd inmiddels is vervangen. Voorlopig is het nog even afzien dus met de leenauto een C4 dus schokbrekers!

C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 06 feb 2009 18:50
Auto: C5 Berline 2002
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
heb hetzelfde probleem en ben er ook al meer dan een jaar naar opzoek. het rare is dat als de motor op temperatuur is het euvel bijna volledig verdwijnt. af en toe hapert de motor dan nog even maar dit is te verwaarlozen.
heb me een lexia aangeschaft en deze geeft geen foutmelding. heb de lexia aangesloten gehouden tijdens het rijden en krijg heel rare waarden voor de voorontsteking. deze geeft soms een negatieve waarde wat betekent dat hij na het dode punt maar ontsteekt. indien dit werkelijk zo is verklaart dat het stompen en onregelmatig draaien van de motor.
de lexia geeft ook geen verandering weer van de olie temperatuur, deze blijft constant op 10 graden staan. ga de sensor eens nameten tijdens bedrijf. kan ook een fout van de lexia zijn.
vorige week heeft hij echter wel een tijdelijke foutmelding (niet in de borrdcomputer opgenomen) gegeven van de ontsteking tijdens de test met de lexia.
heb nog niet te veel vervangen, de inlaat temperatuur sensor en de voorste lambda sensor. heb ook de stappenmotor gereinigd. wat me wel opvalt is dat de inlaat collector heel smerig is door het terugkoppelen van de uitlaatgassen door de EGR.
de lambda meetwaarden vind ik ook verdacht. die van de voorste sensor is niet echt stabiel. kan natuurlijk ook te maken hebben doordat de motor slecht draait.
vorig jaar heb ik de bougies vervangen en het probleem was gedurende 3 weken opgelost maar is terug gekkeerd.
nog te vermelden is dat de motor ook op gas rijdt en dat dit euvel zich zowel op gas als op benzine voordoet.
dat met die lichten was me ook al opgevallen maar dat is nu verklaard.
volgende stappen die ik ga ondernemen :
- ga eens nagaan waar het probleem nu werkelijk zit. de lexia laat al meetgegevens zien maar die zijn niet echt real time. ga eens proberen een oscilloscoop op de ontsteking te plaatsen getriggerd met het signaal van de krukas sensor. dit zou me uitsluitel moeten geven of de voorontsteking stabiel is of dat ze vooral tijdens stationair onmogelijke waarden geeft. ( somt negatief, maar verspringt)
heb het gevoel dat het hele probleem in de ontsteking zit en temperatuur afhankelijk is.
heb me een lexia aangeschaft en deze geeft geen foutmelding. heb de lexia aangesloten gehouden tijdens het rijden en krijg heel rare waarden voor de voorontsteking. deze geeft soms een negatieve waarde wat betekent dat hij na het dode punt maar ontsteekt. indien dit werkelijk zo is verklaart dat het stompen en onregelmatig draaien van de motor.
de lexia geeft ook geen verandering weer van de olie temperatuur, deze blijft constant op 10 graden staan. ga de sensor eens nameten tijdens bedrijf. kan ook een fout van de lexia zijn.
vorige week heeft hij echter wel een tijdelijke foutmelding (niet in de borrdcomputer opgenomen) gegeven van de ontsteking tijdens de test met de lexia.
heb nog niet te veel vervangen, de inlaat temperatuur sensor en de voorste lambda sensor. heb ook de stappenmotor gereinigd. wat me wel opvalt is dat de inlaat collector heel smerig is door het terugkoppelen van de uitlaatgassen door de EGR.
de lambda meetwaarden vind ik ook verdacht. die van de voorste sensor is niet echt stabiel. kan natuurlijk ook te maken hebben doordat de motor slecht draait.
vorig jaar heb ik de bougies vervangen en het probleem was gedurende 3 weken opgelost maar is terug gekkeerd.
nog te vermelden is dat de motor ook op gas rijdt en dat dit euvel zich zowel op gas als op benzine voordoet.
dat met die lichten was me ook al opgevallen maar dat is nu verklaard.
volgende stappen die ik ga ondernemen :
- ga eens nagaan waar het probleem nu werkelijk zit. de lexia laat al meetgegevens zien maar die zijn niet echt real time. ga eens proberen een oscilloscoop op de ontsteking te plaatsen getriggerd met het signaal van de krukas sensor. dit zou me uitsluitel moeten geven of de voorontsteking stabiel is of dat ze vooral tijdens stationair onmogelijke waarden geeft. ( somt negatief, maar verspringt)
heb het gevoel dat het hele probleem in de ontsteking zit en temperatuur afhankelijk is.

C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2011 13:48
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 136000
Kleur: zwart
Vandaag bericht van de garage gehad dat de motor nu goed loopt. Het euvel zou in de computer zitten, welke nu is vervangen. Nu nog wachten op de nieuwe sleutels welke zijn besteld. Wanneer de sleutels zijn ingelezen, kan ik de auto weer ophalen. Wat is er deze keer vervangen, het gehele inlaat systeem, de katalysator, en de computer. Waarom er nieuwe sleutels zijn besteld, geen idee.
Al bij al, als de motor goed loopt, ben ik een gelukkig mens. Wanneer ik meer weet, plaats ik een berichtje.
Al bij al, als de motor goed loopt, ben ik een gelukkig mens. Wanneer ik meer weet, plaats ik een berichtje.
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Hopelijk niet zo'n rekening als Jopie. 

Met vriendelijke groet
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Herman.........
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Combinatie BSI en sleutels is uniek....???Waarom er nieuwe sleutels zijn besteld, geen idee.
Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Sinds 10-11-12 zonder dame......

C5club Newbie


Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2011 13:48
Auto: c5 berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 136000
Kleur: zwart
Laatste update, mijn C5 loopt als een zonnetje. Net terug van vakantie, en ik mag wel zeggen dat het net als mijn oude Xantia een prima caravantrekker is. Het euvel zat dus in de computer. Deze stuurt ook de ontsteking, welke regelmatig de fout in ging. Petje af voor garage ZIJP in Heerhugowaard, welke alles onder garantie heeft opgelost.




Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Compliment voor de garage is op zijn plaats als je ziet wat er allemaal onder garantie gedaan is. Het blijft natuurlijk jammer dat die defecte computer niet meteen met doormeten eruit is gekomen.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive



C5club extreme Fan


Berichten: 126
Lid geworden op: 15 mar 2008 11:26
Auto: C5 1.8 16v Dynamique Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 178.000
Kleur: zwart
wat kost dat nou eigenlijk tegenwoordig, vervangen van de computer....?

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
@Koetje1962 en Peebee, wat voor versnellingsbak hebben jullie? EAT8 lijkt mij heel bijzonder bij jullie exemplaren.
Groeten, Cieterman


Groeten, Cieterman


NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)

C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)

Honda Jazz e:HEV Elegance