Pagina 2 van 7

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 19 feb 2012 14:02
door chathanky
Nogmaals heb je je klachten aangegeven voordat de veercilinder het begeven heeft?
Bij het aanbrengen van de stootblokken ook geen speling gecontroleerd?
Versleten adals kan best de oorzaak zijn.

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 19 feb 2012 14:08
door snowdog
Nee. Pas toen de auto ''door zijn veren'' zakte waren we naar Citroen ''de haan'' in Alblasserdam gebracht door een takelbedrijf (na bellen anwb bij een tankstation aan de A15). Ze zeiden destijds dat ze verder niks bijzonders zagen aan de vering en het getik was even een korte tijd weg. Na een nieuwe veercylinder en een nieuw stukje leiding leek alles weer in orde. ( De veercylinder was daadwerkelijk gebroken aan het uiteinde die dat, en de vloeistof er uit gelopen)

Niet bij het aanbrengen van de stootblokken, maar mijn vader zei dat hij (voor ik hier over stootblokken las) de auto op de brug had gezet en overal aan getrokken en even op geslagen heeft en nergens speling kon vinden.

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 19 feb 2012 14:26
door chathanky
Echt heel veel kwaad kan het niet om door te rijden met versleten adals. Je banden slijten verkeerd af op den duur en de wagen is wat labieler in het weggedrag.
Er zij er die er nog heel wat kilometers mee gemaakt hebben.

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 19 feb 2012 14:43
door JW-C5
Versleten ADAL's betekent dat de achterwielen geen constant spoor en wielvlucht hebben.
Daardoor zal de auto minder goed sturen, en met name in grenssituaties onvoorspelbaar gedrag gaan vertonen.

Het is dus bepaald niet getuigen van verantwoordelijkheidsgevoel als je hiermee door blijft rijden.
Zowel je eigen welzijn, als dat van anderen kan daarmee in het geding zijn :idea:

Groet,
JW

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 19 feb 2012 15:12
door EvilTwin
De vering wordt ook behoorlijk gecompromiteerd, waardoor de achterkant rare sprongen kan maken en het confort aangetast wordt.

Te lang laten zitten betekent ook dat je draagarmen inslijten en dat het vervangen van ADALs dan wordt: het wisselen van draagarmen. Al kan dat sowieso een oplossing zijn, als je aan een complete set kunt komen die nog goed is.

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 19 feb 2012 15:13
door chathanky
Het rijden op de grenssituaties is nooit een manier van verantwoordt rijden, dit is meer iets voor op een circuit. :D
Banden met 4 mm profiel hebben ook een groot deel van de veilige marges ingeleverd.

Het is niet de bedoeling om met versleten adals te blijven rijden natuurlijk.
Mocht er een ferme tik inzitten dan is het lager en waarschijnlijk ook de bus die er in zit aardig ver heen. Lijkt me wel dat je dit makkelijk kan waarnemen bij een controle.

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 19 feb 2012 16:00
door JW-C5
Rijden in grenssituaties, daar kan iedereen in terecht komen.
Je zult maar moeten uitwijken voor iemand, of wat dan ook.
Juist dán moet je auto optimaal reageren :idea:

Groet,
JW

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 20 feb 2012 02:02
door snowdog
Probleem is dat we eigenlijk totaal geen geld hebben op dit moment voor zo'n grapje, auto gekocht met het idee goedkoop de blijven rijden op gas (andere C5 geschorst, naast de distri riem werkt daar het lpg systeem niet helemaal lekker meer).
chathanky schreef:Het rijden op de grenssituaties is nooit een manier van verantwoordt rijden, dit is meer iets voor op een circuit. :D
De C5 stuurt sowieso een beetje bagger om eerlijk te zijn zelfs in sport modus, ik rijd er zelf heel anders in dan in mijn eigen auto ( flink verlaagde Mitsubishi Galant V6), C5 is sowieso een beetje een lomp ondersturend schip en ik voel aan het stuur totaal niet hoe ver ik kan gaan. Als ik probeer te rijden zoals ik met mijn andere auto doe dan gaat hij rechtdoor in plaats van de bocht om :lol: . Laat ik het zo stellen, in de C5 pak ik bochtjes als een opa omdat ik de auto totaal niet kan aanvoelen en als ik dan toch een gokje waag krijg ik dramatisch onderstuur.

Is een draagarmpje op de sloop regelen en gewoon heel de draagarm vervangen niet handiger dan 150 euro in een lager stoppen ? Zie een compleet armpje voor 125 euro op de onderdelenlijn site staan. Heb je ook nog even garantie mocht bv. de ADAL daar ook verrot zijn.

Mja, alsnog, de C5 gaat even naar de dealert om het probleem te identificeren. Probleem is mijn vader met wie ik de auto deel overtuigt is dat het iets anders is.

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 20 feb 2012 09:51
door Maarten
150 euro uitgeven voor een hele arm waarvan je niet weet hoe goed de lager nog is, lijkt me niet verstandig.
Zeker omdat bekend is dat de lagers nou niet bekend staan als gezegend met een levensduur die gelijk is aan de hele auto. Ja, misschien rijd je dan nog 30.000 km rond zonder nieuwe problemen.

Maar waarom dat risico nemen?

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 20 feb 2012 10:32
door Menno
En waarom niet willen geloven dat dit het probleem is ???
Helaas komt dit nu eenmaal veelvuldig voor, en de symptomen wijzen allemaal richting versleten ADALS.

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 20 feb 2012 11:48
door EvilTwin
snowdog schreef:De C5 stuurt sowieso een beetje bagger om eerlijk te zijn zelfs in sport modus, ik rijd er zelf heel anders in dan in mijn eigen auto ( flink verlaagde Mitsubishi Galant V6), C5 is sowieso een beetje een lomp ondersturend schip en ik voel aan het stuur totaal niet hoe ver ik kan gaan. Als ik probeer te rijden zoals ik met mijn andere auto doe dan gaat hij rechtdoor in plaats van de bocht om :lol: . Laat ik het zo stellen, in de C5 pak ik bochtjes als een opa omdat ik de auto totaal niet kan aanvoelen en als ik dan toch een gokje waag krijg ik dramatisch onderstuur.
Dit hoort absoluut niet. Een C5 (berline 16") hoort strak te sturen en kun je als een volleerd Seb Loeb door bochten jassen, zeker hogesnelheidsbochten. Een break op 15" levert wel iets in maar alleen relatief langzame haakse bochten zijn niet haar terrein. Wil je profijt hebben van de sportstand van de vering moet je ook wat agressiever rijden anders schakelt hij niet over naar HARD voordat je het nodig hebt, maar pas halverwege je actie, als je dus al wat rol hebt opgebouwd.

NB Je slechte gevoel bij jouw C5 kan goed uit een slechte werking vd achterwielophanging komen. Vergeet niet dat het meesturende effect vd achterwielen ook gecompromitteerd wordt door rotte ADALs en dat de hoogtesensoren deels functioneren als rolsensoren, maar dat die op de stabilisatorstangen zitten, die zelf met (aan een kant of twee) kapotte ADALs ook niet meer fatsoenlijk hun werk doen.

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 20 feb 2012 14:52
door snowdog
Bij de dealer geweest, conclusie, versleten DAL rechts achter...

Bij Bart Ebben hebben ze een revisie adal setje voor 68 euro, dit lijkt me het goedkoopst ?
Ze wilden iets van 250 inclusief arbeid...

De dealer hier wil 500+, die maakt een grapje...
EvilTwin schreef:
Dit hoort absoluut niet. Een C5 (berline 16") hoort strak te sturen en kun je als een volleerd Seb Loeb door bochten jassen, zeker hogesnelheidsbochten. Een break op 15" levert wel iets in maar alleen relatief langzame haakse bochten zijn niet haar terrein. Wil je profijt hebben van de sportstand van de vering moet je ook wat agressiever rijden anders schakelt hij niet over naar HARD voordat je het nodig hebt, maar pas halverwege je actie, als je dus al wat rol hebt opgebouwd.
15'' en break :p. En inderdaad, ik heb het over scherpe bochtjes, kruisingen in de stad, rotondes, etc... Vooral als het regent viel me op dat hij wel heel snel rechtdoor gaat en ''stuiteren'', echt heel veel extremer dan mijn auto. Maar goed dat kan ook een beetje aan de bandjes liggen maar nog steeds. Lekker op snelheid blijven in de wijk/stad werkt niet echt, ik moet echt afremmen voor elke afslag.

Mijn ervaring was hetzelfde met onze andere C5 hoor, en die had geen versleten ADALS...

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 20 feb 2012 16:24
door dirkjec5
heb het ook voorgehad , 1 kant adals laten vervangen, kleine 300 euro voor nieuwe, na 14 dagen begon het gekraak opnieuw, andere kant ook moeten laten doen, dus als het wat tegenzit moet je beide kanten laten vervangen

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 20 feb 2012 17:15
door Citroënnetje
Hegru is ook scherp geprijst op het gebied van ADAL's en draagarmen. Even bellen naar Veldhoven.

Re: Harde (metalen) tik van achter bij drempels

Geplaatst: 22 feb 2012 20:57
door gerben
Zijn versleten ADALS kilometer of leeftijd gerelateerd?