Pagina 2 van 3
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 24 jan 2012 13:27
door JW-C5
Is er duidelijkheid of dit probleem ook optreedt indien er alleen op benzine gereden wordt, dus geen overschakeling naar LPG?
Als dat het geval is zouden de hydrostoters voor dit probleem verantwoordelijk kunnen zijn.
Deze 2 liter motor is nog uit de serie die daarmee problemen had.....
Groet,
JW
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 24 jan 2012 14:16
door GW-tje
Ik heb het probleem op benzine nooit. Ga dus voor de koelwatertemperatuursensor. Dat is inderdaad de enige die in dit circuit het overschakelen bepaalt van benzine naar LPG.
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 24 jan 2012 14:28
door JW-C5
Mijn vraag was eigenlijk een reactie op TS
huenca's probleemstelling
Groet,
JW
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 24 jan 2012 18:25
door huenca
Bedankt voor de vele reacties.
Bij mij heeft het niets met lpg te maken vermoed ik, heb dit ook als ik het gas uitgeschakeld heb, dus alleen bij benzine en een koude motor in de winter.
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 24 jan 2012 18:30
door JW-C5
Als je me de laatste 8 cijfers van je VIN geeft zal ik kijken of het "hydrostoter probleem" ook op jouw motor van toepassing is.
Mocht dat zo zijn dan stuur ik je dat document via een mail, als je me je mail-adres even geeft uiteraard
Groet,
JW
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 25 jan 2012 17:15
door huenca
Hallo JW, het nr is 76242733.
Mvg,
Huub
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 25 jan 2012 17:42
door JW-C5
Er is, gekoppeld aan jouw VIN inderdaad een InfoRapid
B1AUL5Q0 : Version 0 vom 16/05/2003 VOOR : C5 EN INJECTIE EW10J4
Onregelmatig stationair toerental tijdens de opwarmfase van de motor.Dit kan gepaard gaan met het branden van het diagnoselampje
1. HERKOMST
Een hydraulische klepstoter van het distributiesysteem is defect.
Wanneer het motordiagnoselampje brandt bevindt zich in de motormanagementcomputer de volgende storing:Overslaan bij ontstekingsfase met code P0300.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Vervang alle hydraulische klepstoters.
Bestel de volgende onderdelen,16 hydraulische klepstoters, nummer 0942 48, verpakt per 1 stuk(s).
OPMERKING : De nieuwe klepstoter is identiek aan die van de 1.8 16V-motor, type 6FZ
Heb jij inderdaad het motormanagement lampje zien branden in die situatie?
Zo ja, wat heeft uitlezen opgeleverd, was er die code P0300?
Ik zal nog wat verder zoeken in de IR's, desgewenst stuur ik je die toe.
Geef dan even je E-mail adres via een PB....
Groet,
JW
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 25 jan 2012 21:03
door GW-tje
Preventief maar even een flesje Wynn's vloeibare Klepstoterrevisie toevoegen.....
Kan een flinke klus schelen.
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 26 jan 2012 08:39
door huenca
Ik heb gisteren de buiten temperatuur sensor vervangen, nu de komende (kouder wordende) dagen wachten tot de storing zich voordoet en dan wil ik hem laten uitlezen om te bekijken welke foutcode hij aangeeft.
Ik hoop maar dat het niets met de stoters te maken heeft, heb al met de olie geprobeerd het probleem op te lossen (beste en dunste die er is)
Dat was het eerste probleem die ik gelijk na de aankoop al had, de dealer (geen citroen) had bij de beurt er olie uit de grote ton in gegooid, de verkeerde dus.
Ik had toen gelijk binnen een week de uitlaatgasstoring te pakken, die wist de citroendealer in Apeldoorn niet op te lossen, maar dit forum bracht mij de oplossing!!
Sindsdien rijdt ik alleen nog met de beste olie die er is.
Het probleem doet zich alleen voor bij een koude start in de winter, hij rijdt verder als een zonnetje, dus als een stoter kapot zou zijn, zou je dat dan niet altijd moeten merken?
Mvg,
Huub
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 26 jan 2012 09:51
door GW-tje
Je buitentemperatuursensor? Heeft die hier iets mee te maken dan? Dacht het niet....
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 26 jan 2012 10:07
door Maarten
Was een ander probleempje GW-tje:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=10973" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 26 jan 2012 22:55
door BJG
huenca schreef:
Het probleem doet zich alleen voor bij een koude start in de winter, hij rijdt verder als een zonnetje, dus als een stoter kapot zou zijn, zou je dat dan niet altijd moeten merken?
Mvg,
Huub
Bij het welbekende stoterprobleem zijn de klepstoters niet echt stuk.
Door een nauwe opening en inwendige vervuiling kan de olie bij afkoelen van de motor niet goed uit de stoter lopen. Daardoor sluiten de kleppen niet goed waardoor de motor beroerd loopt.
Naarmate het kouder wordt heb je er meer last van.
De vervangende stoters hebben een grotere opening waardoor de olie makkelijker weg kan.
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 27 jan 2012 12:50
door huenca
Oke, duidelijk, dan ga ik eerst maar eens een flesje Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate kopen.
Bedankt.
Mvg,
Huub
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 27 jan 2012 22:27
door GW-tje
Zeker eerst doen.
Repareren kan altijd nog.
Re: Storing bij koude motor.
Geplaatst: 06 feb 2012 15:28
door huenca
Ik heb een foutcode kunnen uitlezen:
via de ODB2: P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected.
Dan moet ik het toch in de olie zoeken denk ik?
misschien een keer flushen met Forte en dunste olie erin houden.
Bedankt voor de reacties.
