Pagina 2 van 6

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 11 jan 2012 13:30
door willy4
als je iets uit mekaar neemt die met die rommel gereden heeft,zie je het verschil wel ;)

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 11 jan 2012 13:52
door EvilTwin
Ik kwam een eerder berichtje tegen over Peekes roetfabriek:

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 26#p370126" onclick="window.open(this.href);return false;

(wel FAP dus)
Maar in een gewone diesel, zonder FaP kan dat minder kwaad.
Het wordt ook afgeraden ivm incompatibiliteit met de injectoren. Het risico dat er iets los komt, wat gewoon beter vast kan blijven zitten is te groot.

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 11 jan 2012 16:04
door peeke 1972
Heb idd fap. Is hier vorige keer idd nagekeken. Als het afgeraden word door de kenners hier om er een reinigend product in te gooien waarom doet een officiele dealer dit dan wel. Ik veronderstel dat zij dat toch zouden moeten weten. Het is een dealer die al meer dan 50 jaar herstellingen. En ik weet dat het geen kwaad kan om toeren te gaan zoeken als de motor lekker warm is. Maar deze dame vond het niet zo leuk. Ze maakte veel lawaai en trilde toch wat. Dus nogmaals een bewijs dat ze bij de vorige eigenaar een (te) rustig leventje heeft gehad. En 120000 km rustig krijg je er niet zo snel uit hé. Is ook niet goed voor de techniek. Daarom wil ik haar ook niet langdurig zwaar belasten. Want dan rij ik haar kapot.

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 11 jan 2012 17:19
door sonnema
ik rijd ook tussen de 1500 en 2500 toeren, daar is het tenslotte een diesel met hoog koppel voor.
maar met fap geen last van roet hoor

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 11 jan 2012 19:52
door peeke 1972
Ja dat denk ik er ook van. En waarom een roetfilter als ze roet als een overjaarse traktor. Heb ooit een nissan gehad met het oude type diesel. En die heb ik nooit weten roeten. En onze C2 roette ooit wel eens als er een tijdje rustig mee werd gereden maar deze dame roet bij elke zware beroering van het gaspedaal. hoog in toeren gaan of op koppel rijden met gas op de plank resulteert altijd in een rookfestijn. De meetapparatuur zal morgen wat binnen krijgen vrees ik, lol.

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 11 jan 2012 22:47
door BJG
Peeke, ik denk dat er gewoon iets mis is met je FAP.
het meest voor de hand liggend is wel dat het is verzadigd met Eolys, dan gaan ze behoorlijk roken.
Dit komt omdat de capaciteit om roet vast te houden erg laag is. Bij volgas blaas je de roet die er nog in 'hangt' ook er in eens uit/doorheen.

Het kan ook dat er iets mis is met het brandstoftoevoegingsysteem.

Volgens mij zijn er ook een paar draadjes over, en een stukje bij de faq

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 12 jan 2012 06:10
door peeke 1972
Denk idd dat er iets mis is. Maar de garage beweerd dat alles goed werkt. En ze maakt er geen punt van dat ze roet ondanks dat de achterklep en nummerplaat vol hangt met roet. de nummerplaat krijg ik zelfs niet meer proper. Ik begrijp het eigenlijk niet van die dealer. Ga nu seffens naar de keuring vertrekken en we zien wel.

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... met glans erdo

Geplaatst: 12 jan 2012 08:51
door peeke 1972
Voila, juist terug van de keuring. Zonder opmerking erdoor. Ik begrijp het echt niet. Hoeveel moet een auto dan roeten om er niet door te geraken, lol. Dat is nogmaals het bewijs dat zo een roetmeting een lachertje is. Zoals de rest van de belgische keuring trouwens. Ze hebben verschillende dingen niet gecontroleerd. Vooral van de veiligheidsuitrusting. Hier bv de dingen die ze normaal moeten controleren. De gordels(sloten), de brandblusser, het reservewiel, of er een veiligheidsvestje in de wagen ligt, enz..... dit hebben ze niet gekeurd. Was op 10 minuten buiten. Dus nu zijn we weer voor een jaartje gerust.

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 12 jan 2012 08:54
door Peebee
Ik heb wel enige ervaring met diesel rijden o.a. een VW Jetta TD,
die roette ook behoorlijk totdat de verstuivers vervangen waren,
zo goed als geen roet meer, onder welke belasting dan ook.
Misschien een :idea: ???

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 12 jan 2012 11:16
door EvilTwin
Het punt is dat bij een HDi met roetfilter er gewoon geen roet mag uitkomen. Dat staat los van het feit of de verbranding optimaal is en er roet geproduceerd wordt. Meer dan 99% van de roet moet gewoon afgevangen worden en verbrand tijdens regeneratie.

Deze garage heeft er duidelijk de ballen verstand van. Dat de auto nu door een slappe keuring is gekomen wil niet zeggen, dat er niet iets serieus mis is en dat waarschijnlijk al maanden gezien je eerdere post.

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 12 jan 2012 13:06
door Peebee
Er zal idd duidelijk iets meer aan de hand zijn,
een diesel hoort niet te roeten,
't tijdperk ouwe Golfjes zijn we onderhand wel voorbij...
Ik zou de dame eens naar een andere garage brengen.... :idea:

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 12 jan 2012 14:21
door peeke 1972
Ik weet gewoon ook dat er iets mis is. Maar zoek maar eens een garage tegenwoordig die het systeem door en door kent. Dit is de tweede dealer waar ik het probleem meld. De eerste zei gewoon direct, dat zal de filter wel zijn. Maak maar een afspraak om die te vervangen. Maar dan heb ik zo iets van: wat is de oorzaak? Je vervangt dan iets wat nog niet verzadigd is en wat normaal nog zou moeten werken. Dus heb ik dat niet gedaan. De garage waar ik onze dame gekocht heb heeft gewoon waarschijnlijk door onwetendheid gewoon een injectiereiniger in gegooid en het zo gelaten. En deze dealer zegt ook van de filter binnenkort te vervangen als ie verzadigd is. Is nu nog niet het geval. En heeft een reiniger erin gedaan voor de filter. Dus in geen enkel geval is er naar de oorzaak gezocht. Dus mijn vermoeden is dat ik die filter binnenkort vervang en dat het roeten nog niet gedaan is omdat er niet gezocht is naar de oorzaak. Ik denk dat ik binnenkort een een daguitstap ga maken naar JO. Misschien dat die kan helpen.

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 12 jan 2012 16:09
door Bart1979
Een HDiF mag inderdaad niet roeten, punt.
Een garage die meteen zegt vervangen, zou ik sowieso al mijden, want je weet niet eens zeker of het daarna wel goed is.

Neem anders eens contact op met Renard in Beneden Leeuwen, die zijn wel diesel-specialist om het zo te zeggen. Of met JO natuurlijk, die is altijd erg behulpzaam, zeker een aanrader :smt023 .

Succes!

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 12 jan 2012 16:24
door peeke 1972
Het zal wel JO worden denk ik. Tenzij iemand van de belgen een goede garage weet.

Re: Morgen naar de keuring, ben benieuwd..... ( Roet )

Geplaatst: 12 jan 2012 16:32
door Bart1979
Er moet in dieselland belgie toch wel een goede Citroen garage te vinden zijn?
Waar zit je ergens in de buurt? Ik hoorde voorheen wel eens goede dingen over Garage Bal in Lier, maar geen idee of die goed zijn in diesel problematiek.
Een goede Peugeot dealer moet het overigens ook kunnen oplossen lijkt me? Mocht die wel in de buurt zijn...