Pagina 2 van 5
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 13 jan 2012 09:16
door willy4
de EGR klep is een verbinding tussen het inlaat en uitlaat spruitstuk op de motor
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 13 jan 2012 09:21
door Herman
Ik heb hier een linkje naar VW met foto's over de EGR, misschien handig.?
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 13 jan 2012 23:22
door BJG
GW-tje schreef:Kan iemand mij vertellen of laten zien waar die EGR-klep zich precies bevindt?
Dat verschilt per motortype, welke bedoel je?
Er zijn ook benzine-uitvoeringen zonder egr
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 14 jan 2012 00:04
door JW-C5
Gekoppeld aan jouw VIN:
EGR GW-tje.png
Groet,
JW
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 14 jan 2012 19:47
door GW-tje
Ik heb trouwens de Citroen database nu ook in huis, kan nu ook lekker alles nazoeken. Héérlijk al die informatie......
Is nummer 6 nu de klep die dan vervuilt en voor problemen zorgt?
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 14 jan 2012 20:49
door BJG
Nee, nr1,
6 is de beluchtingsklep tbv de luchtinjectie. Die zorgt ook wel eens voor problemen, maar dan bij de luchtpomp.
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 17 feb 2013 02:12
door demasterbaas
Weet dat dit een oud topic is maar wil toch graag even mijn ervaring delen over dit onderwerp:
Een paar keer per jaar had ik de "storing uitlaatgas" in beeld maar had nooit de moeite gedaan om het uit te laten lezen. Storing was na een paar ritjes ook weer weg. Mijn auto begon echter wel steeds slechter te lopen en dat ging je ook steeds meer voelen tijdens het rijden met lage toeren.
Ik heb de stekker van de EGR klep ook een weekje los gehad en het leek inderdaad alsof ik een nieuwe auto (of motor...) had!
Vervolgens de klep gedemonteerd en schoongemaakt (was niet erg vies moet ik zeggen) en nog een leuke ontdekking gedaan: Aan de kant van de stekker zit een vierkant zwart plastic klepje wat je er uit kan "klikken" met een kleine platte schroevendraaier. Daaronder zitten de pennen van de stekker verbonden met de rest van de elektronica. Deze verbindingen heb ik eens even opnieuw gesoldeerd aangezien ze er niet heel knap uitzagen.
Vooralsnog rij ik weer perfect met de stekker aangesloten! (en zonder storing in display)
Voor de duidelijkheid: Het gaat hier om de benzine variant.
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 17 feb 2013 21:30
door BJG
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 17 feb 2013 22:44
door bratos
Hee gasten,
Ik heb vandaag besloten om de stekker van de EGRklep lost te maken. De motor heeft vervolgens niet meer getrild, en ook het hakkerige "gas-geven-of-niet' symptoom is verdwenen.
De dealer zei dat de motor een storing zou geven en in de noodloop ging lopen, maar dat is dan misschien op de nieuwere modellen?
Nu is de volgende stap de EGR klep dingest een beurt geven/ reinigen, of kan ik de dealer iets anders laten doen?
Nodig voor de APK, maar gaat er nou wel of niet iets naar de klote?
Wie rijdt er al geruime tijd zonder EGR klep?
Al met al zeer blij dat dit draadje bestaat

Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 18 feb 2013 08:43
door GW-tje
Ik begrijp het ook niet, want als ik bij mij de stekker van de EGR losneem krijg ik daarna ook alleen maar storingen.
Wie weet nu hoe het zit, dat het bij de één wel lukt en bij de ander niet?
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 18 feb 2013 22:27
door BJG
Dat ligt aan de software van het mptormanagement. Daar zit een stukje zelfdiagnose in, dat verschilt per versie.
De software heeft een referentienummer. Per referentienummer verschillen soms de diagnose mogelijkheden.
Sosm zorgt ook een update voor 'vreemde' dingen.
Bijvoorbeeld een foutcode die via een te scherp afgestelde zelfdiagnose ten onrechte gegenereerd kan worden die compleet genegeerd wordt na een update.
Concreet de egre klep: er zijn versies die deze niet hebben. Mogelijk ontbreekt hij daarom compleet aan de zelfdiagnose bij eem enkele softwarereferentie. Er ontstaat meestal wel een foutcode, maar soms gaat het lampje pas na enige starts aan. Dat heeft ook een beetje te maken met de readiness strategie. Maar ook weer met de software.
Sommige software geeft meteen groot alarm. Andere weer alleen op plus en massasluiting, en niet op positie. De meeste pas na verloop van tijd op de werking (en dan gaat het lampje wel branden!) gezien aan de coherentoie tussen aansturing van de klep, en gemeten luchtdoortroming in de LMM.
Zelfs voor ingewijden is de diagnosestrategie van de mm computer soms een raadsel, en niet alleen bij egr. Ook de parameterschermen zijn af en toe dubieus op bepaalde punten bij bepaalde softwarereferenties.
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 19 feb 2013 16:51
door demasterbaas
Wat betreft de storingen: Zodra ik de klep los heb en start heb ik direct in beeld staan "storing uitlaatgas" + service + motor lampje. Volgens mij zelfs al bij het aanzetten van het contact (dus voor het starten) maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Wat betreft mijn te vroeg juichen: Vandaag ca. 40 km gereden, ging helemaal perfect. Toen ik aan mijn terugweg was begonnen voelde het al niet helemaal lekker. Na een beetje spelen (optrekken naar 70/80 en gas loslaten; terug laten zakken) plotseling weer in beeld: "storing uitlaatgas"

Even gestopt, stekker los, en weer op pad: Alles weer zoals het hoort.
Mijn soldeerwerkje was dus niet de gouden tip!!
Ik denk dat ik deze klep afschrijf en een nieuwe aanschaf (weer 150 piek...

)
Edit: Heb er een via onderdelenlijn uit auto met 90dkm. € 35 met 3 maanden garantie. We zullen zien.
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 19 feb 2013 22:56
door GW-tje
Hou ons op de hoogte, ik ben erg benieuwd.
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 21 feb 2013 14:45
door demasterbaas
Nou het laatste nieuws is dat ik klep nummer 6 uit bovenstaande afbeelding (JW-NHS) heb ontvangen. Dat is dus niet de EGR klep. Zitten lekker op te letten daar, ik had kenteken, chassisnummer én Citroen onderdeelnummer opgegeven... Ze gaan opzoek naar een andere.
(onderdeelnummers lijken wel erg op elkaar moet ik zeggen)
Re: EGR uitgeschakeld
Geplaatst: 21 feb 2013 21:15
door GW-tje
JF lijkt op FN?
