En jij hebt ook gewone veren zie ik. En een trekhaak dus misschien ook een caravan?HBR schreef:Achterbanden laten vervangen bij 41.000 km?![]()
Staat bij mij op 68.000 km met de zelfde banden.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Naar mijn bescheiden mening toch de binnenzijde van de band,bgt schreef:dan zou de band juist aan de buitenkant zijn gesletenPeebee schreef:Standje BMW gereden?
BMW monteerde (vroeger) een negatief camber...
Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Citroen monteert ook al een tijdje -licht- negatief camber achter.
De vraag is wel gerechtvaardigd of het camber daadwerkelijk meer negatief wordt bij het inveren (waarschijnlijk wel). Daarnaast heeft de multi-link dacht ik ook een -licht- meesturend effect, maar anders dan op de C5 Ph.I/II niet dmv flexibele ophanging van het subframe, maar dmv de eerdergenoemde spoorstang.
Andere vragen:
-heb je last van cupping (zaagtand langs de buitenrand)
-rijd je vol beladen wel met voldoende bandenspanning?
Gezien je gebruik zou ik serieus overwegen zelfcorrigende schokbrekers te monteren, of inruilen voor eentje met Hydractive.
Bollen ipv wokkkels dus
De vraag is wel gerechtvaardigd of het camber daadwerkelijk meer negatief wordt bij het inveren (waarschijnlijk wel). Daarnaast heeft de multi-link dacht ik ook een -licht- meesturend effect, maar anders dan op de C5 Ph.I/II niet dmv flexibele ophanging van het subframe, maar dmv de eerdergenoemde spoorstang.
Andere vragen:
-heb je last van cupping (zaagtand langs de buitenrand)
-rijd je vol beladen wel met voldoende bandenspanning?
Gezien je gebruik zou ik serieus overwegen zelfcorrigende schokbrekers te monteren, of inruilen voor eentje met Hydractive.
Bollen ipv wokkkels dus
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
1. niet dat ik kan zienEvilTwin schreef:Andere vragen:-heb je last van cupping (zaagtand langs de buitenrand)
-rijd je vol beladen wel met voldoende bandenspanning?
2. controleer de banden regelmatig op bandespanning, zeker als de caravan erachter hangt.
De optie van veerbollen is n.v.t. Zou een zeer duur grapje worden alleen hiervoor, auto is nog geen 2 jaar oud.
Zelfcorrigerende schokbrekers is een optie. Moet s zoeken wat die kosten en waar?
Punt is dat ik van de 40000k in totaal 10000 met de caravan heb gereden. Dus zoveel is dat nou ook weer niet. Verder is de auto altijd met 1 of 2 personen beladen.En de auto moet er toch tegen kunnen om n caravan te trekken. En zo zwaar beladen is ie nou ook weer niet als ik daarmee op stap ga.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5club Rookie


Berichten: 28
Lid geworden op: 31 okt 2011 18:52
Auto: c5 ph1 2.0 16v exlusive break
Opties: xenon,lederen bekleding, radio+telefoon+cd wissellaar en jbl boxen,afneembare trekhaak etc.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 9451
Productienummer: 10655
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 274415
Kleur: noir onyx
Locatie: Eindhoven
Het verhaal is niet zo simpel. En een vrij complex verhaal met vele variabelen.
maar bij gelijke rijsnelheid, wegruwheid etc gaat het volgende op.
door een bocht naar rechts is de zijwaartse kracht (traagheidsmoment) bij gelijke rijsnelheid groter dan bij een linkse bocht. dit door de grotere relatieve richtings verandering.
De linkerband word dan aan de buitenzijde belast (band word naar binnen gewrongen en de rechtse band naar buiten). Verder zijn er nog legio andere factoren die een rol spelen zoals bandenspanning het ingestelde camber (bij onafhankelijke wielophaning kan hier een verschil in zitten), aantal en verdeling inzittenden etc.
Ergo:
Ik zou zeker de achterwielophaning na laten kijken en indien mogelijk load levellers (instelbare achterschokbrekers)instaleren.
maar bij gelijke rijsnelheid, wegruwheid etc gaat het volgende op.
door een bocht naar rechts is de zijwaartse kracht (traagheidsmoment) bij gelijke rijsnelheid groter dan bij een linkse bocht. dit door de grotere relatieve richtings verandering.
De linkerband word dan aan de buitenzijde belast (band word naar binnen gewrongen en de rechtse band naar buiten). Verder zijn er nog legio andere factoren die een rol spelen zoals bandenspanning het ingestelde camber (bij onafhankelijke wielophaning kan hier een verschil in zitten), aantal en verdeling inzittenden etc.
Ergo:
Ik zou zeker de achterwielophaning na laten kijken en indien mogelijk load levellers (instelbare achterschokbrekers)instaleren.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De auto kan er ook wel tegen, alleen telt 10dkm met caravan blijkbaar als 30dkm vwb banden (ervanuitgaande dat ze anders >60dkm zouden meegaan).bgt schreef:En de auto moet er toch tegen kunnen om n caravan te trekken. En zo zwaar beladen is ie nou ook weer niet als ik daarmee op stap ga.
Daarnaast hebben we al eens vastgesteld dat de wokkelbak om het bekende Citroëncomfort te bieden iets naar de slappe kant is afgesteld, mn achter, merkbaar met aanhanger en bij drempels.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Volgens een bekende van mij is deze grove slijtage(en de manier waarop het gesleten is) verkeerde sporing. Dat is wat ie als 1ste zei toen ie bij mij de tuin inliep en de banden zag staan. De ander is wel hoekgerelateerde slijtage.
Ik zie wel de volgende week bij de Citroen dealer. Ik zit alleen ff met de vraag: als het idd een spoor fout is dan wil ik schadevergoeding claimen. En hoe eerlijk zijn ze als ze het in de werkplaats weer uitlijnen en ik dan geen bewijs heb want daar zit ik niet bij. Moet ik eisen dat ik erbij kan zijn als ze dit gaan meten?
PS met mn Xsara en C4 Picasso had ik helemaal geen last van zo'n overmatige slijtage dus t kan wel. Toen had ik de caravan ook al.
Kan het geen constructiefout van de band zijn? Elke keer als ik de band zie vind ik m zo vreeemd zijn afgesleten.
Is ook niet bevorderlijk voor het benzine gebruik.
Ik zie wel de volgende week bij de Citroen dealer. Ik zit alleen ff met de vraag: als het idd een spoor fout is dan wil ik schadevergoeding claimen. En hoe eerlijk zijn ze als ze het in de werkplaats weer uitlijnen en ik dan geen bewijs heb want daar zit ik niet bij. Moet ik eisen dat ik erbij kan zijn als ze dit gaan meten?
PS met mn Xsara en C4 Picasso had ik helemaal geen last van zo'n overmatige slijtage dus t kan wel. Toen had ik de caravan ook al.
Kan het geen constructiefout van de band zijn? Elke keer als ik de band zie vind ik m zo vreeemd zijn afgesleten.
Is ook niet bevorderlijk voor het benzine gebruik.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als de band aan de binnenkant te veel slijt door verkeerde sporing, zou dat te veel uitspoor moeten zijn.
Maar dat corrigeert zichzelf in die zin dat de auto dan als een krab gaat rijden, de achterwielen staan dan niet meer precies in het spoor van de voorwielen.
En dan zullen beide achterwielen gelijk afslijten aan de binnenkant.
Ik hou het dus eerder op een bovenmatige negatieve wielvlucht.
Groet,
JW
Maar dat corrigeert zichzelf in die zin dat de auto dan als een krab gaat rijden, de achterwielen staan dan niet meer precies in het spoor van de voorwielen.
En dan zullen beide achterwielen gelijk afslijten aan de binnenkant.
Ik hou het dus eerder op een bovenmatige negatieve wielvlucht.
Groet,
JW
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Als ik wegga op vakantie kijk ik met een weger naar de belasting van de wielen van de caravan en auto(heb een keer caravan controle gehad door de politie en die doen dat ook) en bij gelijke druk kan er toch niet zo'n verschil zijn in slijtage. Als het hoek is zou die toch scheef moeten hangen. Klinkt niet erg aannemelijk.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Tenzij de sporing echt helemaal verkeerd staat denk ik dat je weinig in te brengen hebt als je gaat klagen over slijtage aan je achterbanden, terwijl je een flink deel daarvan met een caravan hebt gereden. Ook scheef afslijten hoeft niet reden te zijn om iets te kunnen claimen: bij de ph1-2 is dit altijd een producteigenschap geweest die je maar had te slikken.
Overigens, bij de ph1-2 was er achter niets af te stellen, bij de ph3 wel?
Overigens, bij de ph1-2 was er achter niets af te stellen, bij de ph3 wel?
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Het enige wat uitzonderlijk is is het grote verschil tussen links en rechts. Daar moet een oorzaak voor zijn.
Natuurlijk kan je niet, voor een beetje schuin afslijten, iemand de schuld geven.
En de belasting met de caravan is niet extreem. Als ik kijk naar de belading als ik weg ga met de caravan is dat voor de auto kwa belading ong. 3 personen + 60kg trekhaak belasting. Zit natuurlijk wel een lpg tank in. Bagage ligt op de achterbank dus dat drukt ook niet helemaal op de achterwielen.
Natuurlijk kan je niet, voor een beetje schuin afslijten, iemand de schuld geven.
En de belasting met de caravan is niet extreem. Als ik kijk naar de belading als ik weg ga met de caravan is dat voor de auto kwa belading ong. 3 personen + 60kg trekhaak belasting. Zit natuurlijk wel een lpg tank in. Bagage ligt op de achterbank dus dat drukt ook niet helemaal op de achterwielen.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
eerder in dit draadje schreef ik:exroosje schreef:Overigens, bij de ph1-2 was er achter niets af te stellen, bij de ph3 wel?
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 42#p365942" onclick="window.open(this.href);return false;
@BGT Bagage vanaf de bestuurderplaats naar achteren drukt meer op de achterwielen dan op de voorwielen, bovendien begint de vooras met een veel hogere belasting (>60% leeggewicht) dus is alles extra verhoudingsgewijs altijd meer voor de achteras. Massa achter de achteras zorgt zelfs voor absoluut meer last op de achterwielen, omdat die de neus optilt.
Nogmaals: de achteras heeft licht toespoor en licht camber naar binnen, qua slijtage zijn dit tegengestelde effecten. Dat dit puur met sporing te maken heeft kan ik niet onderschrijven, maar dat is prima na te meten. Je kunt echt foute sporing overigens ook nog wel redelijk zelf inschatten, met een beetje timmermansoog of mbv hulpmiddelen als meetlint en meelat.
Dat moet helemaal makkelijk te zien zijn, als je aan een kant toespoor hebt (zoals het hoort) en aan de andere kan uitspoor. Jouw opmerking dat je de hoek moet kunnen zien aan de wiellast kan ik niet plaasten. Wiellast zegt iets over de statische verdeling van het gewicht over de auto, niet over de hoeken (camber/sporing) van individuele wielen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Ik ook niet. Waar heb ik dat gezegd?EvilTwin schreef: Jouw opmerking dat je de hoek moet kunnen zien aan de wiellast kan ik niet plaasten.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
De band kan ook een misdruk zijn. Is het meest eenvoudige scenario
Of een slechte veer.....alhoewel...rijdt dan natuurlijk weer belabberd. Ach, we zullen t zien.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014



