Pagina 2 van 3
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 08 sep 2011 21:31
door Lange Henk
Cilinderkopschade, lekker dan. altijd nog beter dan schade aan mn eigen kop. Mn pa zei altijd:
Always look on the bright side of life. Fluit maar ff mee.
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 09 sep 2011 14:19
door TonK
Kop op, misschien valt het mee hoewel, volgens je gegevens, de kop wel aardig droog heeft gestaan. Jammer dat onze zeer geavanceerde C5 geen alarm/indicatie op het koelwaterniveau heeft dan had je het eerder gemerkt en was grote schade voorkomen.
Van die olie in je koelwater ben ik nog helemaal niet zeker dat kan heel goed die smurrie zijn die je in je koelwater heb gekiepert tegen lekkage. Efin, onderzoek zal het leren maar misschien ben je klaar met een nieuwe koppakking, ik zal voor je duimen, maar dan zou het heel hard mee moeten vallen.
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 09 sep 2011 19:42
door Lange Henk
|Bedankt voor het duimen, maar pas op, het duurt nog zeker 2 weken voordat de C5 in NL is.
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 09 sep 2011 20:08
door Peebee
Tja, dat word dan een tijdje duimendraaien

Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 19 sep 2011 20:05
door Lange Henk
Vandaag is de C5 gearriveerd uit Frankrijk en de dame is echt dood. Niets meer aan te repareren. Maar heb al een afspraak gemaakt met Willy, uit België om daar zijn motor op te halen. Dat gaat volgende week donderdag gebeuren. Het is gelukkig dezelfde motor, alleen is het een handbak en ik heb automaat. Maar ook dat is om te bouwen, hoofdzaak is dat de motor goed is
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 19 sep 2011 20:12
door Maarten
Succes met die klus!
Houd ons op de hoogte... misschien wat foto's van de ombouw?
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 19 sep 2011 22:00
door Ronald
Mechanisch kan dat waarschijnlijk wel, maar electronisch ?
Weet waar je aan begint, één of meer ECU´s zijn anders, de BSI is waarschijnlijk anders, de COM2000 waarschijnlijk (die varieert met de kleur van de auto begrijp ik zo´n beetje). Vraag eerst JO eens even voordat je aan een onmogelijke klus begint met een hoop kosten.
Gr. Ronald
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 19 sep 2011 22:55
door BJG
De modules die je noemt zijn gewoon te telecoderen. En volgens mij is Henk van plan om de motor alleen te wisselen. Mechanisch zijn de motoren hetzelfde. Je kunt hooguit tegen wat verschillende sensoren/stekkers aanlopen. Maar die kun je gewoon overzetten van de oude motor.
Tip: vervang de krukaskeerring preventief, en ook de keerring van de koppelomvormer!!!!!, die gaan wel eens lek bij de AL4.
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 19 sep 2011 23:00
door Ronald
BJG schreef:De modules die je noemt zijn gewoon te telecoderen.
Juist, dacht even te lezen dat hij ook de bak wilde omruilen...
Hetgeen opzichzelf natuurlijk een heel redelijke wens is.
Gr. Ronald
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 20 sep 2011 16:15
door BJG
Inderdaad, goede mogelijkheid om van die AL4 af te komen

moet er nog wel een koppelingspedaal gemonteerd worden

Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 22 sep 2011 21:26
door Lange Henk
BJG schreef:De modules die je noemt zijn gewoon te telecoderen. En volgens mij is Henk van plan om de motor alleen te wisselen. Mechanisch zijn de motoren hetzelfde. Je kunt hooguit tegen wat verschillende sensoren/stekkers aanlopen. Maar die kun je gewoon overzetten van de oude motor.
Tip: vervang de krukaskeerring preventief, en ook de keerring van de koppelomvormer!!!!!, die gaan wel eens lek bij de AL4.
Is een krukaskeerring hetzelfde als een krukaspoelie?
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 22 sep 2011 21:40
door willy4
neen ,de krukaskeerring zit langs de versnellingsbak
de krukaspolie zit langs de andere kant
de krukaskeerring houd de olie tegen ,van de motor
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 22 sep 2011 21:42
door staircase
De poelie draait in die keerring. Vervangen voorkomt lekken op een moeilijk te voorspellen termijn. Bij mij moest oa die keerring bij 180DKm vervangen worden.
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 24 sep 2011 20:01
door BJG
Ik denk dat het belangrijk is even duidelijk te zijn, en geen dingen door elkaar te halen:
Krukaskeerring is een afdichting van de krukas die olie tegen houdt.
Deze zit aan beide zeiden van de motor.
Achter de krukaspoelie zit een keerring, die kun je het beste tegelijk met de distributieriem vervangen, omdat je dan aan die kant het meeste al gedemonteerd hebt
Achter het vliegwiel zit ook een krukaskeerring. Die kun je het beste vervangen als je koppeling en/of versnellingsbak vervangt. Omdat je er dan met relatief weinig extra werk bij kunt.
Belangrijk:
Vervang de vliegwielbouten, het vlak moet goed schoon en denk aan het juiste aanhaalkoppel.
Maar sowieso is het belangrijk dat je een kundige techneut ter beschikking hebt of zelf bent om dit soort klussen te doen. Het is niet echt moeilijk, maar je moet wel weten wat belangrijk is en waar je mee bezig bent.
Re: Hardstikke dood
Geplaatst: 25 sep 2011 00:28
door L A
Grapje:
Volgens mij is Lange Henk trots op zijn rugzak

en hoopt nog op veel kilometers.
Ik heb hem ook al eens horen klagen over de beperkte afmetingen in andere merken.
Suczeven met de ombouw, blaas er maar weer nieuw leven in.
En aan dat linker pedaal (hoe heet dat ook al weer . . . . ? Koppeling?)
Nooit meer aan beginnen

vanuit de Ardèche.