Pagina 2 van 3
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 09 sep 2011 13:25
door EvilTwin
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe die stekkers los kunnen of slecht zouden passen. Je zegt zelf al dat ze een geïntegreerde vergrendeling kennen. Ze hoeven ook nooit los.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat iemand niet snapte hoe de vergrendeling werkt en de boel geforceerd heeft.
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 13 sep 2011 00:01
door Michel
EvilTwin schreef:
Noodverbandje moet er hoe dan ook af en ik zou nog eens kijken naar alle zekeringen (ook de Maxi zekeringen) zie boekje. Bij twijfel desbetreffende zekeringen eruit halen en nameten.
Waarom zegt toch iedereen er uithalen en dan meten?
Is toch niet nodig!
Gewoon met een voltmeter er over meet je meer dan een paar mVolt dan is hij kapot.
je doet dan gewoon een potentiaal meting(zoals je stroom meet met een Shunt weerstand)
de randvoorwaarde is wel dat je aan beide uiteinde moet kunnen komen van de zekering.
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 13 sep 2011 10:01
door EvilTwin
Omdat al regelmatig is gebleken dat dat niet werkt.
Het klopt niet wat je zegt, hij namelijk kan ook stuk zijn als je 0 V potentiaalverschil meet.
Daarnaast kan de zekering verbonden zijn met een van de poten van een IC, met vreemde metingen tot gevolg.
Wat je moet doen is hem eruit halen en de weerstand meten (het liefst bij 5V of 12V afhankelijk van het circuit).
De meeste multimeters herkennen dan een short.
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 14 sep 2011 12:21
door Michel
Heb het verhaal van je nog niet op deze manier onder vonden, ik meet bijna dagelijks op deze manier.
Bijna altijd heb je een openklemspanning tussen de poten van de zekering(lees kerstboom verlichting) als hij kapot is, je meet alleen niks als de verbruiker ook defect is.
verder heb ik nog weinig MM's die meten met 5 of 12 V.
verder moet ik wel wat toe geven: een zekering test je het best als je er spanning opzet en er stroom door heen laat lopen, op deze manier kan je beter de Ri meten en dan zo vast stellen of hij goed is of niet.
maar we gaan hier wel 110% of topic

het heeft geen zin om hier over te discussiëren
maar voor de simpelheid gewoon er uithalen dan meten, bij twijfel vervangen.
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 14 sep 2011 20:07
door BJG
Ha ha nog even lekker door off topic.
Ik denk dat de zekeringmeetmethode wat uitleg behoeft
De manier zoals michel aangeeft is in de meeste praktijksituaties zeer goed bruikbaar, en tevens de snelste methode. En in belaste toestand juist zeer aan te bevelen. Je spoort er namelijk ook slechte verbinding aan de voet van de zekering mee op.
In het geval van de IC zoals ET aangeeft (er worden triac-s gebruikt in de C5, ik neem aan dat dat wordt bedoeld) gaat het WEL gewoon goed: Je meet ong 3V bij een defecte zekering als de verbruiker uit staat en 12V als de verbruiker aan staat. Alleen zoals Michel zelf ook al aangeeft meet je 0v bij een defecte verbruiker (geen verbinding naar massa). Het gaat dus alleen fout als de verbruiker volledig is doorgebrand en toch nog net even daardoor de zekering heeft doen smelten.
Een andere betrouwbare snelle manier is met een spanningzoeker bede kanten van de zekering meten tov massa. Dat neemt echter niet weg dat ook hier er in sommige gevallen nadelen aan kleven: Een slechte verbinding wordt niet opgespoord
Het demonteren en meten van de zekering heeft weer andere nadelen.
Het is tijdrovend
Je maakt circuits spanningsloos die mogelijk opnieuw moeten worden ingeleerd en ingesteld
Verder het mogelijk verkeerd terugplaatsen (komt veel vaker voor dan je denkt, vooral omdat dit vaak door amateurs wordt gedaan)
Dit alles maakt dat inderdaad de eerste 2 methoden vaak in de autowereld worden gebruikt.
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 03 dec 2011 12:30
door barteld
Ik had nog de spannende finale beloofd. Auto is naar Ceulen en Ko gegaan. Inderdaad een fijne garage. Eindelijk weer eens een garage die de kapotte onderdelen op je stoel legt zodat je kan zien wat ze gedaan hebben. Afijn, het was de BSM. Die is vervangen en nu werkt alles weer.
Bedankt voor alle reacties.
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 03 dec 2011 13:56
door Klaverblaadje
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 03 dec 2011 18:54
door BJG
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 20 dec 2014 16:03
door SimonH
Ook ik heb nu hetzelfde probleem met mijn C5 HDI.
Ondertussen zijn de brandstofpomp én BSM unit vervangen maar het probleem blijft zich voordoen.
Ik ga met Edwin48 even kijken naar de stekker hoe die eruit ziet maar heb het nu zo even opgelost door een bypass aan te leggen van een plus draad naar de pomp.
Wanneer de pomp niet wordt aangestuurd zet ik even de stoom erop en daarna start ie wel...
Met aandacht het probleem over de zekeringen gelezen en ga die ook controleren.
Feit blijft dat ik recent de BSM unit heb laten vervangen (nieuw) bij een erkende Citroen dealer (Bulters Nijmegen) mag er dus vanuit gaan dat ik niet genaaid ben geworden.......) en dat er dan ook nog eens 240 euro diagnose kosten in rekening zijn gebracht en het probleem blijft zich voordoen.....
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 20 dec 2014 17:36
door boes
Simon,
Zoals ik in een eerder draadje zei;
Gewoon Bulters bellen. Je moet ze ook een kans geven om te reageren en wellicht de fout recht te zetten.
Groet
Boes
PS ik neem aan dat ik je dame hoef uit lezen nu de ANWB dit heeft gedaan.
Let wel: de ANWB gebruikt geen lexia en heeft misschien ook dtc`s niet kunnen `lezen`.
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 21 dec 2014 00:43
door SimonH
Beste Boes,
Ik heb Bulters gebeld vandaag en heb maandag weer contact met ze hoe zij dit probleem wensen en kunnen oplossen.
Zelf zie ik er geen heil in, vooral vanwege het feit dat ik 240 euro diagnose kosten heb betaald voor experts er naar te kijken en het probleem niet verholpen is.
Vooralsnog loopt d C5 weer om 'mijn' manier....Vooral met de hulp van de ANWB man én Edwin48 en Willy.....
Maar zoals gezegd, ik laat me geen 240 euro uit de broek kloppen voor JanLul.
Elke aanwijzing cq oplossing kan er 1 zijn...Vandaar dat ik verder spit en door spit.
Nee, het klopt, de ANWB heeft geen Lexia3, maar een ieder die mij iets zou kunnen vertellen omtrent dit vage shit probleem is welkom.
Wat zijn DTC's?
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 21 dec 2014 04:55
door Herman
Bijde OBD uitlezers vindt ik dit ter info.
Mode 3 : Huidige DTC‟s
Het uitlezen van de uitlaatgasrelevante storingen, PO en P1 foutcodes die bevestigd zijn. Wanneer fouten zich voordoen, worden ze eerst als lopende DTC geregistreerd (mode 7). Wanneer na 3 startbeurten of ritten de fouten bevestigd zijn, worden ze automatisch in het permanente geheugen mode 3 geplaatst.
Mode 4 : Wis DTC‟s
Het wissen van de opgeslagen foutcodes en het resetten van de freeze frame.
Mode 7 : Lopende DTC‟s De tijdelijk opgeslagen foutcodes die het oplichten van de MIL lamp nog niet veroorzaakt hebben. Indien hierin bij 2 opeenvolgende rijcycli dezelfde fout wordt opgeslagen, dan wordt de foutcode automatisch in Mode 3 gezet.
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 22 dec 2014 11:29
door BJG
Dat relais in de bsm voedt ook onder andere de elektrokleppen voor de bediening van de egr en turbodruk.
het lijkt mij wenselijk om te controleren of de voeding daar wel aanwezig is op het moment dat de voeding op de pomp achterwege blijft.
Ja-> controleer circuit vanaf BSM naar pomp
Nee ->controleer of dit relais wel wordt aangestuurd vanaf motormanagement (aansl 8 16v NR stekker BSM)
Maar dit wordt dan al wel een zaak voor de diagnosespecialist denk ik.
ik denk ook dat Bulters een herkansing verdient, zij gaan er waarschijnlijk van uit dat ze het probleem hebben opgelost.
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 22 dec 2014 11:52
door SimonH
Dank je voor deze toelichting.
Ondertussen met Bulters gesproken en ik kan de auto 7 Jan daar neerzetten.
Ze krijgen hiermee een herkansing, vooral gezien het feit dat ze mij toentertijd 2 uur diagnose kosten in rekening hebben gebracht.
Het hele vervelende is echter dat het met een totale willekeur gebeurd en je zult net weer zien.....Dan start de auto gewoon weer goed wanneer die in Nijmegen staat.
Ik woon dus in Alkmaar.....
Re: Brandstofpomp HDI en BSM
Geplaatst: 03 jan 2015 13:08
door bel9141
Ook ik kijk uit naar de oorzaak/oplossing van dit probleem
Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Soms wel en soms geen stroom aan de branstofpomp.
Brandstofpomp is een half jaar geleden vervangen, en nu vorige week het relais die de pomp aanstuurde.
Alle stekkers zijn nagekeken en ingespoten met contactspray, alles zonder resultaat.
Nog steeds soms wel en soms niet aanslaan van pomp in dieseltank.