Pagina 99 van 118

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 11:27
door JHV
Geen DB wissel?
Bij 240000 moet toch de DB gewisseld worden?

Gelukkig hebben ze de remmerij eraf gehad en schoongemaakt. Doen z ealtijd bij vervangen remblokken achter.
Ze houden niet van bloemkool :mrgreen:
Nee, de LDS is nog niet ververst. En de bollen zijn ook nog steeds de originele eerste bollen.
Veercilinders zijn wel vervangen een jaar geleden.
Moet ik dit ook gaan incalculeren bij deze km stand. En dan bedoel ik dat het mogelijk als onderhoud een keertje eraan zal (kunnen) komen tussen nu en een 30000km?

De laatste week ben ik ook met de auto aan het gymnastieken. Ze stond een paar keer erg laag in de achterveren.
terwijl een jaar gelden dus de veercilinders zijn vervangen.
Ik ga maar even uit dat gymnastieken zal helpen. Waar moet ik anders aan denken?
johan

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 13:24
door JW-C5
Volgens het document E3AA02P0 Onderhoud : Gamma 2004-2005 SINDS ORG 9916 moet de D-riem van jouw C5 onder normale omstandigheden elke 150.000 km vervangen worden:
DW10 - DW12 Elke 150 000 km (100 000 mijlen) of elke 10 jaar
Kun je niet ergens terugvinden wanneer dat voor het laatst gedaan is bij jouw C5? Meestal staat dat op een sticker die ergens aan de voorkant onder de motorkap geplakt wordt.

Overigens, in datzelfde overzicht wordt vermeld dat dezelfde motoren in de C8 tot ORG 10191 elke 160.000 km een D-riem wissel moet krijgen, maar vanaf ORG 10192 elke 150.000 km. Merkwaardig daarbij dat voor allebei een termijn geldt van 100.000 mijlen :smt017

Groet,
JW

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 13:35
door JHV
JW,
De garage gaf 240000 km aan voor een DB wissel, op het forum hier kom ik dat ook tegen voor onze 2.0 HDiF (138pk)uit 2006.
Of klopt dit niet en moet ik me snel zorgen gaan maken over de DB?
Johan

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 13:54
door GW-tje
240kkm is correct.

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 14:05
door JW-C5
Dat staat in het onderhoudsboekje?

En wat staat daarin over het roetfilter?
In het hierboven genoemde document staat daarover:
Vervangen roetfilter door ruilonderdeel bij de 2.0 en 2.2 dieselmotoren 180 000 km (120 000 mijlen)
Voorts staat daar in:
Bijvullen EOLYS bij de 2.0 en 2.2 HDi 120 000 km (80 000 mijlen)
Dat kun je bij de 240.000 km dus ook verwachten.

Groet,
JW

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 14:55
door Menno
240K voor de HDi van JHV, ik zou het enkel zelf niet aanhouden, niets aangepast t.o.v. 160K die hiervoor aangehouden werd.
Maar dat is eigen keuze natuurlijk, ... LDS is bij 200K

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 15:02
door JW-C5
....oftewel, jij laat 'm bij 160 kkm vervangen?

Mijn ES9A D-riem staat ook op 240 kkm, die is echter bij 120 kkm vervangen.
Ik wacht daar echt geen 240.000 km meer mee, na de volgende 120 kkm gaat er een nieuwe op.

Groet,
JW

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 15:05
door Menno
Ik zie 200K eigenlijk als uiterste ;)

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 19:25
door Roman
ik heb de laatste tijd genoeg troenen gezien waarvan de DB riemen ver voor de aanbevolen termijn kapot is gegaan.

mijn garage heeft 2 c3tjes gehad waarvan de riem 5000 km voor het verstrijken van de aanbevolen wisselinterval is gesprongen.
een kennis had een 2.0 hdi in een picasso die is na 90000 km gesprongen..
De garage gaf 240000 km aan voor een DB wissel
als de garage van JHV echt 240k garandeert kan je hem laten zitten..
springt die kapot ( en uitervaring weet ik dat dat niet prettig is)
dan zal hij hem wel vervangen en de gevolgschade vergoeden??

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 20:28
door willy4
ik heb er ook al gezien die op 140000km gesneuveld zijn

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 20:41
door JW-C5
Die eerder genoemde 150 of 160 kkm is gekoppeld aan normale gebruiksomstandigheden.

Bij zware omstandigheden wordt dat verlaagd naar 120 kkm, zo is in dat eerder geciteerde document te lezen.
Daaronder wordt verstaan:
Zware gebruiksomstandigheden :
--Voornamelijk stadsgebruik (deur naar deur, taxi)
--Zeer warme landen buiten Europa
--Zeer stoffige omgeving (werkterreinen)
--Permanent korte afstanden (koude motor)
--Twijfelachtige kwaliteit van de gebruikte brandstof (zwavelgehalte hoger dan 500 ppm)
--Gebruik van smeermiddelen die niet conform onze aanbevelingen zijn
Mogelijkerwijs viel die auto daar onder.....

Groet,
JW

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 22:58
door willy4
bij mijn weten niet
ik heb er nu 110000km gedaan,ik heb alles al liggen spanrolen riemen en waterpomp
alles gaat eraf,ik heb al te veel gezien

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 23:13
door JW-C5
Dus nĂș al, alhoewel voor jouw DV6 motor der vervangingstermijn onder normale omstandigheden als 240 kkm aangegeven wordt....

Groet,
JW

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 23:19
door willy4
ik weet het, maar ik moet er niet van weten

Re: Onderhoudskosten

Geplaatst: 21 nov 2012 23:54
door JW-C5
...dat zou ik ook niet willen.... ;)

Ik denk daar precies hetzelfde over, bij mij gaat de D-riem er ook weer uit na 120 kkm, hoewel dat officieel pas op 240 kkm hoeft te gebeuren.

Groet,
JW