Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
De turbo kan schokkerig optrekken verklaren. Maar het kan ook gewoon vervuiling zijn. En natuurlijk rek van de ketting . Of, wat vaak over het hoofd wordt gezien een defecte inspuitpomp.
De turbo kun je zelf waarnemen door te voelen aan het staafje wat erin gaat , vooraan onderin, dat is de waste gate bediening. Zit die een beetje los dan is er speling.
Vervuiling is waar te nemen door een inspectie, het beste met een cameraatje, anders moet er gedemonteerd worden. De kettingspeling aantonen vereist demontage en kost je 3 uur arbeid.
Kettingrek heeft een THP toch meestal wel 50-60000 km voor nodig. Of meer natuurlijk....
Inspuitpomp wordt meestal pas bekeken als bovenstaande oorzaken geëlimineerd zijn. Deze heeft nl. geen sensor en dus foutcode. Dus kijkt niemand er naar.
De turbo kun je zelf waarnemen door te voelen aan het staafje wat erin gaat , vooraan onderin, dat is de waste gate bediening. Zit die een beetje los dan is er speling.
Vervuiling is waar te nemen door een inspectie, het beste met een cameraatje, anders moet er gedemonteerd worden. De kettingspeling aantonen vereist demontage en kost je 3 uur arbeid.
Kettingrek heeft een THP toch meestal wel 50-60000 km voor nodig. Of meer natuurlijk....
Inspuitpomp wordt meestal pas bekeken als bovenstaande oorzaken geëlimineerd zijn. Deze heeft nl. geen sensor en dus foutcode. Dus kijkt niemand er naar.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik



C5club Bikkel


Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
Genoeg mogelijkheden zo te zien.
Wat ik weet is dat kettingrek is opgemeten. Dat er gereinigd is.
De conditie van de wastegate en de inspuitpomp blijft dan zo'n beetje over.
Met uitlezen met torq kom ik de brandstofraildruk overigens wel tegen. Weet iemand hoeveel dit moet zijn?
Wat ik weet is dat kettingrek is opgemeten. Dat er gereinigd is.
De conditie van de wastegate en de inspuitpomp blijft dan zo'n beetje over.
Met uitlezen met torq kom ik de brandstofraildruk overigens wel tegen. Weet iemand hoeveel dit moet zijn?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat zal zo lijken maar dit is echter toch niet het geval. In het begin stadium dacht men dit bij de fabrikant ook. Toch bleek uit diverse onderzoeken dat de tandwielen niet verdraaien.roelbouwman schreef:Ik heb wel een idee waarom het bij de een vrij snel mis gaat met timing en bij ander niet. Alle drie de tandwielen zitten gewoon op torsie/wrijving vast. Er is geen nokje oid wat verdraaien tegengaat en dat is nu juist zo vaak het probleem.
Edit: terecht noemt Roel hier wel dat schoon droog en met de juiste hoekverdraaiing vastzetten wel belangrijk is.
De THP-problematiek heeft een lange geschiedenis met voortdurende technische aanpassingen en modificaties die deels af fabriek maar ook deels achteraf zijn doorgevoerd. De aanpassingen zijn niet op alle auto's gedaan. Dat hing van de klant, dealer, klacht en zonemanager af.
Dat het bij de ene motor eerder mis is dan bij de andere heeft onder andere te maken met een afsteltrucje dat men in de fabriek toepast. (Om over na te denken: de inlaatnokkenas staat tot mj 2011 altijd te laat bij kettingrek, terwijl de uitlaat precies op 0 graden staat...)
Verder zijn achteraf gedane aanpassingen vaak van invloed. Daarbij komt een stukje softwareaanpassing die niet voor iedere motor hetzelfde is maar wel van grote invloed. Uiteraard speelt de rijstijl en het soort gebruik van de auto eveneens mee. (uiteindelijk blijft het een beetje dweilen met de kraan open, maar een goede dweil helpt wel)
Bij een gemonteerde nieuwe ketting is de timing eerder weer incorrect dan bij een af-fabriek ketting. Ook dit heeft te maken met inslijten en een andere vervangingsprocedure dan nieuw in de fabriek. (de goede/slimme techneut kan hier wel iets doen om de levensduur te verlengen)
Ik weet dat dit allemaal wat wazig klinkt dat komt omdat ik op een openbaar forum niet heel concreet wil/kan zijn. Maar ik ben van harte bereid clubleden die worstelen met THP problemen en daar zelf mee aan de slag willen de technische uitleg (PB) te geven. En dan heb ik het niet alleen over de kettingproblemen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club extreme Fan


Berichten: 145
Lid geworden op: 27 dec 2014 16:31
Auto: C5 Tourer Comfort 1.6 THP
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 181000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Groningen
Is het dan nog een idee om een afgescheiden hoekje op het forum te hebben voor THP rijders? Zodat de forumleden daar openlijk kunnen discussiëren, zonder dat googlende en/of gasten dat kunnen zien?

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Als dit het effect zou zijn dan bedoel je met deze "afsteltruc" dus dat men in de fabriek de uitlaat standaard iets vroeger stelt?BJG schreef:Om over na te denken: de inlaatnokkenas staat tot mj 2011 altijd te laat bij kettingrek, terwijl de uitlaat precies op 0 graden staat...)

C5club Newbie


Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2017 20:33
Auto: C5 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 121000
Kleur: Blauw
Goede avond,
Ik ben al geruime tijd lezer van dit forum omdat ik al een paar jaar in het bezit van een C5 Ph2.
Nu ben ik inmiddels op zoek naar een gebruikte C5 ph3 en wil ik jullie graag om advies vragen. (ik heb alle pagina's van dit topic reeds gelezen maar ik ben er niet zeker van of ik alle problematiek rond de THP compleet begrijp dus vandaar dat ik mn vraag toch even wil posten.
Ik twijfel of ik een C5 2.0 16v ga kopen of THP, waarvan ik bij de 2.0 weet waar ik aan toe ben, maar van de THP niet als ik dit topic door lees.
De THP heeft 110.000 km op de klok en de granulaat behandeling en de distr. ketting + spanners etc door het laatste type zijn vervangen bij deze km stand.
Nu ben ik alleen bang dat ik binnenkort ook de turbo zal moeten vervangen ivm de speling op het waste gate asje. Zit dit er aan te komen denken jullie? En ben ik nog wat vergeten waar ik rekening mee moet houden de komende +/- 30.000 km?
En betreft de technische vraag :
Is deze oplossing toepasbaar?
TH5303-0104
Turbine housing voor:
Fabrikant Turbo: KKK
Part nummer : 5303-970-0104. 5303-970-0104. 5303-970-0120
Uitlaat schelp . uitlaat huis.

Alvast bedankt!
BABA

Ik ben al geruime tijd lezer van dit forum omdat ik al een paar jaar in het bezit van een C5 Ph2.
Nu ben ik inmiddels op zoek naar een gebruikte C5 ph3 en wil ik jullie graag om advies vragen. (ik heb alle pagina's van dit topic reeds gelezen maar ik ben er niet zeker van of ik alle problematiek rond de THP compleet begrijp dus vandaar dat ik mn vraag toch even wil posten.
Ik twijfel of ik een C5 2.0 16v ga kopen of THP, waarvan ik bij de 2.0 weet waar ik aan toe ben, maar van de THP niet als ik dit topic door lees.
De THP heeft 110.000 km op de klok en de granulaat behandeling en de distr. ketting + spanners etc door het laatste type zijn vervangen bij deze km stand.
Nu ben ik alleen bang dat ik binnenkort ook de turbo zal moeten vervangen ivm de speling op het waste gate asje. Zit dit er aan te komen denken jullie? En ben ik nog wat vergeten waar ik rekening mee moet houden de komende +/- 30.000 km?
En betreft de technische vraag :
Is deze oplossing toepasbaar?
TH5303-0104
Turbine housing voor:
Fabrikant Turbo: KKK
Part nummer : 5303-970-0104. 5303-970-0104. 5303-970-0120
Uitlaat schelp . uitlaat huis.
Alvast bedankt!
BABA
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De getoonde oplossing is niet toepasbaar. De waste gate zit aan de uitlaat zijde. Hoe dan ook krijg je te maken met speling op de waste gate. Wanneer is niet te voorspellen. Over het algemeen ergens tussen 150 en 180 k km. De speling op de waste gate is te repareren met een trucje. Dit is echter uitstel van executie voor een onbepaalde tijd.
Over het wel of niet aanschaffen van een thp moet je zelf beslissen op basis van de info die je hebt. De thp vergt tov de 2.0 wat aandacht mbt hd pomp, distributie en vervuiling. Maar levert in goede staat een heerlijk constant en hoog koppel.
Over het wel of niet aanschaffen van een thp moet je zelf beslissen op basis van de info die je hebt. De thp vergt tov de 2.0 wat aandacht mbt hd pomp, distributie en vervuiling. Maar levert in goede staat een heerlijk constant en hoog koppel.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Johan Oldenhage heeft een uitlaatzijde huisdeel incl klep en as wat los vervangen kan worden, wat hij me in november heeft laten zien.
Dat is overigens niet van de fabrikant zelf maar aftermarket.
Dat is denk ik precies wat je zoekt.
Dat is overigens niet van de fabrikant zelf maar aftermarket.
Dat is denk ik precies wat je zoekt.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik



C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
En ook precies het onderdeel dat een paar posts hierboven weergegeven werd.
Maar ik denk dat je het minst hoeft te vrezen voor dit euvel. En anders is het een goedkope reparatie, zeker als je zelf handig bent.
Ik zou zeggen: leg je focus bij de aankoop met name op olieverbruik en carterdruk. Hoog olieverbruik danwel hoge carterdruk: mogelijk zuigerveren vast of gebroken. Trek eens een van de slangen op de intercooler los en kijk of er een oliefilm in zit.
Bij mijn vorige motor drupte daar dan altijd de olie uit. Bij de huidige: geen spoor van olie te zien.
Maar ik denk dat je het minst hoeft te vrezen voor dit euvel. En anders is het een goedkope reparatie, zeker als je zelf handig bent.
Ik zou zeggen: leg je focus bij de aankoop met name op olieverbruik en carterdruk. Hoog olieverbruik danwel hoge carterdruk: mogelijk zuigerveren vast of gebroken. Trek eens een van de slangen op de intercooler los en kijk of er een oliefilm in zit.
Bij mijn vorige motor drupte daar dan altijd de olie uit. Bij de huidige: geen spoor van olie te zien.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
het is normaal dat daar olie inzitTrek eens een van de slangen op de intercooler los en kijk of er een oliefilm in zit.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik liet zo'n THP fijn staan. Het risico op granulaatbehandeling om de 2 jaar en verdere ellende woog bij mij niet op tegen een fijn koppel, mits, mits, mits, het motortje fris zou zijn. Hij heeft al een behandeling gehad dus.......
Zo'n 2 liter EW10A rijdt ook prima en kent weinig ellende.
Zo'n 2 liter EW10A rijdt ook prima en kent weinig ellende.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

C5club Bikkel


Berichten: 364
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 212000
Kleur: Blanc Nacré
Ik vond zojuist dit artikel met een heleboel (onderhouds) tips hoe je THP ellende kunt proberen te voorkomen:
http://www.etuners.gr/peugeot-citroen-t ... icing-101/
http://www.etuners.gr/peugeot-citroen-t ... icing-101/
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Afgelopen week gehoord van een technisch specialist van citroen..
De 1,6 thp is een uiterst betrouwbare motor..
Dus volgens hem is dit draadje ......
De 1,6 thp is een uiterst betrouwbare motor..
Dus volgens hem is dit draadje ......
Berichten: 224
Lid geworden op: 20 mei 2010 18:28
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: glas dak,19",pack concert exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12314
Productienummer: 10361
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 42000
Kleur: blanc nacre (kwed)
Locatie: Panningen
Is ook een super fijne motor. Het is gewoon geen motor voor voorzichtige rijders.
Als hij warm is, moet je hem ook laten werken! En ja dan is hij minder zuinig. Maar ik heb nul komma nul problemen met mijn THP
Als hij warm is, moet je hem ook laten werken! En ja dan is hij minder zuinig. Maar ik heb nul komma nul problemen met mijn THP
Citroën verzamelaar 
C5 tourer exclusive thp 2010
C4 picasso Ethp 2016
Saxo 1.6 16V VTS 2003
Jumpy 2.0 Bleuhdi 150 2016 (zaak)
Jumper 2.2 hdi 130 2016 (zaak)

C5 tourer exclusive thp 2010
C4 picasso Ethp 2016
Saxo 1.6 16V VTS 2003
Jumpy 2.0 Bleuhdi 150 2016 (zaak)
Jumper 2.2 hdi 130 2016 (zaak)
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik werk ook aan iets soortgelijks, maar dan beter en meer onderbouwdCitroenfan39 schreef:Ik vond zojuist dit artikel met een heleboel (onderhouds) tips hoe je THP ellende kunt proberen te voorkomen:
http://www.etuners.gr/peugeot-citroen-t ... icing-101/

Ook meer vanuit de technische kant, bruikbaar voor techneuten.
Ff geduld, het komt er (uiteindelijk) wel een keer aan.

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website