
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Jep, ik ken de dopjes. Sterker nog, ik heb ze hier liggen en ook een tijdje op mijn motor gehad. Sinds de granulaat schoonmaak actie zaten ze er op. Ik merkte alleen geen enkel verschil in olieverbruik.
Voor wat betreft de zuiger schade: wellicht is het smeltschade, maar er zitten ook duizenden putjes in de zuiger en de elektrode van de bougie was ook platgeduwd. Dus er hebben ook restanten van iets ingezeten. De cilinderwand bovenaan op de plek van de kapotte zuiger is wit uitgeslagen en ruw:
Voor wat betreft de zuiger schade: wellicht is het smeltschade, maar er zitten ook duizenden putjes in de zuiger en de elektrode van de bougie was ook platgeduwd. Dus er hebben ook restanten van iets ingezeten. De cilinderwand bovenaan op de plek van de kapotte zuiger is wit uitgeslagen en ruw:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
die putjes komt van de zuigerveren
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Eens
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 238
Lid geworden op: 09 nov 2006 00:35
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 53000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter
Contacteer:
Mijn nieuwste bijdrage van de neverendingTHPstory:
Vanmorgen bokte de auto 1 x bij het wegrijden bij een verkeerslicht (motor nog koud) en vervolgens was alle vermogen weer weg. Ik had moeite om een vrachtwagen eruit te trekken.
Vanmiddag naar de garage geweest om de computer te laten uitlezen. Er stond een storing in: te rijk mengsel (nummer van de storing heb ik niet onthouden, P-nogwat). De motor was in noodloop gegaan (gelukkig, wacht ik dacht meteen weer aan de turbo).
Volgens de dealer is er net een software-update vrijgegeven, onder andere voor dit probleem. Storing gereset, motor loopt nu weer ok.
Vanmorgen bokte de auto 1 x bij het wegrijden bij een verkeerslicht (motor nog koud) en vervolgens was alle vermogen weer weg. Ik had moeite om een vrachtwagen eruit te trekken.

Vanmiddag naar de garage geweest om de computer te laten uitlezen. Er stond een storing in: te rijk mengsel (nummer van de storing heb ik niet onthouden, P-nogwat). De motor was in noodloop gegaan (gelukkig, wacht ik dacht meteen weer aan de turbo).
Volgens de dealer is er net een software-update vrijgegeven, onder andere voor dit probleem. Storing gereset, motor loopt nu weer ok.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Off-Topic-Bijzonder. De Oilsaver wordt eerst tactisch in een flink aantal pagina's tellend draadje door de techneuten alhier de grond in geboord vanwege onvoldoende ademtocht, black sludge en bevriezingsgevaar en nu gaat de grootste mopperkont voor afdoppen? Niet zeer geloofwaardig. En dat is een understatement. - On Topic.
De witte ruwe plek is verbrand en aangekoekt aluminium.
De witte ruwe plek is verbrand en aangekoekt aluminium.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik doelde op Willy4. Maar dat begreep je vast wel.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik denk niet weet wat daar in geplaatst wordt
en stop met die onnozele praat en met dat na apen , en met de mensen persoonlijk aan te vallen zo ook met bart ebben
ik weet nog altijd niet wat je tegenhoud voor zelf een bedrijf op te richten , je heb toch altijd commentaar op iedereen dat het teveel kost , en dat je het beter weet
en stop met die onnozele praat en met dat na apen , en met de mensen persoonlijk aan te vallen zo ook met bart ebben
ik weet nog altijd niet wat je tegenhoud voor zelf een bedrijf op te richten , je heb toch altijd commentaar op iedereen dat het teveel kost , en dat je het beter weet
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Toch was ik degene die dit afdoppen adviseerde in plaats van de oilsaver te gebruiken en niet Willy4.GW-tje schreef:... vanwege onvoldoende ademtocht, black sludge en bevriezingsgevaar en nu gaat de grootste mopperkont voor afdoppen? Niet zeer geloofwaardig. En dat is een understatement.
Dat Willy4 niet afwijzend reageerde op mijn voorstel heeft -denk ik- te maken met zijn kennis van de constructie van de THP motor:
De THP heeft twee carterventilatieslangen, waarvan er via de achterste onder sommige omstandigheden turbodruk (weliswaar via een keerklep) op het carter komt te staan. Daardoor ontstaat er carterdruk en dat resulteert in extra olieverlies langs klepstelen, waardoor extra vervuiling van de inlaat ontstaat.
Afdoppen is dus geen gevaar, want de andere slang naar de inlaat blijft gewoon open, waardoor voldoende afvoer van cartergassen is gewaarborgd.
De 200pk THP heeft deze achterste slang niet en is af fabriek op deze manier afgedopt met genoemd onderdeelnummer, terwijl de motor qua opbouw vrijwel identiek is.
en dat is ook een understatement

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 8137
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Mannen, dit kan zo niet. Jullie hoeven geen vrienden van elkaar te zijn (en te worden), maar hier doen we normaal tegen elkaar. Het is elke keer weer feest en dat maakt het er niet leuker op. Verpest s.v.p. niet de sfeer voor de anderen.
Ontopic!
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
EX Auto C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
EX Auto C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Helder verhaal waarom afdoppen verstandig is. Ik realiseerde me niet dat deze slang inderdaad ook andersom zou kunnen gaan werken en boost pressure in de inlaat het carter in kan jagen. Is die keerklep in het kleppendeksel dan de feitelijke boosdoener?
Nu had de motor die ik heb gekocht nog een "oud" kleppendeksel. Die heb ik laten zitten, maar is het dan ook verstandig om te vervangen door het nieuwe type kleppendeksel die ik had gekocht voor mijn originele motor?
Wat ik me ook nog af vraag: ik heb het hele carter, oliepomp en oliepan doorzocht naar restanten aluminium. Maar ik heb niets gevonden. Maar toch mis ik een fors stuk van de zuiger. Waar zou dat gebleven kunnen zijn? Ik begreep dat er mensen zijn die dit al eerder hebben gezien.. Is er toen nog iets van de restanten alu teruggevonden?
Nu had de motor die ik heb gekocht nog een "oud" kleppendeksel. Die heb ik laten zitten, maar is het dan ook verstandig om te vervangen door het nieuwe type kleppendeksel die ik had gekocht voor mijn originele motor?
Wat ik me ook nog af vraag: ik heb het hele carter, oliepomp en oliepan doorzocht naar restanten aluminium. Maar ik heb niets gevonden. Maar toch mis ik een fors stuk van de zuiger. Waar zou dat gebleven kunnen zijn? Ik begreep dat er mensen zijn die dit al eerder hebben gezien.. Is er toen nog iets van de restanten alu teruggevonden?
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat gaat gewoon door de uitlaad klep naar buitenWat ik me ook nog af vraag: ik heb het hele carter, oliepomp en oliepan doorzocht naar restanten aluminium. Maar ik heb niets gevonden. Maar toch mis ik een fors stuk van de zuiger. Waar zou dat gebleven kunnen zijn? Ik begreep dat er mensen zijn die dit al eerder hebben gezien.. Is er toen nog iets van de restanten alu teruggevonden?

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Zou het? Zolang er nog compressie is waarschijnlijk wel. Maar daarna? Dan lijk me dat het naar beneden drupt. En elke druppel direct stolt in de olie. Dus dan zou ik alu-kogels verwachten in de olie, maar die heb ik niet aangetroffen.
Maar goed, vloeibaar alu via de uitlaat naar buiten. Smelttemperatuur van alu is 660 graden celcius. Nergens in het uitlaatsysteem is het zo heet. Dan zou het dus al snel moeten stollen. Ik zou zeggen, misschien zelfs wel al in de kop of het spruitstuk. Maar dat is allemaal brandschoon, geen sporen te zien.
Maar goed, vloeibaar alu via de uitlaat naar buiten. Smelttemperatuur van alu is 660 graden celcius. Nergens in het uitlaatsysteem is het zo heet. Dan zou het dus al snel moeten stollen. Ik zou zeggen, misschien zelfs wel al in de kop of het spruitstuk. Maar dat is allemaal brandschoon, geen sporen te zien.
Laatst gewijzigd door Rene op 09 dec 2016 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hinderlijke quote gewist.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik denk niet dat dit via de uitlaat de motor heeft verlaten. Als dat zo was had je waarschijnlijk ook een kromme klepsteel aan kunnen treffen.
Wanneer door een zeer zuurstofrijke verbranding delen van je zuiger gaan smelten dan zullen de delen die je mist gewoon verbrand/verdampt zijn.
Wanneer door een zeer zuurstofrijke verbranding delen van je zuiger gaan smelten dan zullen de delen die je mist gewoon verbrand/verdampt zijn.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km