Ik heb vorige week mijn tweede 1.6THP gekocht. Een losse motor dan wel te verstaan

.
Een paar weken geleden heb ik mijn motor grondig onder handen genomen. Alles eraf, kop laten reinigen, nieuwe brandstofpomp, nieuwe klepsteelpakkingen, nieuwe distributie, etc. Hij reed daarna weer als een trein.
Helaas, na nog geen 500km was het weer voorbij met de pret. Het begon met heel veel olieverbruik (Ik heb er denk ik 5 liter doorheen gejaagd in die 500km) en toen was het definief over. Opeens vrijwel geen vermogen meer en ik ben uiteindelijk met moeite thuisgekomen.
Alle foutmeldingen wezen op cilinder 2. Misfires, knock detection, noem het maar op. Toen ik de bougie verwijderde werd me al iets duidelijk, daarvan was de elektrode helemaal tegen het contactpunt aan geplet en de onderzijde zat vol met kleine putjes. Daar moest dus iets loszitten in de cilinder. Ik vermoedde al dat er een zuiger uit zou komen in meerdere delen.
Op basis daarvan heb ik besloten om een ander blok te gaan zoeken. Immers, de vraag was hoe de kleppen en de kop er in die cilinder uitzagen en wat de staat van de cilinderwand was. Uiteindelijk bij een frans demontagebedrijf (via Ebay) een blok gevonden van een in de prak gereden C4 met nog maar 10k km op de teller. Dat blok zit er inmiddels in (ik zal jullie binnenkort nog verblijden met een fotorapportage) en mijn auto rijdt weer als vanouds.
Vandaag heb ik het oude blok maar eens uit elkaar gehaald... En dit is wat er uit cilinder 2 kwam:
zuiger2.jpg
Bij de drie andere zuigers:
Cilinder 1: alles heel, zuigerveren wel helemaal vastgekoekt. Olieschraapveer veerde aan een zijde nog wel, de andere helft zat helemaal vast.
Cilinder 2: zie foto.
Cilinder 3: middelste zuigerveer kwam er in 10 stukken uit. De andere twee helemaal vastgekoekt.
Cilinder 4: alleen de bovenste zuigerveer was nog ok, de rest zat helemaal vastgekoekt.
Dit was na 150k km, in een motor die altijd netjes onderhouden is, altijd de juiste olie heeft gehad maar dus al binnen de garantieperiode enorm veel olie verbruikte (Na 2 jaar/50k km al bijna 1l per 1000km). Regelmatig gereclameer maar door de dealer werd dit als "normaal" bestempeld. Frappant is dat ik nog nooit een onderhoudsinterval ben doorgekomen zonder olie bij te moeten vullen, zelfs niet toen de auto nieuw was.
Volgens mij is het een vicieuze cirkel. Het begint met een minieme hoeveelheid oliedamp in de carterventilatie. Maar daarmee koekt niet alleen de inlaat dicht, ook de bovenste compressieveer. Zodra die niet meer goed werkt is de tweede compressieveer aan de beurt. Als ook die vast zit verliest de motor compressie en wordt er een deel van de uitlaatgassen langs de veren geblazen, het carter in. Dat zorgt weer voor een veel te hoge carterdruk en veel meer oliedamp in de carterventilatie. En daarna is er denk ik geen stoppen meer aan. Ik heb op 120k km granulaatreiniging laten doen. Maar op 150k km was het alweer extreem vervuild.
Waarom uiteindelijk een stuk zuiger bij mij is afgebroken is me een raadsel.
Ik heb in ieder geval het voornemen om op mijn nieuwe motor olieafscheiding te klussen op de carterventilatie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.