Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
1.6THP "problemen" ?

Bericht door Menno »

Volgens mij niet anders dan dat er bij de dealer gedaan wordt , ook dat (carbon) reinigen is tegenwoordig mogelijk .....

Voorgoed opgelost lijkt mij nogal een gedurfde uitspraak ;-)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 sep 2016 15:45
Auto: C5 Tourer Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 165000
Kleur: Wit
C5club Newbie
C5club Newbie
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door wv381 »

Een gedurfde uitspraak ja,vandaar de gedachte dat iemand op het forum er geweest zou zijn.
Ik zal ze zelf eerst om info vragen.
Bedankt voor de snelle reactie
Gr Willem
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Alleen vraagt de dealer er wel een stukje meer voor.

Als je dit elke 90000 km moet doen begint het in de buurt te komen van de distributieriem vervanging. Ja dat kost nog minder en moet minder vaak, maar het lijkt er tenminste op.

Vervuiling zal altijd terug komen, of kettingrek ook terugkomt blijft een grote vraag.

Er was een aantal pagina's eerder overigens ook al een garage gepost die granulaat behandeling voor 300 euro of zo deed.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

tegenwoordig hebben ze ook granulaat reinigen...
tenminste dat hoorde ik mijn zoon zeggen.. ;)
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Vervuiling komt terug, en kettingrek ook. Door de gewijzigde software duurt het wel wat langer, maar het komt terug. Zie het inderdaad als onderhoud.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 sep 2016 15:45
Auto: C5 Tourer Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 165000
Kleur: Wit
C5club Newbie
C5club Newbie
1.6THP "problemen" ?

Bericht door wv381 »

Ik heb inmiddels de onderhoudshistorie mogen inzien,en de hele santekraam(ketting/spanner/turbo)is 40000 km geleden vervangen.
Ik ga positief de proefrit tegemoet :)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Menno »

Da's mooi maar zoals te lezen is en opgemerkt wordt, het komt vanzelf weer terug ;-)


Suc6 met de proefrit !

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Locatie: Zaanstad
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Net eindelijk de emissie storing laten uitlezen en het was wel een soort van "Thp" probleem, namelijk de turbo. Iets met te hoge druk en de waste gate, de melding is gereset en software iets aangepast. Prijzige reparatie als (wanneer)het terug komt. Onze oplossing is voorlopig niet op vakantie in de Eiffel of ander bergachtig gebied :D

Ik weet dat er bedrijven zijn die voor ongeveer de helft van het geld een gereviseerde turbo monteren. Maar als we toch nog 3 jaar door willen neig ik toch naar een nieuwe.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Die heb ik dus ook gehad.
Turbo high pressure.
Zie mijn topic, dat komt door het uitlubberen van de waste gate bediening.

In de loop van een jaar had ik hem 3-4 maal. Telkens na een paar herstarts was ie weer verdwenen overigens en ik kon er niet echt iets van een noodloop van merken. BIj een lange rit op een buitenlandse autobahn vooral. Het komt niet snel terug , maar het komt wel terug.

Uiteindelijk dus wel vervangen. Je kunt de turbo bij turbo's hoet krijgen voor een paar 100 euro minder als via PSA. Nwe turbo, maar dan zonder psa onderdeelnummer. Dat maar gedaan.

2e hands turbo werd ook door GJO afgeraden. Een gereviseerde is natuurlijk weer wat anders.

Helaas het volgende onderdeel wat structureel kapot gaat op een thp, net als de brandstofpomp.....De beancounters zijn goed bezig geweest....

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik heb vorige week mijn tweede 1.6THP gekocht. Een losse motor dan wel te verstaan :-).

Een paar weken geleden heb ik mijn motor grondig onder handen genomen. Alles eraf, kop laten reinigen, nieuwe brandstofpomp, nieuwe klepsteelpakkingen, nieuwe distributie, etc. Hij reed daarna weer als een trein.

Helaas, na nog geen 500km was het weer voorbij met de pret. Het begon met heel veel olieverbruik (Ik heb er denk ik 5 liter doorheen gejaagd in die 500km) en toen was het definief over. Opeens vrijwel geen vermogen meer en ik ben uiteindelijk met moeite thuisgekomen.

Alle foutmeldingen wezen op cilinder 2. Misfires, knock detection, noem het maar op. Toen ik de bougie verwijderde werd me al iets duidelijk, daarvan was de elektrode helemaal tegen het contactpunt aan geplet en de onderzijde zat vol met kleine putjes. Daar moest dus iets loszitten in de cilinder. Ik vermoedde al dat er een zuiger uit zou komen in meerdere delen.

Op basis daarvan heb ik besloten om een ander blok te gaan zoeken. Immers, de vraag was hoe de kleppen en de kop er in die cilinder uitzagen en wat de staat van de cilinderwand was. Uiteindelijk bij een frans demontagebedrijf (via Ebay) een blok gevonden van een in de prak gereden C4 met nog maar 10k km op de teller. Dat blok zit er inmiddels in (ik zal jullie binnenkort nog verblijden met een fotorapportage) en mijn auto rijdt weer als vanouds.

Vandaag heb ik het oude blok maar eens uit elkaar gehaald... En dit is wat er uit cilinder 2 kwam:
zuiger2.jpg
Bij de drie andere zuigers:

Cilinder 1: alles heel, zuigerveren wel helemaal vastgekoekt. Olieschraapveer veerde aan een zijde nog wel, de andere helft zat helemaal vast.
Cilinder 2: zie foto.
Cilinder 3: middelste zuigerveer kwam er in 10 stukken uit. De andere twee helemaal vastgekoekt.
Cilinder 4: alleen de bovenste zuigerveer was nog ok, de rest zat helemaal vastgekoekt.

Dit was na 150k km, in een motor die altijd netjes onderhouden is, altijd de juiste olie heeft gehad maar dus al binnen de garantieperiode enorm veel olie verbruikte (Na 2 jaar/50k km al bijna 1l per 1000km). Regelmatig gereclameer maar door de dealer werd dit als "normaal" bestempeld. Frappant is dat ik nog nooit een onderhoudsinterval ben doorgekomen zonder olie bij te moeten vullen, zelfs niet toen de auto nieuw was.

Volgens mij is het een vicieuze cirkel. Het begint met een minieme hoeveelheid oliedamp in de carterventilatie. Maar daarmee koekt niet alleen de inlaat dicht, ook de bovenste compressieveer. Zodra die niet meer goed werkt is de tweede compressieveer aan de beurt. Als ook die vast zit verliest de motor compressie en wordt er een deel van de uitlaatgassen langs de veren geblazen, het carter in. Dat zorgt weer voor een veel te hoge carterdruk en veel meer oliedamp in de carterventilatie. En daarna is er denk ik geen stoppen meer aan. Ik heb op 120k km granulaatreiniging laten doen. Maar op 150k km was het alweer extreem vervuild.

Waarom uiteindelijk een stuk zuiger bij mij is afgebroken is me een raadsel.

Ik heb in ieder geval het voornemen om op mijn nieuwe motor olieafscheiding te klussen op de carterventilatie.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door willy4 »

laat die verstuivers maar is testen dan weet je het vlug
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
willy4 schreef:laat die verstuivers maar is testen dan weet je het vlug
Want? Wat is je idee?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door willy4 »

de verstuivers verstuiven niet goed
wij noemen dat hier pissers ;)
ik heb al zuigers gezien die veel slechter waren
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door GW-tje »

Die olieafscheiding heb ik al voor je opgelost. Er is een Oilsaver beschikbaar voor de THP! Stuur maar pb.

Maar deze motorschade lijkt afkomstig van slechte injectie of een zeer arm mengsel waarbij de injector als een snijbrander is gaan werken.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Dat lijkt inderdaad smeltschade, het gevolg van een probleem met een injector. Heb je de afdichtingen ook vervangen na de montage van de kop? Zo niet, dan heb je kans dat de injector de warmte niet goed kwijt kon waardoor hij is vast gaan zitten en gaan lekken.

Wat betreft de vastzittende zuigerveren: dit komt door de gelaagde verbranding. Buitenzijde van de verbrandingshaard is altijd arm, er ontstaat veel roet. Bekend probleem van DI motoren. regelmatige motorflush helpt dit te voorkomen. (sorry kan het ook niet helpen...)

En als je toch iets aan die carterontluchting wilt doen dan zou ik geen oilsaver maar 2x 0361S4 bestellen en die monteren.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie