Pagina 10 van 27

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 26 aug 2009 18:04
door C5vanMatti
Klaverblaadje schreef:Gewoon eruit en erin, gebeurd niets mee, de bak beslist zelf hoe en wat hij weer inschakelt.
:cit2
Geen enkel probleeem :smt193
Niet te vaak doen :smt198

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 26 aug 2009 18:17
door Xiphy
ja niet te vaak doen? dus toch niet goed voor de bak?

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 26 aug 2009 18:20
door C5vanMatti
Xiphy schreef:ja niet te vaak doen? dus toch niet goed voor de bak?
Nee is niet goed voor de bak. :smt017
:smt193

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 26 aug 2009 18:51
door Ploffie
Klaverblaadje schreef:Gewoon eruit en erin, gebeurd niets mee, de bak beslist zelf hoe en wat hij weer inschakelt.
Ik zou het niet durven. :oops:

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 27 aug 2009 07:09
door onlyjos
Bij mij ging het goed, heb het een keer gehad toen ik de snelweg opreed +/-100km :smt190

Dacht dat ik moest schakelen :shock:

Er gebeurde niets toen, alleen was dat wel even schrikken :D

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 27 aug 2009 09:15
door JHV
In het kader van tips voor de automaat rijders:
Naar aanleiding van mijn "vage problemen met de automatische bak" ben ik een weekje met de hand aan het schakelen, meer in de "S" rijden en wat meer gas aan het geven. Niet allemaal tegelijkertijd natuurlijk :mrgreen:
Maar het scheelt echt in het "gevoel" over de bak. Nooit geweten dat de lockup zelfs in de 3e versnelling kan werken. Bij ons schakelde de bak altijd van de 2 naar de 3 en zat dan gelijk in de lockup. Echt te weinig toeren in de 3, dan koppelt de lockup nu los. Kun je voelen en zien aan de toerenteller. De lockup koppelt dus los en dat geeft niet meer kort dat gevoel van remmen en vergeten de koppeling in te trappen(manuele bak). Zelfs, of juist, de remmen grijpen ook eerder/feller aan nu. Weer remmen zoals het bij een C5 hoort.
Kortom, de dame af en toe op haar staart trappen omdat ze anders "inslaapt"??
Denk ook binnenkort maar weer eens de olie te verversen. Is welliswaar een tijd geleden gebeurt, maar kan geen kwaad denk ik.
johan

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 27 aug 2009 23:58
door onlyjos
Volgens mij heeft het te maken dat de bak ook leert om te schakelen (past zich aan aan de aan de bestuurder) :smt198 :smt017

En aangezien de C5 zich niet echt leent om mee te gaan crossen (ook niet bij mij :P ) zal de bak altijd zo snel mogelijk de hoogste versnelling kiezen :smt193

Dus als je gaat crossen zal de bak denk ik ook vlotter reageren :mrgreen:

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 28 aug 2009 08:41
door JHV
Autrans noemt dat : de schakelprogramma's zijn zo dat ze kiezen voor een zuinige rit. Misschien zelfs wel de zuinigste mogelijkheid. Er zijn, dacht ik, een 6tal verschillende instellingen mogelijk.
Maar d ebak voelt nu echt anders aan. Ook het loskoppelen van de Lockup bij snelheid minderen, in de 2 bij een 1200-1300 toeren is niet of nauweljks meer te voelen. Moet echt op de toerenteller kijken daarvoor. En bij gasgeven gaat het toerental snel omhoog om daarna te zakken en in overeenstemming te komen met de snelheid. De koppelomvormer kun je zo bijna zien/voelen werken zeg maar.
Johan

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 15 sep 2009 12:39
door The_M
Ploffie schreef:
Xiphy schreef: Mare even iets anders. Als ik op een helling sta dan kan je soms de rem los laten en blijf je gewoon staan.
Schadelijk of niet? lijkt mij het zelfde als handrem/rem.
Is ook hetzelfde.
Ik had dat eerder ook opgemerkt.. dat de wagen dan stil blijft staan. Maar.. laatst was ik op een redelijk stijle helling, van een vuilstort in Hoorn/enkhuizen, en toen reed ie toch gewoon achteruit de helling af in de D stand. Is dat normaal??? Vond het een beetje creepy, dus heb het niet verder toe gestaan, maar omdat ik dit had gelezen, dacht ik dat het wel kon :S

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 15 sep 2009 13:25
door Harm
Er is evenwicht tussen de kracht die de auto de helling af wil trekken (zwaartekracht) en de drijvende kracht door de motor de helling op.
Omdat er een niet-vaste (want vloeistof-) koppeling in zit, kan dat gebeuren.

Ik weet echter niet hoe het zit met de warmteontwikkeling en de schade die dit kan veroorzaken.

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 15 sep 2009 14:23
door The_M
Ok.. dan neem ik aan dat dat normaal is :) De helling was ook wel pittig schuin hoor..

Nog 1 dingetje wat me te binnen schiet. De 2de versnelling.. die gaat met mijn rijstijl tot de 50km/u. Tussendoor is het net alsof ie schakelt, maar hij staat in zijn twee.. het is dus net alsof ie heel lang slipt. Dat doet hij niet met terug schakelen of in de andere versnellingen. Dat is gewoon netjes doorschakelen.

Enig idee? Iemand die dat ook heeft?

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 15 sep 2009 14:35
door Harm
eeehhh, ja... is normaal... Had iets met wel of geen slip en wel of niet een of andere overbrenging te maken.

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 15 sep 2009 15:50
door Ploffie
Heeft ie bij mij ook, in twee lijkt hij te blijven slippen en over te schakelen naar 3 om toch nog in 2 te staan, in 3 lijkt de lock-up direct in te gaan.

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 15 sep 2009 16:55
door JHV
ploffie,
herkenbaar, doet de onze ook. Met name het blijkbaar direct in de lock-up in de 3.
Johan

Re: Tip : Voor C5 PH1/2 automaat rijders ...

Geplaatst: 16 sep 2009 22:05
door Citroentje
dit is al eens eerder in een draadje beschreven. Ik heb het destijds met mijn ph1 eens goed uitgezocht. Het blijkt dat-ie in 2 eerst zonder lock-up rijdt en dan met lock-up. Op die manier creƫert de bak een soort tussenversnelling. Je kunt het ook zien. Als je in het begin van de 2e versnelling een beetje speelt met het gaspedaal (niet te heftig) zie je aan de verhouding tussen snelheidsmeter en toerenteller dat er geen lock-up is. Als dat extra schakelmoment er is geweest is er wel een vaste verhouding tussen snelheid en toerental. Als je je pook naar links beweegt zie je dat de bak nog steeds in 2 staat.