Pagina 10 van 143
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 22 mar 2011 12:41
door Manitoba
Daar wil ik best in meegaan, EvilTwin, maar het zit tussen 1.500 en 2.000 toeren en ook bij constante snelheden en ongeveer 2.300-2.400 toeren voel ik 'm "bibberen". En daarnaast, voordat de ellende begin januari begon was er niks aan de hand met m'n C5 en ook is het verbruik met 8%-10% toegenomen sindsdien.
Geen enkele motor vindt "onder-toeren" fijn, da's ook logisch. Maar de verdere verschijnselen waar ik last van heb, hebben daar niet veel mee te maken imho.
Greetz,
Walter
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 22 mar 2011 13:34
door GSPallas
EvilTwin schreef: tja als je in 3 met 1400tpm door een bocht rolt sluit het MM de brandstoftoevoer af, dus:
terugschakelen of doorgassen.
Daar ben ik dus mee bezig (om in ieder geval niet onder de 1600 toeren te komen; alleen vreemd dat alleen in zijn 3 is een probleem is, andere versnellingen zijn geen probleem en in zijn 3 komt het nu net het meeste voor (rotonde's e.d., gewoon rustig door een 30km zone rijden e.d.)
Overigens geeft de schakelindactor aan wanneer je moet schakelen en als dat van zijn 2 naar zijn 3 is zit je na het schakelen net boven de 1500/1600 toeren in zijn 3e versnelling. Zak je dus op dat moment ook maar iets terug in snelheid dan heb je meteen een probleem.
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 22 mar 2011 13:45
door EvilTwin
Die schakelindicator weet natuurlijk niet dat jij gelijk na het opschakelen al weer af gaat remmen.
Als jij dat wel weet moet je die indicatie dan maar negeren.
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 03 apr 2011 23:01
door Robbert
Een tochtje langs diverse Citroen, Peugeot en Mini-fora op het internet geeft een aanzienlijke hoeveelheid problemen/klachten over de THP-motor welke allemaal veel op elkaar lijken (laat zich aanzien als zelfde problematiek). Vreemd dat je hierover in de reguliere media niet leest, ziet, hoort. Hier moeten de heren verkopers van de diverse modellen toch last van hebben

Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 04 apr 2011 08:26
door Manitoba
De Peugeot-dealer waar ik voor mijn cabrio nog steeds kom (hebben mijn vorige lease-407 ook geleverd en onderhouden) onderkent de problemen wel degelijk met de THP. Zij zijn er alleen van overtuigd dat ze ook de oplossingen hebben en dat er van hun geen THP's meer rijden waar iets mee aan de hand is. De chef-werkplaats had zelfs aangeboden om 's naar mijn C5 te kijken maar helaas is dat niet goedgekeurd door de leasemij en Citroën Nederland.
Peugeot gebruikt de THP al wat langer dan Citroën en heeft dus wat meer "ervarings-deskundigheid"...
Greetz,
Walter
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 04 apr 2011 12:07
door Citrowout
Je zou toch verwachten dat er enige expertise uitwisseling is binnen PSA voor wat betreft de gedeelde onderdelen....
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 04 apr 2011 12:15
door EvilTwin
Je moet je wel realiseren dat een specifiek probleem bij Peugeot (en MINI) dus al opgelost was voordat de motor überhaupt in een Citroën verscheen. (de verschuivende nokkenasaandrijving) En de kettingspanner is vlak voor de DS3-introductie gewijzigd. MAW de Citroën THPs zijn al een factor 10 beter dan de voorgaande generaties. (oa. 207, 308)
Eigenlijk is het wel grappig dat nieuwe platforms bij PSA meestal in de vorm van een Citroën debuteren, maar dat nieuwe motoren bij Peugeot als eerste te vinden zijn. Dus met een peug rijd je altijd een slag ouder, maar wel met een verse motor incl. kinderziektes.
De uitzonderingen (eerst bij Citroën) zijn steeds de probleemloze motoren: de 2.0HDi110, de V6HDi.
Het "onrond" lopen is ook bekend van meer direct ingespoten motoren. Ik denk gewoon dat ze met de huidige MM regelingen net weer aan de verkeerde kant zitten van optimaal lopen, mn omdat deze moteren binnen een aantal werkslagen kunnen variëren tussen rijk en arm om de katalysator aan het werk te houden.
Als je de kans hebt dan zou ik eens gaan rijden met een datalogger eraan (chinese OBD rommel) als je dan daadwerkelijk misfires oid tegenkomt dan is er echt iets aan de hand, anders hoort het gewoon bij de motorregeling.
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 04 apr 2011 12:53
door Robbert
Voor een volgende lease-auto zou ik zeker graag willen gaan kijken bij de Peugeot 508 SW 1.6 THP, maar of dat vandaag verstandig zou zijn

Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 04 apr 2011 14:26
door EvilTwin
Het is sowieso niet verstandig statistiek te bedrijven op internet verhalen en mensen die zichzelf en anderen een probleem aanpraten.
Een p508 is een C5-3 met een versimpelde wielophanging (weer teug naar McPhersons en uiteraard geen HP) maar wel met een nieuwe generatie boordnetwerk. Dan ben je zeker beter uit met een C5-3 (met HP als het even kan)
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 04 apr 2011 14:36
door Robbert
Helemaal eens, als er 100 gevallen zijn waarvan 5 negatief, dan nemen die op het internet veel meer plaats in dan de 95 succesverhalen
De P508 is overigens wel een heel stuk ruimer dan de C5-3

Iets wat gezien mijn lichaamslengte en gezinssamenstelling wel telt
Ben pas over een jaartje toe aan andere leasebak, dan zullen de THP's wel vrij zijn van gedoe

Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 04 apr 2011 19:22
door BJG
Er komen ook problemen voor met de inlaattemperatuursensor, die zonder storingsmelding toch voor bokkig gedrag kunnen zorgen.
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 29 apr 2011 11:21
door rschoppema
Hallo,
't Is even geleden dat ik op het forum ben geweest, maar gisteravond reed ik weg en de motor liep al niet mooi rond. Totdat na een paar honderd meter een hoest van de motor en vervolgens helemaal geen vermogen meer beschikbaar was. Gelukkig voor mij was het op een rustige weg. Melding emissie storing.
Auto langs de kant, motor af. Even gewacht. Motor gestart en verder geen probleem, behalve dan dat het lampje van het motormanagement bleef branden. Dus rustig naar huis gereden zonder verdere problemen.
Nu had de auto al een tijdje last, bij vooral een koude start, dat die soms niet mooi rond liep, maar dit had ik nog niet meegemaakt. Ik was in elk geval blij dat ik niet op de snelweg was.
Vanmorgen de auto even voor een diagnose bij de dealer langs gebracht. Na een uur gewacht te hebben, tja ze hadden wel iets gevonden, maar wisten niet hoe ze het op moesten lossen en ze gingen contact opnemen met CN.
En helaas hadden ze geen grote leenauto beschikbaar, behalve een 107. Nou ja, je moet iets, dus doe die maar.
Maar da's wel ff afzien, gelukkig verder geen afspraken vandaag, dus dat overleef ik nog wel.
Ben benieuwd wat het oordeel wordt...
Groet,
Rob
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 29 apr 2011 12:35
door EvilTwin
Hebben ze je totaal geen inzicht gegeven in de opgeslagen storing (en)?
Dat vind ik niet zo netjes.
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 29 apr 2011 13:41
door bgt
Idd niet erg doortastend. Wat je hier toch overal leest is dat dealers helemaal niet erg gemotiveerd zijn om dit tot op de bodem uit te zoeken en de klant daardoor een goed gevoel meegeven van betrokkenheid. Zou ik eens moeten doen met mijn klanten.
Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Geplaatst: 29 apr 2011 16:02
door rschoppema
Net van de dealer vernomen dat de dame niet mee mag van het weekend van CN
Wat er nu aan de hand was wisten ze me niet te vertellen.
De 107 kon ik nog wel omruilen tegen een Berlingo, ik zeg een wat....ik vroeg of ie wat

had.
Nou misschien kwam er nog wel een 308 terug, maar dan moest ik me om half 6 maar ff bij de garage melden.
Ik betwijfel het of ze idd een 308 hebben, mag wel een leasebak zijn maar volgens mij nog wel volop in de garantie.
Wordt van het weekend niet op stap met de klapkar
Nog 1 week en dan laat ik de auto achter voor m'n opvolger. De volgende auto bij m'n nieuwe baas is nog niet bekend.
Wordt vervolgd.
Groet,
Rob